+ Svara på ämne
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hjälp Fiskdöd!

Räkrom
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Stockholm

Question Hjälp Fiskdöd!

Hej Jag har ett 54L kar, med olika platys, svärdbärare och mollys.

Mollysarna fick vita prickar och jag har medicinerat med Protozin som ska ta bort Vitapricksjukan, Oodinium (Velvet), Costiasis, Trichodiniasis, Neontetra sjukan och svamp.
    De är nu friska.

Innan och under tiden jag har medicinerat med Protozin har 3 platysar smalnat av och dött.
    Ingen mer fisk har smalnat av och dött efter jag behandlat.

Några platysar och svärdbärare har dragit ihop stjärtfenan så den går rakt ut istället för att se ut som en "solfjäder", och står på botten och flämtar. Och sedan dör de. Har dött ca. 1 per dag. Förloppet verkar gå ganska fort. Alla är bra på morgonen och på eftermiddagen är det någon som har dragit ihop stjärtfenan och flämtar för att sedan dö.
    Jag tycker att de ser lite röda ut runt gälarna men det gör de flesta av mina platys.

Jag byter ca. 25% vatten varje vecka och vatten värdena är bra. Något förhöjd nitrat.
    Jag har ganska många växter. Jag har inga onaturliga saker i akvariet.

Någon som vet vad det kan vara jag råkat utför.

Tacksam för svar!

/Emz

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Byt lite mer vatten typ 50% ett par gånger, Vad har du för filter ditt det där karet? För har du mycket fisk och för dåligt filter så kommer nitrit som ett brev på posten. Och ang Molly så ska man hålla dom i lite bräckt vatten och lite högre temp annars brukar dom bli kassa med vita prick och massa annat skit dom har en tendens att få.

Räkrom
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Stockholm

Citat Ursprungligen postat av Exelon Visa inlägg
    Byt lite mer vatten typ 50% ett par gånger, Vad har du för filter ditt det där karet? För har du mycket fisk och för dåligt filter så kommer nitrit som ett brev på posten. Och ang Molly så ska man hålla dom i lite bräckt vatten och lite högre temp annars brukar dom bli kassa med vita prick och massa annat skit dom har en tendens att få.
    Jag har Eheim 2008 i karet. Ska prova med ett större vattenbyte. Jag har salt i karet och 25 grader på vattnet.

Är det något annat som jag kan göra för att de inte ska dö
    Bilden är inte jätte bra men så här ser den sjuka fisken ut nu. Med stjärtfenan ihop.
    DSC00582.JPG

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Prova att höj tempen till 26-27 grader och ha i lite mer salt. Höjde du tempen när du medicinera mot vita prick?
    Filtret är väl ok, dock lite liten filteryta. Så håller du mycket fisk i karet så skulle jag rekommendera ett ytterfilter som extra hjälp för att få stabilare värden.

Räkrom
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Stockholm

Citat Ursprungligen postat av Exelon Visa inlägg
    Prova att höj tempen till 26-27 grader och ha i lite mer salt. Höjde du tempen när du medicinera mot vita prick?
    Filtret är väl ok, dock lite liten filteryta. Så håller du mycket fisk i karet så skulle jag rekommendera ett ytterfilter som extra hjälp för att få stabilare värden.
    Ja jag höjde tempen när jag medicinera mot vita prick. Får ta mig till akvarielagret och kika på ytterfilter. Kan du rekomendera något bra ytterfilter som jag kan ha?
    Det måste vara ett tyst ytterfilter jag har akvariet i sovrummet.

Räkmaniac AMDAdesigns avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Jönköping

Mina räkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snäckor

Rosa, bronze och brun posthorn
    Thylomenia sp orange

Medaljer

låter som fenröta...tror iaf det heter så brukar vara ganska vanligt bland guppys med
    Personliga barnkläder med stil
    http://www.amdadesign.blogspot.com

Räkrom
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Stockholm

Men fenorna är hela dom "drar" bara ihop stjärtfenorna så de blir raka. Brukar de göra så när de får fenröta?

Räkmaniac AMDAdesigns avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Jönköping

Mina räkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snäckor

Rosa, bronze och brun posthorn
    Thylomenia sp orange

Medaljer

mina guppys fick så deras stjärtar såg ut som pilspetsar som pekade bakåt om du förstår hur jag menar
    Personliga barnkläder med stil
    http://www.amdadesign.blogspot.com

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Citat Ursprungligen postat av EmZ Visa inlägg
    Ja jag höjde tempen när jag medicinera mot vita prick. Får ta mig till akvarielagret och kika på ytterfilter. Kan du rekomendera något bra ytterfilter som jag kan ha?
    Det måste vara ett tyst ytterfilter jag har akvariet i sovrummet.
    Vad jag har hört är Aquaels ytterfilter väldigt tysta och ett UNI MAX 150 borde räcka gott, även Rena Xp serien ska vara riktigt tysta.

Ang sjukan dina fiskar har kan det mycket möjligt vara fenröta. Köp Nifurpirinol som är bra för fenröta. Höj tempen och gör ett stort vattenbyte innan medicinering och ha i salt typ 3 ml salt borde räcka i ett kar på 54l. Men sök och kolla om du ser "liknande" sympton som dina fiskar har.

När jag började denna akvarie hobby så köpte jag massa medicin pga av nybörjarfel och bristande kunskap, men har numera endast medicin mot bakterier men det är inte pga av dåliga fiskar utan att utrota Cyano ifall den kommer tillbaka.
    Så man lär sig känna gränserna, en sak det är bra fungerande filter då slipper man iaf många problem med invånarna.
    Och man får bra och stabila vattenvärden.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg