+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 22

Ämne: Räksäkra filter bakom bakgrund

Räksäkra filter bakom bakgrund

Jag tror detta är mitt första inlägg på Redbee! Jag har smugit runt bakom kulisserna ett tag och nu hoppas jag att jag snart ska kunna köpa hem mina första räkor.

Idag köpte jag ett begagnat akvarium på blocket. Skitsnyggt med en BTN slimline monterad och med pumpen gömd i en filterhörna. Nu funderar jag på hur jag på bästa sätt ska göra detta räksäkert (det här måste ju vara det mest omskrivna ämnet på redbee och trots att jag sökt och läst en del känner jag mig ändå osäker).

Så här är det gjort iaf:

Framifrån, filterhörnet till vänster

Uppifrån

Modifierad pump:

Hoppas bilderna är hyfsat begripliga, fråga annars!
    Det är alltså en modifierad Aquael fan 2 plus innerfilter som sitter i filterhörnet, utan själva filterdelen med ett långt plaströr istället. I botten sitter en filtermatta som släpper in vatten i filterhörnet, drygt 5 cm tjock uppskattningsvis. Det ligger en hel del filtermaterial inuti själva hörnet också, klippt i bitar. Längst upp är det helt öppet och dessutom ett litet hål i kanten (antar att det är för att jämna ut vattennivån om det skulle bli olika på olika sidor om bakgrunden).

Nu har jag två idéer för att göra detta räksäkert:

1. Sätt en bit filtermatta över hålet längst upp, dvs förhindra att räkor smiter in där. Risken är att det ändå kommer att smita in räkor när jag väl behöver göra saker i hörnet och då riskerar dem att bli instängda där när jag grejat färdigt och sätter på "filterlocket" igen.

2. Köpa en tjock bit filtermatta, typ 5*5*10, klippa ur ett hål lagom för plaströret och stoppa ner det där. Låta räkorna hoppa in och ut ur filterhörnan bäst de vill. Jag är lite rädd att jag knappt kommer få se några räkor bara, att de i princip kommer bosätta sig i filterhörnan. Å andra sidan kommer de säkert hålla rent och snyggt där inne!

Jag har ingen personlig erfarenhet av räkor alls, så därför vänder jag mig till er mer erfarna! Vilken lösning är bäst? Någon som har ett bättre förslag?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Skippa det "lilla" hållet där uppe vad skulle det va bra att ha för?..

Sen kör du filtermatta på alla "öppna" utrymmen du har från akvariet till bakom btn:en bara..

Så är det räksäkert! Kör grov filtermatta .. 10 ppi...
    kör du "icke" grov på typ 5 ppi då kommer du få ta bort och rengöra ofta.. vilket kommer göra att du kommer förlora räkor till bakgrunden hehe.

Men du får gärna förklara vad du tror poängen med hållet där uppe skulle vara?
    Vill du ha det som någon slags "ytrenare" eller?
    Senast redigerad av Majki01 den 2011-02-04 klockan 18:50.
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Citat Ursprungligen postat av Majki01 Visa inlägg
    Skippa det "lilla" hållet där uppe vad skulle det va bra att ha för?..

Sen kör du filtermatta på alla "öppna" utrymmen du har från akvariet till bakom btn:en bara..

Så är det räksäkert! Kör grov filtermatta .. 10 ppi...
    kör du "icke" grov på typ 5 ppi då kommer du få ta bort och rengöra ofta.. vilket kommer göra att du kommer förlora räkor till bakgrunden hehe.

Men du får gärna förklara vad du tror poängen med hållet där uppe skulle vara?
    Vill du ha det som någon slags "ytrenare" eller?
    Såg nu att jag kanske var lite otydlig, men hålet finns redan där, allt var redan monterat när jag köpte det. Jag vet inte poängen med det då det inte är jag som monterat bakgrunden och gjort filterhörnan utan jag köpte hela kitet begagnat idag. Har ingen aning om vad hålet är tillför. Min gissning var att det skulle jämna ut vattennivån för att undvika undertryck eller något sådant bakom bakgrunden, men det kan lika gärna vara att utblåset var placerat där tidigare och att killen som hade det ändrade sig och flyttade det.

Jag vet inte vad det är för ppi på filtermattan som sitter där nu, men den ser hyfsat grovporig ut och killen som sålde akvariet sa att han rengjorde typ var 6:e månad eller nåt sånt, så det borde vara okej? Å andra sidan kan jag lika gärna byta ut den nedtill också om jag ändå ska köpa en bit att ha som lock upptill.
    Senast redigerad av liten_bulle den 2011-02-04 klockan 19:09.

Räkmeister Sanna Karlssons avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Caridina cf. cantonensis:
    Tiger, blå tiger, deep blue tiger
    Crystal red grad a-c, s,ss,sss, crystal black grad a-c, s,ss,sss
    Redruby, kingkong, många varianter + blue shadow, Blue bolt, mosura
    Pinto

Caridina cf. babuti:
    var. green

Neocaridina heteropoda:
    Var. red: körsbär, sakura
    Var. yellow: gul neon fire stripe
    Var. orange, rilli
    Blue jelly

Mina snäckor

Rosa och blå posthorn, malaysiska sandsnäckor, physor,

Medaljer

Du kan jämföra med bilderna här och se vad du har för grovlek på filtermattan. http://www.guldfisken.se/beta/catalo...cf8fa48081b42e

Det lilla hålet borde du lätt kunna sätta igen med en av bitarna som finns i filtret. Eller är de för små?

Behöver du köpa så kan jag skicka lite - mot portokostnad.
    Att bara ha en sort är omöjligt!
    https://sites.google.com/site/sannashrimpfarm/home

Nu har jag letat fram kameran och fotat, så här ser det alltså ut (jag inser att mina snygga paint-bilder kanske inte var så tydliga ) :

Min tanke är alltså att endera sätta en bit filtermatta som skydd längst ner på röret till pumpen och låta räkorna simma in och ut i filterhörnan som de vill. Eller att skära ut en bit filtermatta som passar att täcka hela det trekantiga hålet upptill (som ett lock alltså). Eller kanske göra både och?

Den filtermattan där är är 10ppi.. perfekt! Men kommer du verkligen ha vatten så högt upp så att det kommer nå det hålet?

Guldräka Bladets avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Roliga, läs låggraderade CR & CB
    Sakura (från JanneJ, Paris2011)
    WP
    Körsbär, röda

Mina snäckor

Här är akvariets städpatruller !!!
    Clithon corona, humlerandig taggig snäcka.
    Sandsnäckor, Mönstrade
    sandsnäckor, svarta ( mini?)
    Posthorn, div färger
    Elefanter dvs
    Tylomelania sp blandat ;)
    Tylomelania sp Orange
    Tylomelania sp Towutensis

Absolut trekant "uppifrån". Räkor kan klättra.......Skulle jag ha gjort.

Tycker det ser bra ut nedtill.
    En fördel om räkorna kan äta från filtermassan! Så Erbjud dem det.
    Varför kan de inte äta "framifrån" vid botten? Så DU kan se dem.
    Fins svart filtermaterial att köpa om du tex vill ha svart bottensoil.
    Lägg inte soil hela vägen fram.
    Jag har sluttningar i mina kar.
    Inte bara fram/bak utan även sned höger eller vänster.
    Försöker alltid ha sluttning mot botteninsugen så "gojset" inte ska ha uppförsbacke, utan rulla i nedförsbacke(sluttning) mot filtermaterialet.
    220L Fisk, mal och Fire&körsbär.......................Kommande filterprojekt
    31L Cocoon, Sakura Fisksson ...........................Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300
    20L IKEA(räk)vas, Sakura avkommor,Paris ........Slimline m filtermatrial+ powerhead

Barnens
    56L Platy, Tylos, Posthorn...svängd Hörnfiltermatta+ Eheim compact 300
    20L WhitePearl..................Svampfilter+luftpump & AquaFlow60
    31L Cocoon CR CB.............Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Pinto

Caridina cf. babuti:
    var. green

Neocaridina heteropoda:
    Var. orange, rilli
    Blue jelly

Mina snäckor

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av liten_bulle Visa inlägg
    Nu har jag letat fram kameran och fotat, så här ser det alltså ut (jag inser att mina snygga paint-bilder kanske inte var så tydliga ) :

Min tanke är alltså att endera sätta en bit filtermatta som skydd längst ner på röret till pumpen och låta räkorna simma in och ut i filterhörnan som de vill. Eller att skära ut en bit filtermatta som passar att täcka hela det trekantiga hålet upptill (som ett lock alltså). Eller kanske göra både och?
    Om du gör ett trekantigt lock där uppe kommer du inte att ha något vatten ovanför filternivån, så inga räkor kan simma in. Gör ngt snyggt av det, sätt fast en snygg mossa (sy)på en bit filtermatta och tryck fast i det lilla hålet.

Citat Ursprungligen postat av Bladet Visa inlägg
    Absolut trekant "uppifrån". Räkor kan klättra.......Skulle jag ha gjort.

Tycker det ser bra ut nedtill.
    En fördel om räkorna kan äta från filtermassan! Så Erbjud dem det.
    Varför kan de inte äta "framifrån" vid botten? Så DU kan se dem.
    Fins svart filtermaterial att köpa om du tex vill ha svart bottensoil.
    Lägg inte soil hela vägen fram.
    Jag har sluttningar i mina kar.
    Inte bara fram/bak utan även sned höger eller vänster.
    Försöker alltid ha sluttning mot botteninsugen så "gojset" inte ska ha uppförsbacke, utan rulla i nedförsbacke(sluttning) mot filtermaterialet.

Om du kollar var kanten på btn slutar uppåt? och kollar var kanten på täckglaset börjat! så ser du att där är absolut ingen risk alls att en räka kommer kunna komma imellan där.

Men däremot så kan jag köpa att du gör en 3kant i filtervadd.. trycker ner så den är precis UNDER där hålet börjat... och då har vatten precis upp till hålet så kommer du automatiskt få en bra ytvattenrenare

Den filtermattan där är är 10ppi.. perfekt! Men kommer du verkligen ha vatten så högt upp så att det kommer nå det hålet?
    Vet faktiskt inte, nedre kanten på hålet är ca 2 cm under täckglasen. Troligtvis blir vattenytan nånstans kring den höjden eller strax under. Men jag räknar med att räkorna klättrar över i vilket fall, om de får chansen och upptäcker att det finns en massa gottigt att äta där bakom.

Om du kollar var kanten på btn slutar uppåt? och kollar var kanten på täckglaset börjat! så ser du att där är absolut ingen risk alls att en räka kommer kunna komma imellan där.

Men däremot så kan jag köpa att du gör en 3kant i filtervadd.. trycker ner så den är precis UNDER där hålet börjat... och då har vatten precis upp till hålet så kommer du automatiskt få en bra ytvattenrenare
    Det låter som en bra lösning, men vad är en ytvattenrenare?

Ytvattenrenare är en sådan som rensar ytan.. ofta får man en "oljig" hinna på ytan som den då suger åt sig! Denna hinna är inta farlig..

Samt lite växt saker som lossnar och flytter runt suger den in också! skit bra att ha faktiskt!

Sorry för lite stavfel ögonen går i kors!

Får man fråga hur stort akvariet är? Det ser på bilden ut till att vara lite för stort för ett så pass litet filter som aquael fan 2 plus = 450l/h

Får man fråga hur stort akvariet är? Det ser på bilden ut till att vara lite för stort för ett så pass litet filter som aquael fan 2 plus = 450l/h
    Det är 63 liter, borde väl funka?

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Pinto

Caridina cf. babuti:
    var. green

Neocaridina heteropoda:
    Var. orange, rilli
    Blue jelly

Mina snäckor

Medaljer

En ytavrinning är nog vad hålet var tänkt som från början. Mycket bra grej! Jag ser kalkavlagringar efter vattenytan på glaset i filterkammaren men de ser ut att sitta under ytavloppet. Enklast är väl att "provköra" akvaret och se var var vattenytan hamnar. Då ser du även om akvariet är tätt och pumpen fungerar som det ska.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg