+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 16

Ämne: Nytt sulawesikar

Nytt sulawesikar

Hej allihopa.

Tänkte att jag skulle försöka göra om mitt kar med sulawesisnäckor/räkor till ett sulawesikar, alltså försöka efterlikna deras naturliga miljö lite mer med stenar och sporadiska gräsplantor.

Det jag ska försöka efterlikna:

Klicka på bilden för en större version

Namn:	image48.jpg
Visningar:	189
Storlek:	27.0 KB
ID:	4982Klicka på bilden för en större version

Namn:	image29.jpg
Visningar:	184
Storlek:	15.1 KB
ID:	4983

Bilder från http://www.planetinverts.com/sulawes...er_photos.html .

Det jag har idag att arbeta med:

Klicka på bilden för en större version

Namn:	akvarie 013.jpg
Visningar:	195
Storlek:	358.2 KB
ID:	4984
    Ett 180L juwel rio akvarium med röd-gnejs bakgrund monterad.

Har kollat efter stenar ett bra tag innan detta och det jag har hittat som mest liknar stenarna från sulawesisjön är vanlig röd granit eller fossilerat trä. Personligen tycker jag fossilt trä är snyggast så kommer att köra på det.
    Dom passar bra med röd gnejs BTN:en i bakgrunden också så det är ju ett plus.
    Sen har man ju såklart fått lite inspiration från broddan och areks akvarium som också kör sådan typ av sten.

28/1:

Köpt stenar nu. En utläggning måste ju göras så man har ett hum om hur man ska lägga dom.

Sulawesi 005.jpg

Köpte en bit frigolit också, känns som det kan vara behövligt med så tunga stenar.

30/1:

Tömt akvariet och lagt i lite cellplast.

001.jpg002.jpg

Utläggning av stenar för att se hur det ter sig i verkligheten.
    Vart inte helt nöjd med stenarna så efter en kväll och en morgons omläggningar och en flickvän som höll på att bli tokig på en för att man inte kunde bestämma sig hittade jag tillslut något som funkar för mig.
    Tanken är att få stenarna att se ut som dem en gång har kunnat suttit ihop men att något har hänt och spräckt dem.

005.jpg006.jpg

3/2:

efter lite uppehåll och väntan på att akvariehobby skulle få in växter så kunde jag tillslut få i sand.
    Jag har valt 2 olika kornstorlekar på sanden.
    Sanden är råda 0,4-0,8mm och 0,8-1,2mm. Allt för att försöka få till en snygg sandbotten som inte ser för likartad ut.
    Missade dock att ta bilder på detta steg så slutresultatet får duga.

4/2:

Planterat växter och lagt i ormhassel för att efterlikna rotsystem.
    Växterna är :

Pogostemon helferi (planta)
    Lileaopsis novaezealandiae (gräs)
    Pistia Stratiotes(flytväxt)

Pogostemon är den växt som är mest lik den som växer i sulawesisjön av vad jag har hittat. Att hitta orginalet verkar vara helt omöjligt. Tittade också på crinum calamistratum men tyckte den blev för stor.

Angående gräs var det inte lika lätt att hitta som pogostemonen. Hittade en hel drös sumpgräs(b.l.a det jag har i akvariumet innan jag började) men tillslut hittade jag lileaopsisen. Enda nackdelen med den är att den behöver en hel del ljus och verkar vara gjord för lite lägre temperaturer(max 26-27C) så det kan eventuellt bli ett problem. Får se hur den klarar sig helt enkelt.

Pistia stratiotes(musselblomma) som näringsugare, enkelt och rensa ut.

Precis dragit ur ett inkört filter med bös i akvariet innan jag fotade, allt för att få en så snabb start som möjligt.

007.jpg008.jpg009.jpg

Bilder på invånare som ska i återkommer jag med. Det är iallafall olika tylos, 2st kardinalräkor, 2st blue morphs(tror det är dags att beställa nya snart, blir lite lite med bara 4:a räkor i ett 180L)

UPPDATERING
    5/5
    (3 månader, jag vet, skam på mig)

Har lagt i ganska mycket mer fossilt trä. Gräset åt till slut tylosarna upp och jag tyckte ormhasseln var lite väl svampig efter ett par år i akvarium så den fick åka i soptunnan.
    Däremot har jag hittat en växt som tylosarna faktiskt ger blanka f.n i. Crinum calamistratum. Tydligen gillar varken snäckor eller fiskar denna växt p.g.a sitt höga kolinnehåll. Så alla ni som har problem med att era elefanter äter era växter kanske ska titta lite närmare på denna växt. Den klarar upp till 30C och gillar dom flesta hårdheter så den är som gjord för sulawesikar.

En trevlig överraskning är att mina kardinaler har haft, bärt och släppt rom. Har nu ca 30 nya små kardinalräklingar.

Tyvärr är det nästintill omöjligt att ta bra bilder med en billig kompaktkamera. Speciellt på så små som räklingarna är nu.
    Ska försöka ta bättre bilder men det här var den bästa av ca 15st.
    Senast redigerad av grottbert den 2011-05-05 klockan 12:30. Anledning: uppdatering

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Snyggt!

Ser lite ut som en anabola version av mitt lilla kardinalkar. Ska bli kul att följa fortsättningen.

Tycker du fått till stenarna bra och det ser naturligt ut. Kanske försöka trixa till "håligheter" med grenar eller nån sten, inte för det estetiska utan lite gömställen till räkorna.

Uppdatera gärna fortsättningen.

Mycket vackert!
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Räkmeister Sanna Karlssons avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Caridina cf. cantonensis:
    Tiger, blå tiger, deep blue tiger
    Crystal red grad a-c, s,ss,sss, crystal black grad a-c, s,ss,sss
    Redruby, kingkong, många varianter + blue shadow, Blue bolt, mosura
    Pinto

Caridina cf. babuti:
    var. green

Neocaridina heteropoda:
    Var. red: körsbär, sakura
    Var. yellow: gul neon fire stripe
    Var. orange, rilli
    Blue jelly

Mina snäckor

Rosa och blå posthorn, malaysiska sandsnäckor, physor,

Medaljer

Snyggt, bra med olika nivåer. Kanske lite mer trollhassel?
    Att bara ha en sort är omöjligt!
    https://sites.google.com/site/sannashrimpfarm/home

Räkmaniac Dodats avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Skåne
    Blogginlägg
    1

Mina räkor

Cherry
    Rili
    PRL
    Sakura
    Tiger/Blue tiger/deep blue tiger
    Amano

Mina snäckor

En massa anentome helena
    Physa
    Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Snyggt!
    "I don't know what weapons will be used in world war three, but in world war four people will use sticks and stones."

Very nice Btw, musselblommor don't work in my Sulawesikar. They don't seem to like the high temperatur, stay very small and keep on dying.

Kör du standard belysning och ingen co2 tror jag helferin kommer tyna bort. Ser bra ut för övrigt.
    MVH /// Frasse

Konstigt nog så trivs mina musselblommor jättebra, dock hade dom ingen konkurrens i det karet förut så får se hur det går nu.

Lite grottor är ju något som kan vara bra förstås och lite mer ormhassel med.

Räkoholist CatsWhiskers avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Blekinge

Mina räkor

Sakura
    CaridinaBaulbauti Rainbow.
    Blue Tiger/ Deep Blue Tiger
    Gula räkor.

Mina snäckor

Blå Posthorn
    Rosa Posthorn.

Har du torkat dina ormhassel?? En del skriver i ugn 150 grader i 8 timmar?
    Har ju varit en diskussion här innan att de skulle ruttna...
    Har du haft dem länge?
    Märkt något dåligt med vattnet??
    Gillar Killis...har nu Australe i original och Golden.
    Utökar mina kar med Galaxy....

Guldräka Bladets avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Roliga, läs låggraderade CR & CB
    Sakura (från JanneJ, Paris2011)
    WP
    Körsbär, röda

Mina snäckor

Här är akvariets städpatruller !!!
    Clithon corona, humlerandig taggig snäcka.
    Sandsnäckor, Mönstrade
    sandsnäckor, svarta ( mini?)
    Posthorn, div färger
    Elefanter dvs
    Tylomelania sp blandat ;)
    Tylomelania sp Orange
    Tylomelania sp Towutensis

Super Duper

Riktigt snyggt........
    Inte ett dugg avundsjuk

Nyfiken på hur mycket Tylosaran/elefanterna kommer att tugga på växterna.:confused:
    Uppdatera gärna allteftersom.
    220L Fisk, mal och Fire&körsbär.......................Kommande filterprojekt
    31L Cocoon, Sakura Fisksson ...........................Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300
    20L IKEA(räk)vas, Sakura avkommor,Paris ........Slimline m filtermatrial+ powerhead

Barnens
    56L Platy, Tylos, Posthorn...svängd Hörnfiltermatta+ Eheim compact 300
    20L WhitePearl..................Svampfilter+luftpump & AquaFlow60
    31L Cocoon CR CB.............Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300

Frasse: Jo är lite fundersam över både helferin och lileaopsisen hur den ska klara sig. Jag har lyckats ok med pogostemon tidigare i ett kar med ett T8 på 18w och fått bra tillväxt i sidled och inte på höjden då, dock var det en betydligt större planta jag körde med då.
    Får testa helt enkelt, går det inte så går det inte.

CatsWhisker: Nej jag torkade den inte på något speciellt sätt. Det är ju inte ett lika hårt träslag som t.ex akvarierötter så att det bryts ner fortare är ju klart. Har märkt att dom små kvistarna är mjukare än när jag köpte dom men dom hårda är lika hårda som när jag köpte dom i maj förra året.
    Har inte märkt något negativt på vattnet då tylosarna och asolene spixi jag hade förr reproducerade sig i lika rasande takt som innan jag skaffade kvistarna.
    Man bör ju vara helt säker på att den är död dock, tanten på blomsterlandet där jag köpte kvistarna hade inte sålt någon på 2 år innan jag köpte så jag antog att dom var döda i, vet att levande trä kan snabbt förstöra vatten.
    Ska kolla trådarna med ormhassel lite extra dock, om det finns problem med det så får man försöka hitta något substitut. Tack för tipset.

Bladet: La i några tylos igår kväll som testpiloter. Nu på morgonen så sitter alla växter där dom ska och snäckorna går runt snarare än söker upp växterna. Det jag kan tänka mig att dom gör är att köra på som ångvältar över dom dåligt rotade växterna och drar upp dom.
    Sen förövrigt har jag aldrig sett en tylo ta en frisk planta, bara döda blad eller dåligt växande växter. T.ex har jag sett dom äta upp mina gräsplantor jag köpte(acorus graminerus) dock fick jag veta senare att det var en sumpväxt som troligtvis var döende men fortfarande var grön så dom tog hand om den åt mig.

Återkommer med bilder när jag slängt över alla snäckorna.

Reg.datum
    Apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Tror inte du behöver ora dig för trollhasseln. Tjejen har haft en stor trollhassel i en räkvas utan teknik nästan 2 år utan problem. Kan tillägga att den var torr när hon sänkte i den.

Uppdatering

Någon som har något tips på hur jag kan förbättra mitt kar?
    Känns lite som en massa sten just nu.

Reg.datum
    Apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Grattis till ynglen!

Don't change the aquarium. It really is perfect for Sulawesiräkor ! The more stones, the better. Your Kardinals show you with their yngel that you gave them the perfect inredning :-)

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg