Var iväg till djuraffären idag för att kolla runt lite bara. Kom hem med ett begagnat 200L akvarie + lite tillbehör som kommer bli räk och yngelakvarie då jag ville ha ett akvarie där det fick plats lite mer räkor och killen ett till några av de yngel vi har (ynglen kommer vara ancistrus och corydoras sterbai).
Bilder och sånt kommer lite senare![]()
Håller på att hälla i bottensubstratet nu och i detta kar blev det ECS
IMG_2354c.jpg
Så spännande med ett nytt projekt, ser verkligen fram emot att se fler bilder sen när du hunnit med mer![]()
Gjorde inte så jättemycket mer igår men såhär ser det ut nu iaf.
Ena täckglaset var lite trasigt så det måste vi köpa nytt.
IMG_2356c.jpg
Fattas lite rötter och växter såklart. Skulle vilja ha en stor redmoor rot för de är så snygga![]()
Såhär ser det ur just nu
IMG_2358c.jpg
Och nu har jag även fått i en redmoor rot och en liten mangroverot + några mer växter
IMG_2362c.jpg
Det tar sigVad har du tänkt ha för räkor där i?
Vet inte riktigt vad det blir för räkor, kommer nog köra in det med några White pearl tror jag.
Snyggt ! Men hur funkar det bottenmatrialet med "sterbaierna",kommer de inte att möblera om i karet tror du ? :confused:
ECS vad är det för sand?
Räkor:
Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.
Fiskar:
Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.
Snäckor:
Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.
Citerar det som står på påsen och även på akvarietakniks hemsida.
"ECS- Easy Care Substrate är ett bottensubstrat som ersätter det vanliga gruset. Den finporiga leran gynnar tillväxten av nyttobakterier och fungerar som ett biologiskt filter. Den absorberar näring från vattnet ner till växternas rötter. Stabiliserar pH; värdet.
Optimalt för nybörjare, växtakvarium och räkakvarium.
Kan användas som enda bottensubstart eller blandas med ex grus eller sand."
Var ganska billigt också, köpte 2st 15L säckar 198kr/st.
En närbild på hur det ser ut
IMG_2373c.jpg
Det ser ut som lecakulor inuti? Undrar om små lecakulor fungerar som bottensubstrat?
Den låter som om den är bra, kan vara något att testa när jag tröttnar på kattsanden!!!
Räkor:
Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.
Fiskar:
Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.
Snäckor:
Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.
Bokmärken