+ Svara på ämne
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Nybörjare med frågor

Superräka Jinas avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Södermanland

Mina räkor

crystal red, crystal black, white pearl, körsbär

Mina snäckor

helenor, äpplen (vita+lila), posthorn, sandisar

Medaljer

Nybörjare med frågor

Hej hej, ny medlem här.
    Har ett litet akvarium här som jag körde igång igen i veckan efter att ha haft akvarievila ett tag. Har tidigare bott kampfisk i det men vill nu testa räkor. Har släppt i en ancistrus och en helena (de enda vattenkryp jag hade kvar) för att gå in karet åt mig lite.

Det är nu mycket rötter och två anubisar där i. Tänker även skaffa lite mossa.

Fråga 1: Hur mycket öppen yta vill räkorna ha? Som sagt mycket rötter nu, jag kommer att tänka lite på skogstjärn, tycker det ser mysigt ut.

Fråga 2: Hur suger man ut vatten vid rengöring utan att sörpla upp räkor?

Fråga 3: Vill helst ha CR, ska jag låta karet gå några veckor med ancistrusen? Vilka värden vill jag ha när räkorna flyttar in?

Fråga 4: Hur många räkor är det bra börja med? Karet är 30-40 liter.

Fråga 5: Har en ful liten Stingray-pump. Bör jag byta ut den? Till vad?

Massa tack på förhand.

Tillägg: testade PH, var strax under 7. Generellt brukar jag ha lättare få ner det än upp (stackars äpplisar).
    Senast redigerad av Jina den 2011-02-10 klockan 03:15.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag har mycket rötter och stenar i mina kar och tycker att räkorna verkar trivas jättebra, jag har också mycket växter i alla utom 1 kar på 60L så jag tror inte det är något problem med att det ser ut som en skogstjärn, men det är ju en fördel att ha en öppen yta där du kan mata.

Jag vet inte vad det är för filter du har, har inte sett en sådan tyvärr, men filtret måste vara räksäkert eller att det går att räksäkra med en nylonstrumpa uttänjd över insuget annars åker räklingarna in i filtret. Jag har Aquael fann 1 till mitt minsta och där har jag plockat av filterhylsan och kör filtret bart, det gör att det inte är någon risk för att räklingarna sugs in och fastnar vilket de kan göra annars. Det finns många filtervarianter här på Redbee och en del kör Billyfilter som är luftdrivet.

När jag gör vattenbyten så använder jag en hink och en bit trädgårdsslang då hamnar räklingarna och lite störe räkor i hinken och kan då fångas upp och stoppas tillbaka i karet, mest är det räklingar man får upp, när de är nykläckta är de pyttesmå.

Börja med att köra in karet i någon vecka med ancictrusen och snäckorna så att du inte senare får en nitritschock,sen kan du köpa räkorna och släppa i, du kan nog ha en 20-30 räkor utan problem i ditt kar. Mata mycket sparsamt de första veckorna.

Läs i Räksorter om de olika räkorna så att du vet att de går att ha i ditt kar, det är lite olika med Ph-värden och så för olika sorters räkor.

Fråga på om du undrar över något och lycka till med dit kar!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg