+ Svara på ämne
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Byte till soil??

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Kronoberg

Mina räkor

Körsbärsräkor
    Blue Tiger
    Chrystal Red
    Chrystal Black

Mina snäckor

Posthornssnäckor

Byte till soil??

Hej på er
    Jag har funderat ett tag på att byta mitt bottensubstrat till någon soil istället. Lite bakgrundsinfo här:

Jag har ett kar på 30 liter med körsbär och blue tiger. Bottensubstratet just nu är svart quartssand Dekoline. Att jag funderar på att byta till soil är för att jag har svårt att få ner PH värdet i karet. Det ligger mellan 7-7,5 trots att jag har MÄNGDER med rötter, boklöv och alkottar i karet.

Spelar PH värdet stor roll för körsbären och tigrarna? Kommer de må bättre om jag byter till soil och kommer PH värdet verkligen att ändras? PH värdet på mitt kranvatten ligger på mellan 7-7,5. Håller på att höja det med hjälp av filter då vi har så mycket kopparutfällningar i vattnet (nya ledningar). Det har legat på ca 6 - 6,5 innan vi började höja med filter. Trots det låg PH värdet i karet på 7-7,5.

Vilken soil ska jag isåfall välja och hur mycket behöver jag och var kan jag köpa den?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Körsbär fungerar ända upp till Ph 8 och jag tror inte tigrarna mår illa av Ph up till 7,5 heller, jag har 7 - 7,5 i alla mina kar.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Kronoberg

Mina räkor

Körsbärsräkor
    Blue Tiger
    Chrystal Red
    Chrystal Black

Mina snäckor

Posthornssnäckor

Okej, då får det vara som det är! Eller finns det några andra fördelar med att byta till Soil? Eller är det bara PH värdet?

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Tror de använder det enbart för att få ner Ph till Cr och Cb bl.a. jag bryr mej inte om soilen, håller mej i stället till räkor som vill ha högre Ph enklast så!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg