+ Svara p mne
Resultat 1 till 11 av 11

mne: F rklingar att verleva

Rkyngel
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ln
    Vsternorrland
    Inlgg
    77

Mina rkor

Ch. red//black, Tiger, Krsbr (ven red fire),Yellow, Snowwite, Golden,
    Deep Blue tiger, Green, White Pearl

Fiskar: Scalarer massor, Ancistrus flera sorter, Apistogramma, Guppys av rena stammar samt olika sorter av svrdbrare

F rklingar att verleva

Har stor ddlighet bland mina rklingar. Jag har ca 6,8-7,2 i PH och och en hrdhet p 3 ej nitrit. Vad r felet?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Guldrka Bladets avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Ln
    Uppsala
    Inlgg
    797

Mina rkor

Roliga, ls lggraderade CR & CB
    Sakura (frn JanneJ, Paris2011)
    WP
    Krsbr, rda

Mina snckor

Hr r akvariets stdpatruller !!!
    Clithon corona, humlerandig taggig sncka.
    Sandsnckor, Mnstrade
    sandsnckor, svarta ( mini?)
    Posthorn, div frger
    Elefanter dvs
    Tylomelania sp blandat ;)
    Tylomelania sp Orange
    Tylomelania sp Towutensis

Bild p karet underlttar alltid

sktselbeskrivning (vattenbyte, matning, temp)?
    utrustning (pumpsort och ev modifiering)?
    Rksort?
    220L Fisk, mal och Fire&krsbr.......................Kommande filterprojekt
    31L Cocoon, Sakura Fisksson ...........................Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300
    20L IKEA(rk)vas, Sakura avkommor,Paris ........Slimline m filtermatrial+ powerhead

Barnens
    56L Platy, Tylos, Posthorn...svngd Hrnfiltermatta+ Eheim compact 300
    20L WhitePearl..................Svampfilter+luftpump & AquaFlow60
    31L Cocoon CR CB.............Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300

Rkyngel
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ln
    Vsternorrland
    Inlgg
    77

Mina rkor

Fiskar: Scalarer massor, Ancistrus flera sorter, Apistogramma, Guppys av rena stammar samt olika sorter av svrdbrare

Citat Ursprungligen postat av Bladet Visa inlgg
    Bild p karet underlttar alltid

sktselbeskrivning (vattenbyte, matning, temp)?
    utrustning (pumpsort och ev modifiering)?
    Rksort?
    Jag byter vatten kontinuerligt en gng i veckan, matar var annan dag, tempen ligger runt 20. Sedan har jag Eheim filter med en stor skummgummiskring p inloppet. dom gr ensamma i 200 liter.
    Neocaridina heteropoda var. yellow. Jag har 8st 40 liter och 4 st 200 liter. plus ett tiotal burkar fr andra fiskar.
    Sorter av rkor som jag har ser du under profilen.
    Livet r fr kort fr att dricka ett dligt vin...

Rkmaniac AMDAdesigns avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Ln
    Jnkping
    Inlgg
    1 949

Mina rkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snckor

Rosa, bronze och brun posthorn
    Thylomenia sp orange

Medaljer

Vad har du fr vatten? Innehller det klor eller kloraminer?
    Anvnder du ngot vattenberedningsmedel?
    Gder du karen med ngon typ av vxtgdning?
    Personliga barnklder med stil
    http://www.amdadesign.blogspot.com

Rkyngel
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ln
    Vsternorrland
    Inlgg
    77

Mina rkor

Citat Ursprungligen postat av AMDAdesign Visa inlgg
    Vad har du fr vatten? Innehller det klor eller kloraminer?
    Anvnder du ngot vattenberedningsmedel?
    Gder du karen med ngon typ av vxtgdning?
    jag har vanligt kranvatten som fr st i tv tunnor med lite torv i fr att snka ph-vrdet fr ur kran fr jag 9 PH. Det vattnet fr st fyllda mellan vattenbytena s pumpar jag drifrn. anvnder inga kemikalier.

Rkmaniac AMDAdesigns avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Ln
    Jnkping
    Inlgg
    1 949

Mina rkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snckor

Rosa, bronze och brun posthorn
    Thylomenia sp orange

Medaljer

Skulle nog brja anvnda Easy life FFM vid varje vattenbyte fr antagligen har du kloraminer eller klor i kranvattnet och d verlever inte rklingarna.
    Easy life FFM r helt naturligt s det innehller inga kemikalier dessutom s r det bra fr bde vxterna och dina vuxna rkor eftersom det r flytande filter bakterier
    Personliga barnklder med stil
    http://www.amdadesign.blogspot.com

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    1 720

Mina rkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Jag har haft samma problem. Jag hade p pappret bra vrden men rkorna fungerade inte bra nd. Jag anser mig ocks kapabel att hlla god vattenkvalit.
    Det mste finnas nn oknd parameter som gr att det antingen funkar eller inte. Jag testade en drs olika tgrder, slutade med att jag hittade rksorter som funkar och satsar p dessa.
    Du fr dom med rom hela tiden gissar jag?
    Testa att mata med pulver mat istllet fr rktabletter, inte bara nr du har smtt p gng utan hela tiden. Bde s rklingar ltt hittar mat samt att alla rkor vuxna som sm nr de msar skal r knsliga fr "repor" p kroppen frn mathetsen runt tabletterna vilket enligt vissa kllor kan ge sm sr som kan frsvaga ev dda rkor/rklingar. Du mste inte kasta din mat testa att mortla lite och se om det hjlper. Nu finns det antagligen tillrckligt med alger fr att det borde g bra nd men en sak att testa i alla fall.

Edit: Du har d rtt hrt vatten? Att endast anvnda torv vid hrt vatten brukar f det svrt att hlla ett lgt stabilt pH. Kanske mste kra med osmos eller syrabehandla vattnet innan, fr att f mjukare vatten vilket jag tror r minst lika viktigt som pH vrdet.

Edit 2: sg att du hade KH 3 vilket r bra start innan torvbehandling. Vad har du fr GH vrde?
    Senast redigerad av Daniel Brodin den 2011-02-18 klockan 09:44.

Rkyngel
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ln
    Vsternorrland
    Inlgg
    77

Mina rkor

Citat Ursprungligen postat av broddan Visa inlgg
    Jag har haft samma problem. Jag hade p pappret bra vrden men rkorna fungerade inte bra nd. Jag anser mig ocks kapabel att hlla god vattenkvalit.
    Det mste finnas nn oknd parameter som gr att det antingen funkar eller inte. Jag testade en drs olika tgrder, slutade med att jag hittade rksorter som funkar och satsar p dessa.
    Du fr dom med rom hela tiden gissar jag?
    Testa att mata med pulver mat istllet fr rktabletter, inte bara nr du har smtt p gng utan hela tiden. Bde s rklingar ltt hittar mat samt att alla rkor vuxna som sm nr de msar skal r knsliga fr "repor" p kroppen frn mathetsen runt tabletterna vilket enligt vissa kllor kan ge sm sr som kan frsvaga ev dda rkor/rklingar. Du mste inte kasta din mat testa att mortla lite och se om det hjlper. Nu finns det antagligen tillrckligt med alger fr att det borde g bra nd men en sak att testa i alla fall.

Edit: Du har d rtt hrt vatten? Att endast anvnda torv vid hrt vatten brukar f det svrt att hlla ett lgt stabilt pH. Kanske mste kra med osmos eller syrabehandla vattnet innan, fr att f mjukare vatten vilket jag tror r minst lika viktigt som pH vrdet.

Edit 2: sg att du hade KH 3 vilket r bra start innan torvbehandling. Vad har du fr GH vrde?
    GH r p 7, syrabehandla vattnet menar du den metoden med saltsyra? Hur gr man d?

Reg.datum
    Apr 2009
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    1 720

Mina rkor

PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Eftersom jag aldrig fick igng crystal p ett bra stt kanske jag r fel person att hjlpa dig...

GH 7 r ju nd inte s hrt utan relativt t det mjuka hllet s det borde inte vara ett stort bekymmer.

Syrebehandling: saltsyra har jag inte testat. Jag har krt med oxalsyra dock. Tanken r samma. Man vill kncka karbonathrdheten fr att ltt kunna ordna lgre stabilt pH. NU har du ju bara KH 3 vilket inte ger nn anledning att slabba med detta (rtt jobbigt i lngden).

Har du testat vattenberedningsmedel/kolfiltrerat vattnet? (mot kloraminer/koppar/andra oknda kemiska bovar..)

Rkyngel
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ln
    Vsternorrland
    Inlgg
    77

Mina rkor

Citat Ursprungligen postat av broddan Visa inlgg
    Eftersom jag aldrig fick igng crystal p ett bra stt kanske jag r fel person att hjlpa dig...

GH 7 r ju nd inte s hrt utan relativt t det mjuka hllet s det borde inte vara ett stort bekymmer.

Syrebehandling: saltsyra har jag inte testat. Jag har krt med oxalsyra dock. Tanken r samma. Man vill kncka karbonathrdheten fr att ltt kunna ordna lgre stabilt pH. NU har du ju bara KH 3 vilket inte ger nn anledning att slabba med detta (rtt jobbigt i lngden).

Har du testat vattenberedningsmedel/kolfiltrerat vattnet? (mot kloraminer/koppar/andra oknda kemiska bovar..)
    Nej jag har bara biobollar och torv i filtret. Jag tror att jag skall testa att ta vatten frn min brunn i stugan, jag skall testa det nr det smlter bort lite sn (vi har ca 1,5 meter) och nu r det -28 grader ute s man fr hlla sej inne...

Reg.datum
    Apr 2009
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    1 720

Mina rkor

PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Tjacka en pava vattenberedningsmedel, kostar ju inte s mycket och funkar det kan du ju fundera p lngsiktig lsning...
    Lycka till..

+ Svara p mne

Taggar fr det hr mnet

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg