+ Svara p mne
Resultat 1 till 13 av 13

mne: Hjlp med att lyckas f fram fina rkor?

Guldrka a.erikssons avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ln
    Dalarna
    Inlgg
    904

Mina rkor

Taiwan bee's:

Panda, Panda "blue shade", KingKong

Mina snckor

Posthorn snckor bla
    Elefantsnckor
    Malaysiska sandsnckor

Hjlp med att lyckas f fram fina rkor?

Kr just nu i ett 110 liters kar med CR och CB ca 10-15 av varje. Och alla med gradering frn C-S, troligtvis 4-5 st av S ngra nra S och de flesta andra r C-A. Har ven ett gng gula rkor. Pratade mycket med Janne om hur man odlar fram bra rkor frn dligt graderade rkor som t ex dom jag har.

Har bra vattenvrden, bestllt foder frn ebishop som r lmpligt fr rkorna fr att f fram mer frg. Sen jag startade upp karet s har en CB ynglat av sig, och nu gr nn CR och CB med rom ocks, och ngra gula med rom. S jag TROR jag har bra frutsttningar till att f fram lite finare rkor n de C graderade jag har, jkligt fula med mycket transparenta ytor och ytters f vita anlag. Kr ven med Easy Life FFM vid vattenbyte, inte provat det frut.

Ska man kpa ngra snowwhites/ngra SS-SSS? och kra med dom jag har fr att f fram mer vita anlag? eller blir det bara skit d? eller ta bort de rkor som har mycket transparent p sig eller hur ska jag g till vga?

Jag har inget mer mindre kar att kunna sortera de smre graderade rkorna i heller, men ett snt kar kommer om ett tag.

Det finns ju mnga duktiga och erfarna rkhllare s tnkte hra med fler hr p forumet vad ni har fr tips och rd att komma med
    Senast redigerad av a.eriksson den 2011-02-24 klockan 22:43.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Reg.datum
    Jan 2011
    Ln
    Dalarna
    Inlgg
    904

Mina rkor

Taiwan bee's:

Mina snckor

Posthorn snckor bla
    Elefantsnckor
    Malaysiska sandsnckor

Dom flesta CR r det typ C och B grad p. Och har hittat ngra CR och CB rklingar som r mer t A-S hllet. Hur lyckas jag bibehlla de vita anlagen de unga djuren har och lyckas f fram fler med mer vitt?

Reg.datum
    Jan 2011
    Ln
    Dalarna
    Inlgg
    904

Mina rkor

Taiwan bee's:

Mina snckor

Posthorn snckor bla
    Elefantsnckor
    Malaysiska sandsnckor

Ingen som har lust att ge tips och rd?

Det vore ju kul..

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ln
    Skne
    Inlgg
    3 741

Mina rkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsncka

Medaljer

Jag har gett dig ett antal rd tidigare . Men det finns skert andra hr inne som har ngot tips med.
    There be shrimp!

Reg.datum
    Jan 2011
    Ln
    Dalarna
    Inlgg
    904

Mina rkor

Taiwan bee's:

Mina snckor

Posthorn snckor bla
    Elefantsnckor
    Malaysiska sandsnckor

Ja jag vet, men dum som jag varit s har jag tagit bort alla meddelanden. Men jag kommer ihg det mesta, haha.

Precis, vore som sagt kul med rd frn andra

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Det r vl bara att hela tiden plocka ut den bsta avkomman och avla vidare p tills man ftt vad man vill ha eller!!
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika frgvarianter.

Snckor:
    Posthorn bl, "guld", sandsnckor ljusa med teckning och begegr.

Rkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Ln
    Vrmland
    Inlgg
    1 414

Mina rkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila pplen

brja med att rensa bort all som r smre n S och kp ngra med KK/RR anlag s ska du se att det blir fina avkommor!

Reg.datum
    Jan 2011
    Ln
    Dalarna
    Inlgg
    904

Mina rkor

Taiwan bee's:

Mina snckor

Posthorn snckor bla
    Elefantsnckor
    Malaysiska sandsnckor

Citat Ursprungligen postat av clas Visa inlgg
    brja med att rensa bort all som r smre n S och kp ngra med KK/RR anlag s ska du se att det blir fina avkommor!
    Ja det r vl s Janne sa ungefr. Men vill nog ha ett kar att lgga dom som r smre n S, vore ju taskigt att spola ner dom i toan. Men jag har sett 4-5 rklingar som jag har ftt och som ser bra mycket bttre ut n de C-A, 2-3 mycket starka vita band, troligtvis S p dom p de lilla jag kan se, dom r ju s sm!

Och jag har hittat en CB hona nu, och rommen ser vldigt ljusa ut tycker jag, lite gulaktiga p n vis, sen tittar jag p en annan CB hona med rom, och dom rommen r helt svarta. Kommentar till det?

Men jag har lst ngonstans att de rkor som har transparenta band dr det egentligen ska vara vitt, att de ger avkommor med vitt och inte transparent, stmmer det?
    Senast redigerad av a.eriksson den 2011-02-25 klockan 19:07.

Reg.datum
    Jan 2011
    Ln
    Dalarna
    Inlgg
    904

Mina rkor

Taiwan bee's:

Mina snckor

Posthorn snckor bla
    Elefantsnckor
    Malaysiska sandsnckor

S fr att f fina avkommor s ska jag ta bort alla rkor som r smre graderade n S, och sedan kpa hem ngra rkor med KK/RR anlag? Kommer det funka bra ihop?

Reg.datum
    Jan 2011
    Ln
    Dalarna
    Inlgg
    904

Mina rkor

Taiwan bee's:

Mina snckor

Posthorn snckor bla
    Elefantsnckor
    Malaysiska sandsnckor

Borde finnas hur mnga som helst som kan lmna en kommentar eller tv, mnga hr som skert kan mycket om det mne jag behver hjlp med.

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ln
    Skne
    Inlgg
    3 741

Mina rkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsncka

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av a.eriksson Visa inlgg
    S fr att f fina avkommor s ska jag ta bort alla rkor som r smre graderade n S, och sedan kpa hem ngra rkor med KK/RR anlag? Kommer det funka bra ihop?
    Det kommer att funka bra ihop, personligen skulle jag dock inte blandat KK/RR anlag och vanliga om du vill ka chansen p just KK//RR.

Att de med transparanta band skulle ge yngel med vitt i de banden tror jag inte mycket p. Ska du lyckas f fram riktigt bra frgade rkor i det lnga loppet skall ALLA rkor med transparanta delar p kroppen flyttas innan de blir knsmogna. Sklart skall de inte spolas ner. Har du inte plats fr fler kar fr du helt enkelt nja dig med de rkorna du har och deras yngel.
    There be shrimp!

Reg.datum
    Jan 2011
    Ln
    Dalarna
    Inlgg
    904

Mina rkor

Taiwan bee's:

Mina snckor

Posthorn snckor bla
    Elefantsnckor
    Malaysiska sandsnckor

Egentligen hade jag inte direkt tnkt f fram KK eller RR nu liksom. Jag vill ju helst f fram rkor med s lite transparant som mjligt, och d om man kan ta hjlp av kanske 50%are eller snowwhites/SS-SSSS?

Transparanta flckar finns de p typ alla rkor jag har, p CR r de ju mest rtt och p CB r det p vissa lite svart och mycket vitt/transparanta delar. Mina rkor r typ bara skit, frutom kanske 2-3 st av 15.

Och jag har sett bilder hr p forumet att folk har typ fina rkor med de som ven r transparanta, t ex SS-SSS rkor blandat med S med transparanta sm flckar lite hr och dr.

Reg.datum
    Jan 2011
    Ln
    Dalarna
    Inlgg
    904

Mina rkor

Taiwan bee's:

Mina snckor

Posthorn snckor bla