+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 18

Ämne: Lite chilifakta för alla!

Räkrom
    Reg.datum
    Mar 2011
    Län
    Gävleborgs län

Mina räkor

Nothing ;( Det kommer, det kommer! =)

Mina snäckor

Inga planerade

Mina krabbor

Inga planerade!

Lite chilifakta för alla!

Tjena allihopa!

Tänkta att det verkar ju vara en del chiliheads här inne, själv är jag och kommer alltid att vara en. Jag har ju som ni kanske sett från ett tidigare inlägg från mig frälst i de hetaste av sorter. Men tänkte att jag skulle starta en liten tråd här men fakta för de som vill ta sig in i hobbyn. För chili är verkligen en härlig hobby att hålla på med om man är intresserad av starkare mat och växter. Det är ju så enkelt att odla och skapar så otroligt vackra och goda frukter även om man inte lägger 24/7 på dem!

Men jag tänkte att jag kör igång med en liten guide här som kanske blir ganska lång, men hoppas ni orkar läsa igenom. Jag tänkte att jag börjar lite enklare med sort information och sedan vidare på lite mer avancerade saker inom odlingen. Detta är ju dock mina erfarenheter och vad som funkar för mig osv. Det sklijer sig säkert till andra odlar, men som sagt this is my way of chiliodling !

Lite fakta om sorter och deras ursprung!

Det första man bör veta inom chiliodling är att alla bär namnet capsicum på latin (därför nämner jag inte detta i texten utan endast ändelsen på namnet t.ex. Chinense.) Det finns något som kallas "de fem stora" inom chiliodling och dessa är:

Annuum: (Spansk peppar) Denna gren av chilisorterna är också den som innehar de som man oftast ser i matvarubutiker osv. Den har fått sitt namn från att man trodde att det var en ettårig växt, men alla chilisorter är perenner. Denna är spriden över hela världen och förekommer väldigt ofta i det "vanliga" köket.

Lite olika sorter inom Annuum släktet:

Mild: Bell, Wax Pimento
    Hetare: Jalapeno, NuMex och Spansk Peppar (sorten, inte släktet)

Den kommer sannolikt från Latinamerika.

Annuum uttalas 'ANN-you-um'.

Baccatum: (Bärpeppar)
    Denna gren av chilivärlden är en mycket intressant sort enligt mig som innehåller många varianter i det lite övre mellanskiktet (Kommer till detta närmare senare) i starktskiktet tillsammans med Jalapeno etc. Dock så finns så klart flera olika sorter, men de jag testat har legat där ungefär i snitt. (Notera dock att jag är lite sämre på denna styrkenivå, då jag sällan odlar dessa). Denna sort är från början vildväxande (finns fortfarande vissa sorter i Bolivia, Brasilien, Chile och Argentina). Innehåller många av Aji sorterna som är mycket trevliga att odla, de har väldigt stora skördar och är lättodlade.

Baccatum uttalas 'bah-KAY-tum'.

Chinense: (Havannapeppar) Detta är den sort där jag odlar flest sorter i och med att den innehåller alla Habanero-sorterna som t.ex. Red Savina (Den gamla rekordhållaren för världens starkaste). Men den innehåller även de som jag fullkomligen älskar, den beryktade Bhut Jolokia (med kusiner och sysslingar)

Vet inte riktigt vad jag ska skriva mer om denna än att den innehar de flesta rekord inom chiliodling och att namnet betyder ungefär "Från China", men den kommer från Karibien. Denna sort är även vanligast i Västindien samt Mexiko, men är en "gigant" inom hemmaodling!

Chinense uttalas 'chi-NEN-see'.

Frutenscense: (Flerårig Spansk peppar) Namnet betyder på en höft "Buskig", men det "svenska namnet" är väldigt missvisande då de allra flesta chilisorter är fleråriga. Denna samling av chilisorter har två framträdande sorter och det är dels den väldigt vanliga i Sverige; Tabascon, sedan har vi även den mindre kända i Sverige: Malagueta. Av dessa är dock Tabascon störst. Sedan är detta ganska känsligt då många förknippar Tabasco med extrem hetta, men enligt mig och den officiella skalan (kommer till det sen), så är den väldigt mild mot giganterna i Chinense-släktet.

Frutescens uttalas 'fru-TES-enz'.

Pubescense: (Rokotopeppar) Detta är ett mycket intressant släkte som jag odlat endast ett par gånger (Dock med extremt lyckat resultat). Den bildar extremt fina plantor (Läs stora) som jag iaf föredrar att ha i växthus där den kan skapa flera hundra frukter på varje planta. Om ni vill se bilder på dessa så gå in på Fatalii.net. Han har en massa otroliga bilder från sina odlingar som är underbara att kolla in om man är intresserad av chili i alla dess former (Nej, jag är inte sponsrad ).

Denna sort kan inte heller korspolineras med andra sorter från Capsicum. Den är även känd för att det är troligen det ända chilisläktet som klarar enstaka frostnätter.

Pubescens uttalas 'pugh-BES-enz'.

Nu över till något mer roligt! Lite information om hur man börjar odla samt tips och trix!

När man ska börja odla chili så är det inte så mycket man behöver om man ska hålla sig på en liten nivå. Det räcker oftast med fönster för att tillgodose plantorna med ljus. Dock så "måste" man ha extraljus om man vill ha de tidiga sorterna och kunna dra upp dem till blommning i Mars-April.

Men jag tänkte att jag drar igång en liten lista nu som visar hur jag jobbar!

1. Inhandling av materiel, detta gör jag omkring Oktober ungefär om jag ska odla "vanliga" säsongen. Sedan har jag alltid som mål att de tidiga sorterna ska i jorden redan i Oktober senast November för att bli stora lagom till utplantering.

2. Nör man ska så chili så vill de ha det varmt (Jag har tempererat 25-26 grader under groningstiden), nu på senare år ligger jag på omkring 85-90% i groning av alla fröer (Detta gäller de som är svårare att gro). Men när man är lite grön (inge fel med det), så är det bra att lägga i 2 frön i varje kruka, detta för att man ska få utdelning i varje kruka sedan. Om det växer upp 2 st i varje kruka så tar jag oftast bort dessa, men man kan även plantera om dem i separata krukor när man kommer till omplanteringsteget.

Något som är viktigt när de tittar upp är att man ska på med ljuset så fort som möjligt (om man har extraljus), sedan så sänker man (jag) till 16 grader i deras garderob, samt att jag har en fläkt på svag vind som gör att man får stadigare plantor. Varför man ska sänka graderna är att man vill att plantan ska stanna upp i växten för att börja lagra solljus istället.

Det som kan hända om man inte har mycket ljus samt för varmt är att man får långa rangliga plantor som inte ser så roliga ut.

3. Nu ska platorna ha fått sina hjärtblad (heter dett väl?), då planterar jag om dem i såjord igen om jag ska odla med jord. Men jag kör med såjord för att ha nere näringsnivåerna till ett minimum. Dock så tillför jag själv näring, man kan självklart tillföra detta direkt genom jorden oxå, men då kan man inte styra hur den växer lika bra.

4. Nu är det bara att plantera om när rötterna når genom krukans botten. Men en tumregel är att plantera om en massa gånger med chili för att få stadiga plantor. Detta eftersom rötterna måste nå till krukans kant innan den bildar en riktig rotklump.

5. Nu är det vår : Då kan man börja se blommor på sina plantor (om man följt min plan), sedan är det bara att vänta tills man kan plantera ut allt och se dess prakt! =)

Detta kanske var en lite konstig guide, men det finns så mycket fakta att berätta att jag inte vet vad jag ska ta och skriva först för att lära er .

Nu ska jag skriva lite om några speciella sorter som jag odlat igenom åren!

Denna del kan bli lite speciell då jag har min lilla nisch inom detta, jag kommer främst att ta upp lite olika sorter som är starka, men ska även försöka komma ihåg att ta några av alla olika sorter!

Habanero Red Savina (Chinense): Denna är ju som sagt den gamla rekordhållaren inom chiliodling, dock så har den blivit omsprungen av många sorter, men denna ska inte glömmas. Den är rykande het och är inget för den ovane, även om det är lysande att ha som ingångssort för starkare sorter senare. Den ska ligga på omkring 500 000 Scoville på den officiella skalan.
    Denna planta blir mycket vacker samt får många frukter för sin storlek

Yellow- Chocolate- Black- samt Orange Bhut Jolokia: Världens nu starkaste chili (Orange-färgade, samt officiellt uppmätta) Den är OTRLOIGT stark och är verkligen bland de sista man ska smaka, jag har smakat sorter som ska vara mycket starkare (enligt ursprungodlarna), men denna har en speciell hetta som bränner nå fruktansvärt när man provar en hel.

Den är dock rolig att odla, svår att få till groning. Så det kanske inte är någon bra nybörjarsort, men när man börjar bli varm i kläderna och vill prova nytt så är det perfekt. Samt att man kan få säga att man har världens starkaste chili hemma

Jag ska ta upp fler sorter eftersom, men orkar inte skriva mer nu (skriv kramp)

Men ett ämne som jag ska ta upp först är hur man mäter chilins styrka officiellt.

Chili mäts officiellt på en skala som kallas Scoville. Denna uppfanns av Wilbur Scoville 1912, som jobbade på ett företag som skapade en muskelkräm (HEET), dock så tyckte han att det var så svårt att kunna bestämma hur mycket som behövdes för att göra den lagom stark. (Det ska tilläggas att muskelkrämen skapades av Capscin, det "starka ämnet" i chilli).

Han upptäckte att fettsyran Capscin var löslig i alkohol och därför så började han att blötlägga chilifrukter i alkohol och sedan så utförde han ett test där han spädde ut Capscinet späddes ut med sockervatten tills han eller hans medarbetare inte kända styrkan längre. Det är just den andelen Vatten - Capscin som avgör vart på skalan frukterna hamnar.

Dock så har idag tungan bytts ut mot laboratorium i jakten på den starkaste sorten och är därför mer exakt. Dock så finns fortfarande flera variabler som kan förstöra testet som om frukten är torkad eller inte samt odlingsplats.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkrom
    Reg.datum
    Mar 2011
    Län
    Gävleborgs län

Mina räkor

Mina snäckor

Inga planerade

Mina krabbor

Inga planerade!
    De starkaste uppmätta idag (Jolokian) har strax över 1 miljon scoville enheter. Detta kan jämföras med t.ex. "vanlig" pepparsprey som har 2 miljoner Scoville enheter (Pepparsprey görs av Capscin). Polisens sprey har dock hela 5.3 miljoner enheter. Den maximala gränsen (rent Capscin) går runt 13000 (har jag för mig).

Detta var allt jag orkar skriva i ett sprut, dock så ska jag uppdatera senare med detta: Måste göra nytt inlägg också!

Uppdateringar kommer så snart jag har tid att skriva! =)

Är det något som är fel tycker ni så skriv =) Behöver all hjälp jag kan få! Hoppas alla gillar denna tråd så ska jag fortsätta att uppdatera!
    Bilder ska jag oxå lägga till senare, men orkar inte riktigt nu!

//Oscar
    Senast redigerad av Oscar den 2011-03-07 klockan 00:32.

Guldräka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

filterräka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Kul tråd, tack för råden!
    Så kul med fler chiliheads!

Har du någon uppgift på var 7 pod brukar ligga på i scovilleskalan?

Jag började med denna hobby förra året och har nu för första gången övervintrat några plantor.
    Nu har alla mina övervintrade chiliplantor som står i fönstren redan börjat att blomma!
    Några av dem; mina 7 pod och Habvanero Trinidad seassoning började att blomma för några veckor sedan och fått sina första frukter och jag har plockat några små mogna 7 pod häromdan.
    Årets första frukter av Trinidad seassoning och Jalapeño purple håller på att växa fram och är ännu omogna, det är bara enstaka små frukter men kul ändå.
    Helt otroligt med tanke på att alla mina chiliplantor som står i fönstren har fått klara sig hela vintern utan någon växtbelysning.
    Bäst har 7 pod och Trinidad seasoning klarat sig, de är stora som små träd med stora kraftiga blad, väldigt törstiga så de torkar lätt ut och slokar men annars och har de hållit sig rätt så fina vintern igenom trots bristen på ljus.

Har ställt några plantor + alla nya sådder av chili och paprika i ett tomt 310 L akvarium med dubbel lysrörsramp över, skaffade också nyligen en till enkel ramp att ha där också och där trivs plantorna riktigt bra.
    Har en övervintrad Scotch bonnet orange där som har blivit jättefin och blev full i blommor för ca 2 veckor sen och har börjat att blomma nu igen.

Förra året odlade jag i lägenheten och på balkongen men i år kommer jag att ha kolonilott med växthus så jag har expanderat lite...
    Så nu drog det iväg lite, bit för bit och jag hamnade på 42-43 olika chilisorter (fast någon är lite olika varianter av samma typ eller sort).

Det ska bli riktigt spännande att få smaka alla dessa spännande chilisar!!

Kommer bl a att ha både röd, gul och choklad 7 pod, Chacoense (Capsicum chacoense) och en massa annat men jag är särskilt svag för heta gärna fruktiga chinenses från Karibien och fruktiga baccutums.

Räkrom
    Reg.datum
    Mar 2011
    Län
    Gävleborgs län

Mina räkor

Mina snäckor

Inga planerade

Mina krabbor

Inga planerade!
    Hej,

Ang 7-pot/7-pod så kommer jag inte riktigt ihåg om den har en officiell mätning ännu, har för mig att de endast har uppskattat denna och att den i vissa fall som t.ex. (Jonah strain) ska vara starkare än Bhut Jolokia. Eller vänta har för mig att de gjorde ett test på en färsk chili, men att den endast gav runt 700 000. Det är dock så att när de mätte Bhut Jolokian så var det en torkad som kan ge både starkare och svagare beroende på klimat osv.

Men visst är det kul med chili! Man kan ju aldrig få för många sorter xP, det är ju alltid så lätt att man tar några sorter till och några sorter till
    Som sagt så håller jag ju på att trappar ner från de extrema antalet växter (För en garderob iaf xP), så jag ska endast ha 1! planta iår. Men tips kan jag ju alltid ge

Om man inte kör med HPS och liknanade "tok-starka" lampor så är ett akvarium perfekt för plantor. Det är väldigt lätt att hålla en bra fuktighet osv där nere mot i öppna luften.

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Citat Ursprungligen postat av Oscar Visa inlägg
    Hej,

Ang 7-pot/7-pod så kommer jag inte riktigt ihåg om den har en officiell mätning ännu, har för mig att de endast har uppskattat denna och att den i vissa fall som t.ex. (Jonah strain) ska vara starkare än Bhut Jolokia. Eller vänta har för mig att de gjorde ett test på en färsk chili, men att den endast gav runt 700 000. Det är dock så att när de mätte Bhut Jolokian så var det en torkad som kan ge både starkare och svagare beroende på klimat osv.

Men visst är det kul med chili! Man kan ju aldrig få för många sorter xP, det är ju alltid så lätt att man tar några sorter till och några sorter till
    Som sagt så håller jag ju på att trappar ner från de extrema antalet växter (För en garderob iaf xP), så jag ska endast ha 1! planta iår. Men tips kan jag ju alltid ge

Om man inte kör med HPS och liknanade "tok-starka" lampor så är ett akvarium perfekt för plantor. Det är väldigt lätt att hålla en bra fuktighet osv där nere mot i öppna luften.
    Ok.. Frukterna från mina 7 pod var några gånger starkare än den Habanero man köper i butikerna.
    En gryta som jag normalt tar 1 - 1½ Habanero till blev lika stark av en liten bit av en 7 pod-frukt.
    Fröna är så heta att jag undviker att röra vid dem ens när de har torkat, man lär sig till slut efter några såna misstag...
    Det är också de enda chilifröna som jag bara behöver sniffa lite på när de har legat på tork i en kopp, för att veta vilken sort det är.

Men oj, klarar du att ha bara EN sort i år...?!
    Vilken blev det?
    Jag har just blivit fullkomligt chilitokig här, började ju i fjol, så jag klarade inte ens att begränsa mig till ett tjugotal.

Ja, ett tomt akvarium är suveränt till chilisarna, var också väldigt bra till att dra upp småplantorna med. Så behövde jag inte köpa någon växtbelysning.

Räkrom
    Reg.datum
    Mar 2011
    Län
    Gävleborgs län

Mina räkor

Mina snäckor

Inga planerade

Mina krabbor

Inga planerade!

Citat Ursprungligen postat av AromaJohanna Visa inlägg
    Ok.. Frukterna från mina 7 pod var några gånger starkare än den Habanero man köper i butikerna.
    En gryta som jag normalt tar 1 - 1½ Habanero till blev lika stark av en liten bit av en 7 pod-frukt.
    Fröna är så heta att jag undviker att röra vid dem ens när de har torkat, man lär sig till slut efter några såna misstag...
    Det är också de enda chilifröna som jag bara behöver sniffa lite på när de har legat på tork i en kopp, för att veta vilken sort det är.

Men oj, klarar du att ha bara EN sort i år...?!
    Vilken blev det?
    Jag har just blivit fullkomligt chilitokig här, började ju i fjol, så jag klarade inte ens att begränsa mig till ett tjugotal.

Ja, ett tomt akvarium är suveränt till chilisarna, var också väldigt bra till att dra upp småplantorna med. Så behövde jag inte köpa någon växtbelysning.
    Hej, Jag beklagar att jag inte svarat tidigare, men jag har ett jobb över vintern som gör att jag blir borta lite då och då med kort varsel =)

7-pot/pod har fått sitt namn just efter att man ska kunna krydda 7 grytor med 1 chilifrukt =), sedan är det så att även om Habanero är väldigt starka över lag så är det väldigt stort spann ändå över dess hetta, de mindre starka kanske ligger på 70 000 - 100 000 i styrka, medan som sagt de starkaste har runt miljonen. Så det är väldigt svårt detta med att säga som i recept att man ska ha några röda chilisar, men det kan ju liksom bli ganska starkt - oätbart ganska snabbt med de olika sorterna. Nu är det ju också så att de starkaste inte är så vanliga i Svenska kök, men men =)

Jo, visst var det svårt att välja en sort att ha iår, men jag valde en sort som inte finns namngiven ännu utan den är odlad av en kompis från Indien som odlar på just den mark som den första Bhut Jolokian (Som man började använda kommersiellt) odlades, sedan har de även fått fram de olika sorterna som gul och svart där också. Men denna sort ska vara något speciellt (notera att det är bara som försök, det kan lika gärna bli vanlig orange Bhut), men jag håller tummarna för allt jag orkar!

Superräka d.akvariefantasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Veberöd

Mina räkor

körsbär , wp , CR , Sowwhite

Mina snäckor

äppelsnäckor : gula,blåa ,gröna,rosa
    posthorn : bruna leopard
    övriga : physor , odlar för kulmat

Medaljer

efter att ha pysslat med chiliodling i tiotalet år är det kul att se att det äntligen börjat blomma upp lite seriöst intresse i det här landet för odling av chilipeppar även på våra norra bredgrader ( läs norr om helsingborg ) *skrattar*
    Det var en fin liten sammanfattning du skrivit ihop !

Dock finns det några små detaljer som jag såklart vill oponera mig emot.
    2. Nör man ska så chili så vill de ha det varmt (Jag har tempererat 25-26 grader under groningstiden), nu på senare år ligger jag på omkring 85-90% i groning av alla fröer (Detta gäller de som är svårare att gro). Men när man är lite grön (inge fel med det), så är det bra att lägga i 2 frön i varje kruka, detta för att man ska få utdelning i varje kruka sedan. Om det växer upp 2 st i varje kruka så tar jag oftast bort dessa, men man kan även plantera om dem i separata krukor när man kommer till omplanteringsteget.
    Ja dom vill ha det varmt , men ju mer värme än vanlig rumstemperatur du har desto mer måste du vaka över fuktigheten i krukorna.
    generellt sätt ligger grodbarheten på närmare 80% på de flesta potasium sorterna, dvs kärnfamiljen som chilipepparen eller capsicum kommer ifrån.

Något som är viktigt när de tittar upp är att man ska på med ljuset så fort som möjligt (om man har extraljus), sedan så sänker man (jag) till 16 grader i deras garderob, samt att jag har en fläkt på svag vind som gör att man får stadigare plantor. Varför man ska sänka graderna är att man vill att plantan ska stanna upp i växten för att börja lagra solljus istället.
    att sätta fläkt och sänka temperatur ??
    detta är inget annat än konsten att uppfinna hjulet igen.
    här måste jag påstå att du överarbetar det hela alldeles förmycket.
    själv kör jag med tillvänjing via att ha ett fönster öppet litegrann eller ställer ut dom i uterummet någon/några veckor innan jag låter dom gå ut på sin sommarplats i trädgården.

du nämner inte heller nånting om att bränna en chiliplanta !
    när du odlat upp dina fina plantor inomhus och sedan förflyttar ut dessa måste dessa stå i en skuggig plats först för att klorofyllen ska ha en möjlighet att tillvänja solens ganska obarmhartiga strålar.
    har du väl fått en solbränd planta kan du lika gärna ge upp den direkt.
    -------------------------------------------
    Disclaimer :
    Denna text bör ses som en personlig reflektion och inte en vedertagen sanning.
    Min erfarenhet, min upplevelse , mitt akvarium.

Driver Akvariefantast.se med en polare !

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av Oscar Visa inlägg
    Hej, Jag beklagar att jag inte svarat tidigare, men jag har ett jobb över vintern som gör att jag blir borta lite då och då med kort varsel =)

7-pot/pod har fått sitt namn just efter att man ska kunna krydda 7 grytor med 1 chilifrukt =), sedan är det så att även om Habanero är väldigt starka över lag så är det väldigt stort spann ändå över dess hetta, de mindre starka kanske ligger på 70 000 - 100 000 i styrka, medan som sagt de starkaste har runt miljonen. Så det är väldigt svårt detta med att säga som i recept att man ska ha några röda chilisar, men det kan ju liksom bli ganska starkt - oätbart ganska snabbt med de olika sorterna. Nu är det ju också så att de starkaste inte är så vanliga i Svenska kök, men men =)

Jo, visst var det svårt att välja en sort att ha iår, men jag valde en sort som inte finns namngiven ännu utan den är odlad av en kompis från Indien som odlar på just den mark som den första Bhut Jolokian (Som man började använda kommersiellt) odlades, sedan har de även fått fram de olika sorterna som gul och svart där också. Men denna sort ska vara något speciellt (notera att det är bara som försök, det kan lika gärna bli vanlig orange Bhut), men jag håller tummarna för allt jag orkar!
    Jo, jag vet från var 7 pod har fått sitt namn, vad jag undrar över är om det finns någon uppgift på var de ligger på scovilleskalan... Undrar också över om man som en vanlig hobbyodlare har möjlighet att skicka några frukter för att få dem testade var de ligger på scovilleskalan...
    I år har jag både den vanliga röda 7 pod, den gula och den chokladbruna och jag har inte hittat någon data på var de ligger i scoville, det vore kul att få veta det.

Gul Bhut jolokia har jag i år, föresten...
    Ska bli spännande.

Är det någon som vet om Bhut jolokia och Bih jolokia är samma sort eller är det två liknande sorter?
    Har för mig att någon påstod att den ena hade en lite fruktigare smak och den andra en mer "grönsaskssmak"... Stämmer det?
    Det verkar som om det finns några chilisorter som är "världens starkaste", som har uppmätt uppemot 1 milj scoville eller så...?

Den ovanligaste chilin jag prövar nu är Chacoense (Capsicum chacoense) som jag köpte fröer av
    från Örtagården.
    Kul att prova en annan och dessutom mycket ovanlig art, tänkte jag...
    Det ska vara en sällsynt vild chili som de säger är väldigt god i potatismos... Lät ju kul att testa.

Är det någon som har uppgifter / beskrivning av Ecuadorian Light green (baccutum)?
    Jag köpte såna frön för sådär en 1-2 år på Tradera men har inte någon beskrivning på den förutom en mycket kortfattad knapphändig beskrivning jag hittade i en webbbutik i Australien om jag inte minns fel... Det verkar vara nästan hopplöst att hitta någon info om den sorten på nätet.

Fick också några frön av någon chilisort som beskrevs / kallades för Rysk XL av en odlarvän som inte är så insatt i chili, vet någon något om denna sort?
    Jag har inte någon beskrivning alls, vet inte ens om det är en egen sort som heter så eller vad den är för art osv... Vore kul att få reda ut det.

Har någon av er provat Datil (Chinense)?
    Det är en av de nya sorterna jag prövar i år och jag ser verkligen fram emot att prova den efter att ha läst beskrivningarna av den sorten.
    Hoppas att de stämmer!

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Apropå det ni pratar om hur ni går till väga med själva odlandet och uppdrivningen av småplantorna, jag gör det mycket enkelt för mig och det fungerar utmärkt.
    Jag föredrar absolut torvbricketter. Det tar minimalt med plats, är lätta att hantera och håller fuktigheten väldigt bra, mycket bättre än jord.
    Förra året stod alla småplantor och sådder i vardagsrumsfönstret hela tiden och det gick bra men jag lade märke till att olika sorter beter sig lite olika.
    Vissa sorter var mycket mer benägna att bli gängliga, krokiga och lägga sig ner medan andra var stadiga och knubbiga från början - trots att de alla stod på samma plats i samma fönster.
    De fick lite för dåligt med ljus så jag vet att det är orsaken till att visa blev hemskt krokiga osv men lustigt nog så drabbade detta inte alla sorter utan bara vissa.
    Vet inte om det kan vara så att de storvuxna sorterna är kraftigare och stadigare i början och därför klarade sig bättre, det är möjligt att det är så för det var bl a 7 pod, Habanero Trinidad seassoning och Minibonnet som blev raka, kraftiga och stadiga.
    I år har jag som jag redan har berättat alla sådder och småplantor i ett ca 300 L tomt akvarium med lysrörsramper över och det var en väldigt bra lösning.
    Nu har jag flyttat de större av småplantorna till fönstret så att de kan få ännu bättre ljus nu när solen har börjat att skina vissa dagar och de har mått mycket bra av det.
    Förra året hade jag många chiliplantor ute på balkongen också och jag hade inte mycket till tillvänjning för dem, jag flyttade in och ut dem kanske några gånger sen fick de stanna ute resten av sommaren frånsett när de blev ovanligt kallt och stormigt någon dag men det gick nog så bra för att jag bara har eftermiddags- och kvällssol där, hade det varit söderläge hade nog plantorna riskerats att bränna sig i början misstänker jag...
    Jag ändrade aldrig i temperaturen eller hade någon fläkt på dem och det gick bra ändå, det enda problemet var när det tillfälligt blev ovanligt kallt och dåligt väder med mycket hårda vindar, då mådde plantorna dåligt och for hemskt illa, gick sönder lite eller tappade lite blad och det var tydligt att de i princip slutade dricka vatten så jag fick ta in dem någon - några dagar tills vädret hade blivit lite bättre då gick det bra för dem att stå ute igen.
    Senast redigerad av AromaJohanna den 2011-03-20 klockan 21:53.

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

d.akvariefantast, var det så att du hade dina chiliplantor ute i trädgården på sommaren?
    Gäller det bara vissa sorter och i så fall vilka klarar detta bra?
    Har du någon form av vindskydd eller liknande åt dem eller klarar de sig bra ändå?
    Gör du något för att förhindra korsningar om tar du vara på fröna?

Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Veberöd

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av AromaJohanna Visa inlägg
    d.akvariefantast, var det så att du hade dina chiliplantor ute i trädgården på sommaren?
    Gäller det bara vissa sorter och i så fall vilka klarar detta bra?
    Har du någon form av vindskydd eller liknande åt dem eller klarar de sig bra ändå?
    Gör du något för att förhindra korsningar om tar du vara på fröna?
    Oja .. Alla mina plantor står ute från det att nattfrosten är borta .
    Alla sorter jag testat odla ( cirka 200 olika sorter som jag testat genom tiderna ) har alla fått stå ute hela sommaren med frekvent vattning, och änsålänge är det bara några få biet sorter från typ ryssland , östra Asien som inte funkat bra.
    Lite vindskyddat brukar jag sikta på för alla mina olika bell sorter och andra som tex etiopisk pepparträd som även den alltid velat växa sig nästan löjligt stor.

Jag brukar försöka placera ut plantorna så jag inte har samma sorter stående med varandra, dvs inte två olika baccatuum med varandra och inte heller chinense med andra chinense.
    Nu har jag ju turen att ha begåvats med en stor trädgård i söderläge i ganska sydlig Skåne ort. Det gör såklart en stor skillnad gämfört med övriga Sverige.

Ursäkta stavningen . Mailet är skickat från mobilen!
    Senast redigerad av d.akvariefantast den 2011-03-22 klockan 07:55. Anledning: Pinsamma t9- stavfel
    Disclaimer :

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Aha ok, det var ju kul att höra för jag tänkte pröva att ha chiliplantor ute på kolonilotten jag nyligen har skaffat mig men det ryms ju inte många chiliplantor i växthuset (ska innehålla även annat än chiliplantor).

Citat Ursprungligen postat av d.akvariefantast Visa inlägg
    Jag brukar försöka placera ut plantorna så jag inte har samma sorter stående med varandra, dvs inte två olika baccatuum med varandra och inte heller chinense med andra chinense.
    Nu har jag ju turen att ha begåvats med en stor trädgård i söderläge i ganska sydlig Skåne ort. Det gör såklart en stor skillnad gämfört med övriga Sverige.Tider gäller som vanligt 06:00 - 16:30 VARJE vecka han är hos fram tills jag fått besked på när jag har semester.
    Jag kommer att meddela så fort jag vet någonting anigående anidra tider. Så ovan nämnda gäller tillsvidare.
    Hm, det där var lite förvirrande...
    Jag antar att du menar att du inte har olika sorter inom samma art stående intill varandra?
    Gäller det inte olika arter också?
    Hur långt placerar du dem ifrån varandra då (olika sorter av samma art) för att det ska kännas ok?

Hur stor blev din/dina Etiopian peppertree?
    Visste inte att den var särskilt stor, bra att veta...

Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Veberöd

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

Lol mailet till min sons assisten klistrades in där ....haha
    Disclaimer :

Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Veberöd

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

Mitt ethiopian peppar tree blev ungefär 2-2.5 m högt och cirka1-1.5 m brett

Jag brukar sikta på att dela in trädgården i olika avdelningar svårt att säga exakta avstånd men någon grupp i varje väderstreck och iallafall dryga 10 m mellan grupperna.
    Ingen garanti mot korspollinering men det minskar risken något
    Senast redigerad av d.akvariefantast den 2011-03-22 klockan 08:01.
    Disclaimer :

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av d.akvariefantast Visa inlägg
    Mitt ethiopian peppar tree blev ungefär 2-2.5 m högt och cirka1-1.5 m brett

Jag brukar sikta på att dela in trädgården i olika avdelningar svårt att säga exakta avstånd men någon grupp i varje väderstreck och iallafall dryga 10 m mellan grupperna.
    Ingen garanti mot korspollinering men det minskar risken något

Ok det såg lite skumt ut (inklistrad text till...) ...

Aha ok ... OMG så blir den så STOR..?!
    Inte konstigt den kallas för pepper tree då, jag hade ingen aning om att det fanns så pass stora chiliplantor!!
    Låter tufft att ta bort det döda "chiliträdet" sen när man inte övervintrar dem inne, hur bär du dig åt när du ska ta bort de döda chiliplantorna när vissa av dem blir rejält stora?
    Står de på friland eller har du dem i stora hinkar / tunnor?

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg