+ Svara på ämne
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Fiskar med räkor?

Räkrom
    Reg.datum
    Mar 2011
    Län
    Gävleborgs län

Mina räkor

Nothing ;( Det kommer, det kommer! =)

Mina snäckor

Inga planerade

Mina krabbor

Inga planerade!

Fiskar med räkor?

Tjaba hallå!

Jag kommer ju som folk kanske förstått att ställa en hel del frågor, en del dumma, en del bra och kanske en del som redan finns besvarad

Men det jag skulle vilja veta nu är vad man kan ha för fiskar som är "Räk-säkra". En fisk jag alltid gillat som jag hade när jag var liten var Betta Splendens (Kampfisk). Har läst en hel del om denna nu, men inte funnit så mycket ang. räkor + kamp.

Är det någon som har bra tips? Sedan så funderar jag på att om man vill ha de "finare" räkorna som CR el. CB, blir vattenvärden konstiga för fiskar då? De vill väl ha ett ganska petigt klimat om jag har förstått rätt.

Lista gärna några sorter som går bra att ha med räkorna, jag kan också tillägga att jag funderar på minst 54l nu iaf (Har inte plats för större). Så plats för en fisk eller två finns väl tror jag. Men det tar jag mer i en annan tråd!

Tack på förhand
    /Oscar

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Kampfisk och räkor är ingen bra kobination men kanske kan gå om du har en massa mossa eller annat på botten.
    Någon skrev att "om räkan får plats i munnen på fisken så är fisken för stor", jag har Boraras uropthalmoides och White Pearl tillsammans och det har gått bra, kanske slunkit ner enstaka räklingar, men det är inget jag sett och jag har aldrig sett att de går ner till botten heller, de håller sej från mitten och uppåt!
    Det är rätt svårt att hitta fiskar som kan gå med räkor förutom dessa pyttesmå rasboror!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räkrom
    Reg.datum
    Mar 2011
    Län
    Gävleborgs län

Mina räkor

Nothing ;( Det kommer, det kommer! =)

Mina snäckor

Inga planerade

Mina krabbor

Inga planerade!
    Det är ju synd! För jag skulle vilja ha nått som tillför lite färg och liv i akvariet (över det som räkorna ger). Men samtidigt så vill jag ju inte offra så pass dyra räkor för lunch åt en fisk xP

Får väl spana runt lite då, men rasboror är ju ganska tuffa faktiskt. Passar ju ganska bra i ett så litet akvarium också! Sedan så kommer jag att ha stora mängder mossa, men kanske inte värt risken ändå.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Du kan ha dessa små olika Boraras de blir inte mer än knappa 2cm som vuxna och med mossa så går det ju utmärkt!! I mitt kar där jag har mina B. uropthalmoides har jag nästan inga växter alls och fisken är inte större än en vuxen White Pearlräka, det finns en rad sådana här små rasboror och jag har dem för att få lite liv i karets övre regioner!! Jag har också B. maculata i ett annat kar med tigerräkor!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Guldräka Bladets avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Roliga, läs låggraderade CR & CB
    Sakura (från JanneJ, Paris2011)
    WP
    Körsbär, röda

Mina snäckor

Här är akvariets städpatruller !!!
    Clithon corona, humlerandig taggig snäcka.
    Sandsnäckor, Mönstrade
    sandsnäckor, svarta ( mini?)
    Posthorn, div färger
    Elefanter dvs
    Tylomelania sp blandat ;)
    Tylomelania sp Orange
    Tylomelania sp Towutensis

Kampfisk gillar jag.

.......men jag blandar dem inte med räkorna .

Mina 2 kampfiskar går som"änglamakerskor" och håller fiskbalansen i 220L
    dvs ynglen från levandefödarna försvinner på naturligt vis .

Mollyyngel är större än räkyngel.
    220L Fisk, mal och Fire&körsbär.......................Kommande filterprojekt
    31L Cocoon, Sakura Fisksson ...........................Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300
    20L IKEA(räk)vas, Sakura avkommor,Paris ........Slimline m filtermatrial+ powerhead

Barnens
    56L Platy, Tylos, Posthorn...svängd Hörnfiltermatta+ Eheim compact 300
    20L WhitePearl..................Svampfilter+luftpump & AquaFlow60
    31L Cocoon CR CB.............Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300

Räkrom Rimfrosts avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    Gästrikland

Mina räkor

Amano

Jag skulle inte rekomendera att ha en kampfisk tillsammans med räkor, trots att jag har så själv.
    Min kamphane funkar i och för sig ganska bra tillsammans med mina amano räkor, de är så pass stora sa han försöker inte ens äta dem. Kan få för sig att jaga någon av de mindre ibland. Men Cr mumsar han gärna i sig om han lyckas få tag på en.
    Jag skulle nog inte ha någon fisk i alls om jag skulle börja om från början.

Räkorna är roligare att titta på än kampfisken som bara simmar runt, tycker jag.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Tycker det ser rätt trist ut helt utan fiskar jag och jag vill helst ha fiskar i mina kar och när det går bra med dessa pyttesmå Boraras så ser jag ingen anledning till varför man inte skulle kunna ha fiskar också, men jag håller med dej när det gäller större fiskar och kampfiskar!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg