+ Svara p mne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 16

mne: Hjlp angende vatten vrden

Avstngd
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    55

Mina rkor

Blue Pearl

Mina snckor

Lila ppelsnckor

Hjlp angende vatten vrden

Jag tnkte starta ett rk kar och d jag helst ser att de frkar sig s tnkte jag att denna trden skulle passa hr, men ber om urskt i frvg om jag skrivit i fel forum kategori.

Har ett 54 L som det n s lnge gr 6 st ppelsnckor i & 4 zebrafiskar fr inkrning som inte blivit tillbaka flyttade till sitt ordinarie kar n. Tanken r att ha Blue Pearl i detta karet senare. Dock r jag osker p vattenvrdena d jag r nybrjare p test stickor och ber drfr om er hjlp. Jag har teststickor, mrket r JBL EasyTest 5 in 1.

Vad ska vrdena helst ligga emellan verhuvudtaget fr rkkar med ppelsnckor & vad ska Blue Pearl rkor helst ha fr vrden angende:
    GH
    KH
    NO2
    NO3

p.s. Urskta det fula p framrutan, ska stda senare idag.
    Bifogade bilder

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Guldrka a.erikssons avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ln
    Dalarna
    Inlgg
    904

Mina rkor

Taiwan bee's:

Panda, Panda "blue shade", KingKong

Mina snckor

Posthorn snckor bla
    Elefantsnckor
    Malaysiska sandsnckor

Dropptest r att fredra fre stickor d dropptester r mycket mer exakt.

Under fliken "Rksorter" har du lite info om Blue pearl.

Nitrit och Nitrat ska sklart vara 0.
    pH och hrdheten p vattnet fr du nog info p den dr fliken med rksorterna

Avstngd
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    55

Mina rkor

Blue Pearl

Mina snckor

Lila ppelsnckor

Men ska inte nitrat finnas fr vxterna? r vldigt frvirrad d jag lst en hel del artiklar och frskt frst @_@

Jag har lst under fliken rksorter flera grr men tack
    Min tanke var ven att ev stta in ngn annan rksort av caridina med blue pearl senare.

Hjlp angende vattentester verhuvudtaget =)
    Te.x hur skra r test stickor? Jag har hrt p andra forum att de inte r s tillfrlitliga?
    Senast redigerad av cyny den 2011-03-09 klockan 22:20.

Reg.datum
    Jan 2011
    Ln
    Dalarna
    Inlgg
    904

Mina rkor

Taiwan bee's:

Mina snckor

Posthorn snckor bla
    Elefantsnckor
    Malaysiska sandsnckor

Har du mycket vxter s tar ju vxterna upp nitrat om det r av vldigt liten mngd. har man mycket nitrat s hinner inte vxterna ta hand om allt och tillslut ryker en och annan fisk med. Och har man inga vxter s kan inte nitratet ta vgen nnstans. r inte s haj p det dr jag heller, men det r vad jag lst.

Avstngd
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    55

Mina rkor

Blue Pearl

Mina snckor

Lila ppelsnckor

Okej, tack s mkt
    Men om man har ver 0 i vrde p nitrat eller/och nitrit vad gr man d? Sjlvfallet vattenbyte men hur mkt & hur ofta med vattenberedningsmedel ska man kra tills det lagt sig? 3 grr i veckan? Finns det ngot mer man kan gra fr att snka nitrit/nitrat? Vad jag frsttt nr jag lst p forum s ska man d gra vattenbyte och ofta men hur ofta & hur mkt vatten ska man d byta? Vill lra mig s mkt som mjligt ifall jag rkar ut fr dliga vrden vilket jag skerligen kommer gra ngn gng

Reg.datum
    Jan 2011
    Ln
    Dalarna
    Inlgg
    904

Mina rkor

Taiwan bee's:

Mina snckor

Posthorn snckor bla
    Elefantsnckor
    Malaysiska sandsnckor

Frst mter du ju med dropptest hur mycket nitrit du har, nitrit r vl det viktigaste och det som tr mest p levande varelser i vattnet, och alla r ju olika knsliga. Rkor r ju vldigt krsna nr det gller vattenkvalit.

Och oftast mrker man p rkor som r knsliga om ngot r fel, de kan sitta still p samma stlle lnge.

Jag gjorde om mitt akvarium med nytt grus m.m och d lt jag inte akvariet bli inkrt ordentligt ven fast jag sparade allt vatten som jag hade ur nr jag skulle byta grus osv. Jag hade ju i nya grejer i karet som det skert var n dumma bakterier p osv.
    Och i brjan betedde sig rkorna konstigt, 3-5 rkor tror jag gick t. Nr jag sg att ngon hade dtt s frstod jag genast vad det var fr fel, jag anvnde ett dropptest som inte har stor skala, de visade p skalan att det var 0.3 mg/l - 0.0 mg/l, det kan ha varit 0.3 och det r inte skadligt fr fiskar. Men rkorna dog ju nd s det fanns ju nitrit i.
    Jag brjade gra sm vattenbyten p ca 10% varje dag i ca 5-6 dagar och tillslut s brjade det bli mer liv i rkorna.

testar du med dropptest och ser att du har nitrit/nitrat s brjar du gra sm vattenbyten p ca 10-15% varje dag och anvnd vattenberedningsmedel/filtermedium varje gng fr att f bort klor och metaller i kranvattnet. Sen testar du med dropptest efter ngra vattenbyten och ser om det blivit bttre. Bara och byta sm mngder tills du ser frbttringar

Du ska alltid vid varje byte ha i s mycket vattenberedningsmedel som det str p flaskan.

och det finns fler hr p forumet som r mer kunniga och kan ge mer exakt svar. Men shr har jag gjort och det funkar kanon.

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Tycker du ska skaffa dropptester i stllet som r tillfrlitligare n stickorna som inte visar exakt. Sen kan du kra ett Easy Life filtermedium varje gng du gr vattenbyten, den tar ner nitrit och nitrat och hller den nere. Jagv gr vattenbyten 1 ggr i veckan p de mindre karen men mina strre kar gr jag bara vattenbyten 1 ggr i mnaden, eventuellt 2 ggr.
    Du byter 1/4 vatten 1 ggr i veckan p ditt kar normalt, men skulle du f en nitritspik s mste du gra vatten byte med 1/2 varje dag tills du ser att nitrithalten sjunkit till 0 och d har du i filtermedium varje gng. Lttast r att anvnda filtermedium frn brjan d r risken fr nitrispikar vldigt liten.
    Jag anvnder alltid Easy Life vid varje vattenbyte och till den mngd jag byter, men frsta gngen har jag alltid i s mycket som det r vatten i karet!!!!
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika frgvarianter.

Snckor:
    Posthorn bl, "guld", sandsnckor ljusa med teckning och begegr.

Avstngd
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    55

Mina rkor

Blue Pearl

Mina snckor

Lila ppelsnckor

a.eriksson: Tack fr hjlp och bidragen med din kunskap

Peckoltia: Easy Life filtermedium? r det ett beredningsmedel eller filter som i filtervadd?

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Det r ett filtermedium p flaska med nyttiga bakterier!!
    Easy Life r vldigt bra och det frebygger mot sjukdomar ocks!!
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika frgvarianter.

Snckor:
    Posthorn bl, "guld", sandsnckor ljusa med teckning och begegr.

Reg.datum
    Jan 2011
    Ln
    Dalarna
    Inlgg
    904

Mina rkor

Taiwan bee's:

Mina snckor

Posthorn snckor bla
    Elefantsnckor
    Malaysiska sandsnckor

Frst hade jag vanligt vattenberedningsmedel. Men nu har jag kpt Easy Life FFM (biofiltermedium), allts typ snt man anvnder till uppstart av akvarium. Men Easy Life har s mnga och fler egenskaper n vad vattenberedningmedel har, rkorna gillar de eftersom de ynglar av sig som sjutton i mitt kar, ven vxterna och allting. KP!

Reg.datum
    Jan 2011
    Ln
    Dalarna
    Inlgg
    904

Mina rkor

Taiwan bee's:

Mina snckor

Posthorn snckor bla
    Elefantsnckor
    Malaysiska sandsnckor

Avstngd
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    55

Mina rkor

Blue Pearl

Mina snckor

Lila ppelsnckor

a.eriksson: Tack fr lnken, ska infrskaffa det snarast

Har ni ngra andra tips? Jag funderar ven p KH, om det r fr lgt har jag hrt att man kan hja det med hjlp utav bikarbonat, hur mkt/L ska man ha i d? r det bra eller dligt? Angende test stickor, om de nu r s otillfrlitliga, varfr sljs de fortfarande?

Avstngd
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    55

Mina rkor

Blue Pearl

Mina snckor

Lila ppelsnckor

Hejsan igen, nu har jag kpt easy life FFM och provat att dosera fr frsta gngen idag vid vatten byttena d det verkar vara vldigt bra att gra oavsett vrdena man har Tack fr tipset a.erikson & Peckoltia Jag undrar dock lite mer fortfarande. Vad ska KH & GH helst ligga p i ett ppel & blue pearl kar? Jag har ven svrt att greppa vad KH & GH r, s ngn vnlig sjl fr grna frklara
    Senast redigerad av cyny den 2011-03-12 klockan 13:35.

Reg.datum
    Jan 2011
    Ln
    Dalarna
    Inlgg
    904

Mina rkor

Taiwan bee's:

Mina snckor

Posthorn snckor bla
    Elefantsnckor
    Malaysiska sandsnckor

Citat Ursprungligen postat av cyny Visa inlgg
    Hejsan igen, nu har jag kpt easy life FFM och provat att dosera fr frsta gngen idag vid vatten byttena d det verkar vara vldigt bra att gra oavsett vrdena man har Tack fr tipset a.erikson & Peckoltia Jag undrar dock lite mer fortfarande. Vad ska KH & GH helst ligga p i ett ppel & blue pearl kar? Jag har ven svrt att greppa vad KH & GH r, s ngn vnlig sjl fr grna frklara
    Det lter kanon!

KH r ju karbonathrte, och styr hur ltt pH kan svnga osv, har du lgt KH kring 1-2 s kan det bli lite strre frndringar om man gr strre vattenbyten m.m. vid hgre KH s hller sig pH mer stabilt och inte s stora svngningar, det r nog vad jag lrt mig.
    Och gH r vattnets hrdhet, vissa fiskar och rkor vill ha olika mjukt och hrt vatten.

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    1 720

Mina rkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Halloj!

Frst och frmst r det svrt att bara ndra ett vattenvrde d de pverkar varandra i mnga processer som pgr samtidigt, svrt mne helt enkelt. Gr det inte krngligare n vad det kan vara.

Skulle vilja klargra att nitrit r ajabaja men att nitrat alltid finns i vra akvarium, detta minskar vi vid vra vattenbyten men inte ens efter ett 100 % vattenbyte med kranvatten har du tagit bort allt nitrat.

Ditt ml r ju att ha och frka blue pearl och dessa r inte kinkiga med vattenvrdena. Visst vattenberedningsmedel kan vara bra mot ev kloraminer eller annat otckt som kanske dyker upp i kranen nn gng. ppelsnckor kan jag inte men gissar att de gr bra bara man skter vattenbyten ordentligt d det ska skita ner en del enligt vad jag hrt men vet ej som sagt.

a.eriksson frklarar KH och GH bra. Kan vl tillgga att ett KH p minst 3 r att fredra. Har du ett lgre vrde terkom s kan vi tipsa om ev tgrder. KH knner inte fisk/rka av utan r bara ett vrde p hur stabilt dina vattenvrden kommer ligga ver tid. GH r hrt/mjukt skalan som fisk/rka faktiskt lever i. Blue pearl gr bra i de flesta GH vrden.

Du har ju brjat bra och lugnt med ngra fiskar /pplen om du bara gr veckovisa vattenbyten och vntar en mnad kommer ditt vatten till 99% vara rkskert. Ganska mnga fresprkar inga vattenbyten frsta mnaden, tanken r vl att hrdkra perioden tills det r inkrt. Jag brukar fredra att inte stressa samt att ven "inkrsfiskarna ska ha det bra och inte utsttas fr spikar av olika mnen. Bda stten funkar skert, man fr vlja sjlv.
    Nu r jag sjlv absolut ingen vrldsmstare i detta mne det fr Patrikmalm eller annan vattenvrds "tomte" ta p sig, he he.
    Ls ovan nmnda persons artikel hr p redbee "Filtreringens ABC" om du nu inte redan gjort det i s fall ls grna fler gnger d den r bra.

http://www.redbee.se/content.php/14-Filtreringens-ABC

Edit: Du har helt rtt att nitrat r mat till vxterna..
    Senast redigerad av Daniel Brodin den 2011-03-16 klockan 19:46.

+ Svara p mne

Taggar fr det hr mnet

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg