+ Svara på ämne
Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 42

Ämne: kampfisk

Räkmaniac Dodats avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Skåne
    Blogginlägg
    1

Mina räkor

Cherry
    Rili
    PRL
    Sakura
    Tiger/Blue tiger/deep blue tiger
    Amano

Mina snäckor

En massa anentome helena
    Physa
    Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

kampfisk

Köpte en blå kampfisk igår, och nu vill jag köpa en hona också

Har läst en massa om avel, och hade tänkt ta en kull sen

Ska bara mata med vanlig yngelmat så jag inte får 400 kampfiskar xD

Men hur gör man sedan med ynglen?
    Ska man ha dom i burkar och sen sälja dom?
    Har bara akvarium till 2 hanar, så sparar jhag den finaste hanen och några honor ur kullen
    "I don't know what weapons will be used in world war three, but in world war four people will use sticks and stones."

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkrom
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Har för tillfället lite extra röda körsbärs räkor, några rainbow (tror jag) och ett gäng som jag inte har en aning om vad det är. :P

Mina snäckor

I snäckväg så glider det fram malaysiska sandisar, lite skräpsnäckor och ett gäng bruna och rosa posthorn.

Sålänge hanarna är från samma kull så brukar man kunna ha dem ihop fram till dess man ska göra sig av med dem..

Dock så får de inte de långa fenorna om de hålls ihop, men när de blivit separerade så bruka fenorna växa ut igen..

Fråga gärna mer och du undrar över något..

MVH// Patrik Hammarlund

Räkmaniac Dodats avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Skåne
    Blogginlägg
    1

Mina räkor

Cherry
    Rili
    PRL
    Sakura
    Amano

Mina snäckor

En massa anentome helena
    Physa
    Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Okej, men det är ju lite svårt att sälja hanar utan långa fenor....
    Kan man ha dom i godislådor?
    "I don't know what weapons will be used in world war three, but in world war four people will use sticks and stones."

haha! Du kommer inte få få 400 ungar så det är inget att oroa sig för! Kampfiskar är svåra och kräsna.. En kampfisk hane måste VÄLJA honan samma med honan tycker det inte om hanen så blir det inget där heller... Så det kan bli svårt.. ibland har man turen att få rätt hona direkt..

Har du honan och hanen i samma akvarie alltid så kommer antingen honan dö eller hanen! störst chans att hanen dör.

I parningskavariet får du inte ha honan och hanen tillsammans men hanen måste endå kunna SE honan hela tiden! Då bygger han skumbo..
    I det akvariet ska du inte ha någon cirkulation det ska vara helt stilla.

När skumboet är klart 1-2 dagar då släpper man i honan.. Så börjar hanen jaga honan en massa . vill hon inte ha han så river hon skumboet och försöker gömma sig..
    Tänk på att ha mycket gömställe i parakvariet annars dör honan..

Direkt dom parat sig så kommer honan trilla ner till botten hanen förlamar henne så äggen trillar ut då fångar han äggen i munnen lägger dom i skumboet sen får ud direkt ta ut honan igen annars dödar han henne.

sen får du inte ta ut hanen för han hjälper äggen att hålla sig i skumboet vid ytan om äggen trillar fångar han dom och slänger tillbaka dom..
    Efter 1-2 dagar kläcks äggen och det blir ett annat stadie i ynglena.. ser precis ut som ja man ser folk rita spermier på internet ett huvud med en tråd efter....
    Efter 1 dag till ca så börjar dom röra sig lite.. och tar du inte ut hanen direkt dom börjat röra sig lite så äter han upp alla yngel.. så det är svårt..

Har odlat på dom.. Kampfiskar "betta splendens" va det som började mitt akvarie intresse helt och hållet!
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Självklart får dom de långa fenorna fast dom är ihop. Det är genmanipulering....

Men däremot så biter dom sönder fenorna efter hand ... Och djurplågeri..

Direkt man ser att det är en hane eller hona.. då skiljer man... Hanarna ska direkt dom är könsmogna gå i seperata akvarie.. honorna kan gå tillsamman .. får du många hanar så är det lättast att förvara dom i burkar på 2 l ungefär..

Du kan inte mata med vanligt foder..

Ynglena måste ha artemia. så du får starta ett akvarie med artemia odling också..

Det är en lång väg och en svår fisk Dodat... inte stor chans att du lyckas! men roligt att du vill försöka!

Jävligt dålig bild men där ser du lite av min odling ... http://forumbilder.se/show.aspx?iid=ad201075508PM046b

har haft ca 50-60 st.
    Senast redigerad av Majki01 den 2011-03-11 klockan 08:28.

Superräka
    Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    Östergötland

Kul att du ska försöka få lite småttingar, ska bli kul att följa. För det kommer väl lite bilder och uppdateringar på hur det går?

Att mata med "vanlig yngelmat" i hopp om att bara de starkaste överlever och de inte blir så många är ingen bra lösning. Om du ska spara yngel till dig själv och dessutom försöka sälja så bör du mata så bra du bara kan och se till att hålla en bra vattenkvalitet. Jag är inte så insatt vad det gäller just kampfiskar men raichu kan säkert ge dig mer specifika råd. Yngel som inte får tillräckligt mycket mat när de är små blir ofta deformerade och svaga, det tillsammans med dålig vattenkvalitet är den absolut vanligaste orsaken till missbildningar. Det är bättre att du sorterar bort en del av ynglen. Jag vet inte hur svåra kampfiskar är att dra upp men jag har svårt att tänka mig att man lyckas få fram 400 yngel på första kullen.

Oj Majki01 var visst snabbare än mig. Klarar de verkligen artemia när de är nyfödda? Jag trodde att tom artemia var för stort för dem första tiden och de behövde infusioner. Ett akvarium till artemia är juh lite överkurs med om han bara ska dra en kull, jag brukar köra glassbyttor delade på mitten med en liten springa nedtill så att artemian kan simma under till andra halvan. (Rikta den halvan som du INTE lägger äggen i mot ett fönster så simmar artemian dit) Ställer dem på akvarierampen så att det blir lite varmare, i med 1 - 1.5cm vatten och några grova saltkorn (och äggen med såklart) sen är det bara att vänta.
    Senast redigerad av Pierre_N den 2011-03-11 klockan 08:40.

Räkmaniac Dodats avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Skåne
    Blogginlägg
    1

Mina räkor

Cherry
    Rili
    PRL
    Sakura
    Amano

Mina snäckor

En massa anentome helena
    Physa
    Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Okej, men jag har läst att några ungar överlever med vanligt foder, men jag far väl odla lite artemia
    Ska bli kul med något svårare än räkor!

Citat Ursprungligen postat av Dodat Visa inlägg
    Okej, men jag har läst att några ungar överlever med vanligt foder, men jag far väl odla lite artemia
    Ska bli kul med något svårare än räkor!

Svåra är kanske fel ord valt av mig! Men tålamod! det krävs det mycket av!..
    Blir roligt om du lyckas dra upp dom!.

var har du köpt den? har djur från mig sprida på lite olika djuraffärer här i trakterna

Räkmaniac Dodats avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Skåne
    Blogginlägg
    1

Mina räkor

Cherry
    Rili
    PRL
    Sakura
    Amano

Mina snäckor

En massa anentome helena
    Physa
    Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Akvarietjänst

Räkmaniac Dodats avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Skåne
    Blogginlägg
    1

Mina räkor

Cherry
    Rili
    PRL
    Sakura
    Amano

Mina snäckor

En massa anentome helena
    Physa
    Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Så, nu sitter jag vid en dator och kan skriva lite bättre

Ska bli kul med en riktig utmaning!!

Oroar mig för att få upp för mycket yngel med artemia

Tror jag ska prova utan artemia första kullen, om dom inte överlever så provar jag igen ^^

Om jag nu lyckas hitta ett par, hoppas dom inte är lika kräsna som människor

Ska också tiga godislådor av affärena runt omkring, tror det skulle passa perfekt!

Ska ha honan i en petflaska i karet när hanen bygger bo, som jag har läst någonstans

Btw, majki, såg att du hade skrivit lite på kampfisk.se

Har läst varenda inlägg där, och varenda diskussion om odling jag hittat

Nu är det genetik som gäller, så jag inte blandar olika fensorter, har den "vanliga" nu, vet inte vad den heter x)

Ska bara hitta en/två fina honor nu

Akvarietjänst skulle få in nya denna helgen

Räkrom
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Har för tillfället lite extra röda körsbärs räkor, några rainbow (tror jag) och ett gäng som jag inte har en aning om vad det är. :P

Mina snäckor

I snäckväg så glider det fram malaysiska sandisar, lite skräpsnäckor och ett gäng bruna och rosa posthorn.

Anledningen till att fenorna är korta om hanarna håll ihop just för att de slåss en del inbördes, men som jag fått bevisat för mig i en affär som jag brukar hjäla till en del i som heter fridhems akvarier så kan man hålla hanar ihop utan att de slår ihjäl varandra om de får växa upp tillsammans men att de inte kan få så långa fenor förrän de separeras..

Räkyngel Renees avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Stockholm
    Blogginlägg
    5

Mina räkor

för tillfället bara rainbow och körsbär
    (red + black crystal, körsbärsräkor (går inte hos mig, alla borta :( ), blå tigerräkor (alla dog i sommarvärmen :( ), WP)

Mina snäckor

äppelsnäckor guld, posthorn, physa, kanelbulle, damhättesnäcka (vilka algätare),

Vi har också odlat kampfisk här hemma, och det är inte så svårt. Men det kräver mycket arbete. I början kan man köpa uppmatningsfoder i droppform som "bygger upp infusoriefaunan", liquifry. Sen tar det ett tag innan de kan klara artemian.

Hanen brukar jaga upp honan och parar sig sedan flera gånger med honan, som faller ned "medvetslös" efter varje parning. När hanen börjar jaga bort henne och är sur tar man upp honan. I början simmar inte ynglena utan faller bara ner från skumboet, då är det viktigt att hanen är kvar och spottar upp dem i skumboet igen. Men så snart de första ynglena börjar simma horisontelt måste man börja vakta, och när det verkar som om flertalet yngel kan simma (obs! inte alla) så plockar man bort hanen.

Ynglena är pyttepyttesmå! De syns knappt! Man droppar liquifry, lite men flera gånger per dag. Vattnet får inte heller vara djupt, ca 10-15 cm, annars orkar inte ynglena hämta luft som de måste kunna.

Lycka till!
    mvh Renee

Räkrom
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Örebro
    Blogginlägg
    1

Kul med odling ! Den vanliga sorten heter Veiltail. Håller själv på med lite odling

Just nu håller jag på att odla på min Halfmoon kille och Crowntail tjej, så fenformen blir Half Sun. Dvs 180 grader (lite mindre kanske) och crowntailfenor i slutet!

Om du vill läsa lite mer om genetik, så gå in på http://www.bettasverige.n.nu ! Det är jag som driver den och skrivit all text

Vanlig flingfoder funkar, fast du ska nog inte räkna med att få mer en typ 10-15 yngel att överleva ( dom kan få 300 yngel)

Fast skulle inte rekommdera att odla på Veiltail om du ska sälja till privatpersoner eller djuraffärer. Då nästan inga vill ha Veiltail längre, så satsa på Crowntail, Halfmoon eller Superdelta / Deltatail

Räkmaniac Dodats avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Skåne
    Blogginlägg
    1

Mina räkor

Cherry
    Rili
    PRL
    Sakura
    Amano

Mina snäckor

En massa anentome helena
    Physa
    Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Här hade det skrivits mycket
    Jonte, det är exakt så många jag vill ha
    Om jag köper en crowntail så har jag ingen plats till att spara ngn hane från kullen

ja ne ett akvarie för bara artemia är lite överkurs hehe..

Jag körde artemia"kläckaren" med bräckvatten i akvariet med honorna.. Den hete typ hatch and relase. säljs på zoogiganten där kläcks artemian i den sen kan den själv simma ut i akvariet och där blir den mat till honorna.. eller så kan man pippeta upp nykläckta direkt ur den hatcharen och droppa ner till yngel.
    Alla jag dragit upp har jag dragit upp med artemia från början

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg