+ Svara på ämne
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: co2 i räkakvarium

Superräka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Västragötaland

co2 i räkakvarium

Har ni co2 i era räkakvarium om ni har mycket växter? Eller är det helt fel då räkorna kanske är känsliga?
    A

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

Jag har körsbär o amano i mitt high-tech (co2 pmdd)

Superräka ansjos avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Län
    Halland

Mina räkor

Orange sakura
    Sakura red
    Yellow sakura
    Rili röd
    Rili orange
    Kardinalräkor

Mina snäckor

3 sorters Tylomelania
    Faunus ater
    Anentome helena
    Posthornssnäckor

Jag ska ha Chrystal i mitt nya kar med co2, dock utan PMDD. Jag har en annan gödning som Frank Logemann http://www.garnelenhaus.de/ säljer som funkar bra ihop med chrystalräkor!

Räkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

vilken gödning? är inte så bra på tyska hehe

Superräka ansjos avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Län
    Halland

Mina räkor

Orange sakura
    Sakura red
    Yellow sakura
    Rili röd
    Rili orange
    Kardinalräkor

Mina snäckor

3 sorters Tylomelania
    Faunus ater
    Anentome helena
    Posthornssnäckor

Det är den här gödningen som funkar ihop med Chrystal: http://www.garnelenhaus.de/31/533/ma...ua-rebell.html

Superräka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Västragötaland

ok tack, kanske man kan prova, får bygga i hop något litet, som är anpassad till 30l

A

Guldräka wotans avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Ack Värmland du sköna

Mina räkor

-Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. white,
    -Caridina multidentata,
    -Neocaridina heteropoda var. red,
    -Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. blue..

Citat Ursprungligen postat av ansjo Visa inlägg
    Det är den här gödningen som funkar ihop med Chrystal: http://www.garnelenhaus.de/31/533/ma...ua-rebell.html

det där innehåller ju massor av nitrat som crystals är känsliga mot. varför skulle den funka med dem då?

Guldräka wotans avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Ack Värmland du sköna

Mina räkor

-Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. white,
    -Caridina multidentata,
    -Neocaridina heteropoda var. red,
    -Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. blue..

från google translate.

Basic-makro nitrat, 1000 ml (PE-flaska)
    I en ren ryggradslösa pool, eller med bara lite fiskbestånd eller i ett starkt upplyst och väl planterat akvarium kan vara tillräckligt makronäringsämnen delvis att uppnå bra växtligheten, upprätt. De boende utbudet helt enkelt tillräckligt med näringsämnen och näringsämnen svält för många växter med massor av ljus större än tillgången. Basic-makro NITRAT resultat i ditt akvarium i macro-näringsämnen som kväve och kalium. Denna anläggning kan återigen dra på obegränsad ...

Sammansättning:
    50000 mg / l NO3, 31 700 mg / l K metylparaben

Med CO2 i akvariet:
    - I svagt ljus och trimning: Varje dag, 0,5 ml av gödselmedel till 50 liter vatten.
    - Med massor av ljus: Ta 1 ml till 50 liter akvarievatten gödningsmedel.

utan CO2 leverans:
    - En gång i veckan 1 - 2 ml av gödselmedel till 50 liter vatten.

Med tillvalet att beställa doserpump, som levererar pumpslag per 1 ml gödsel ditt akvarium kan du exakt befria gödningsmedel.

Dosen kan ökas efter varje bassäng och användning eller också minskas. Vid höga nitrathalter i akvariet bör inte användas i dessa gödselmedel.
    Gödselmedlet är utformad så att inga makronäringsämnen ansamlas i höga nivåer i akvariet. Om den gödsel som produceras av höga nitrathalter, bör dosen reduceras.

Hållbarhet:
    Minst ett år. Gödselmedlet skall lagras vid Raumtemeratur och hållas borta från barn och husdjur. Från direkt solljus, måste gödselmedlet skyddas.

Tillverkare: Aqua Rebel

Vanliga frågor:

Jag har läst någonstans att uppstå alger av nitrat och fosfat. Främjar genom sin gödsel nitrat och fosfat alger i mitt akvarium?
    Alger alltid genom en obalans av näringsämnen. Om ditt akvarium med nitrat och kalium är under serveras, då denna gödsel kommer att medföra någon alger. Doseringen justeras så att inga stora mängder nitrat och kalium ackumuleras i ditt akvarium.

Betyder detta konstgödselfabriker allt de behöver eller har jag några andra tillsatser?
    Detta macronutrient ytterligare gödningsmedel bör ges alltid parallellt med en järn gödselmedel. Denna produkt saknas nämligen spårämnen såsom järn, mangan, koppar, järn, etc. gödselmedel bör ytterligare doser enligt anvisningarna. Om nödvändigt kan full dos av gödselmedel dock ökat något sedan växterna har tillräckligt makro näringsämnen finns och därför kräver mer spårelement eller mikronäringsämnen.

Det rekommenderas inte att använda detta gödselmedel på hög nitrat och värden kalium. Vad ska dessa värden vara upp?
    Nitrat bör tillämpas under ca 5 - flytta 20 mg / l - 20 mg / l och kalium 5. Har varit en källa vattenstånd nitrat 20 mg / l och kalium på 20 mg / l är inte tillämpningen av denna gödsel krävs. Här bör alla näringsämnen luckor är stängda av enskilt näringsämne gödsel fosfat Basic-makro.

Jag vet inte mitt vatten parametrar. Kan jag använda denna gödsel men inga problem för min fisk och ryggradslösa djur?
    Detta gödselmedel innehåller inga ämnen som är farliga för levande varelser. En normal tillämpning är därför utan vatten tester inga problem förväntas med strumpan. Med regelbundna vattenbyten på 25 - 50% per vecka, kan du eliminera näringsämnen ackumuleras i ditt akvarium.

Kan jag göra ett intryck med handelsgödsel och stallgödsel?
    Shock-fertilisering (t.ex. en gång i veckan med de veckovisa ranson) kan göras. Eftersom detta gödselmedel endast innehåller nitrat, orsakade inga nitrit giftigt vid högre doser. En daglig dos är att föredra eftersom de har konstant lågt näringsinnehåll nivå och bibehålla det svårare av en del växter är att föredra.

Hur vet jag att jag behöver det här gödsel?
    Du har en mycket ljus över ditt akvarium, vattnet parametrar ser bra ut, eftersom du kan knappt upptäcka nitrat och fosfat, dock göra att algerna i händerna bred och en eventuellt ökad CO2-intag inte förbättra situationen? Även ett järn gödsel ger dina växter inte att växa, och växa det snarare alger? Här verkar saknas några makronäringsämnen och en dos av detta gödselmedel rekommenderas. I en mycket ljus (0,75 till 1 watt per liter) om något kan administreras av gödsel per dag.

I ditt akvarium är bara några små fiskar eller räkor. Vattnet nivåer verkar se bra ut, eftersom du kan knappt upptäcka nitrat och fosfat? Tillämpningen av järn gödselmedel nog inte att flytta växter för tillväxten. Din bosatta i bassängen verkar inte tillräckligt för att producera nitrat och fosfat, så att växterna kan utnyttja obegränsade resurser. Återigen är det tillrådligt att använda detta gödselmedel för att kompensera för den mycket låg beläggningsgrad av detta gödningsmedel.

Superräka ansjos avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Län
    Halland

Mina räkor

Orange sakura
    Sakura red
    Yellow sakura
    Rili röd
    Rili orange
    Kardinalräkor

Mina snäckor

3 sorters Tylomelania
    Faunus ater
    Anentome helena
    Posthornssnäckor

Citat Ursprungligen postat av wotan Visa inlägg
    det där innehåller ju massor av nitrat som crystals är känsliga mot. varför skulle den funka med dem då?
    Det beror på hur hög nivå på nitratet du har. Visst skulle det funka med PMDD också, men där har man ingen nivå på nitratet som du vet funkar i ett räkkar. Den här gödningen kör bröderna Logemann själva i sina räk/växtkar och det funkar bra.
    Den innehåller lite spårämnen med, men det är så lite och som Frank förklarade för mig så måste räkorna ha detta, men ytterst lite då de är känsliga mot lite högre nivåer av koppar osv.

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

När man ser bilder på Frank Logemans akvarier så tycks hans gödning fungera bra ihop med CR.

Det är lurigt det där med näringsämnen och vatten, antagligen har man i ett kar med växtgödning en hel del växter som suger i sig macrogödningen?

Gäller nog att vara lite sparsam med gödning dock. Fast å andra sidan har jag aldrig testat själv (med CR)

Kom gärna tillbaka med resultat ni som kör lite/mycket gödning i CR kar.

Superräka ansjos avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Län
    Halland

Mina räkor

Orange sakura
    Sakura red
    Yellow sakura
    Rili röd
    Rili orange
    Kardinalräkor

Mina snäckor

3 sorters Tylomelania
    Faunus ater
    Anentome helena
    Posthornssnäckor

Det blir som du säger sparsamt med gödning och hyffsat stora vattenbyten för att inte vissa näringsämnen blir ackumulerade i karet under längre perioder.
    Jag försökte ladda upp några bilder på deras växtkar, men det funkade inte...vajsing på forumet eller skit bakom tangenterna?

Edit* det gick att ladda upp en bild iaf...
    IMG_8608.JPG
    Senast redigerad av ansjo den 2011-03-12 klockan 10:49.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag kör PMDD i alla mina kar fast jag har ju inga CR heller, kör ingen Co2!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

pmdd utan co2? vad har du för koltillsättning då??

Räkor som vill ha lägre ph så som crystal tiger osv fungerar fint med co2 .. Men _helst_ ska man ju då ha kontroll på co2 införseln så att ph:t inte svänger för mycket.!
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag har endast kolfibermattorna som tillhör filtret och det räcker tydligen, sen har jag ingen lust att behöva mixtra med Co2 heller, jag har ändå full koll på värdena i mina kar som är superstabila!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Superräka ansjos avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Län
    Halland

Mina räkor

Orange sakura
    Sakura red
    Yellow sakura
    Rili röd
    Rili orange
    Kardinalräkor

Mina snäckor

3 sorters Tylomelania
    Faunus ater
    Anentome helena
    Posthornssnäckor

Menar du det aktiva kolet som ibland sitter i filtret? Isf är det lite galet, då det är kort förklarat en väldigt bra rening mot föroreningar/medicinrester i karet samt om du tillsätter gödning som PMDD. Detta aktiva kol blir mättat efter ett tag, och börjar sedan laka ur sig och bör tas bort. Aktivt kol är ingenting som man oftast kör med alltid, utan bara använder vid behov.

Här är en bild på ett av karen hos Logemann:
    Bifogade bilder

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg