Jag har Blå Posthornssnäckor, men av någon anledning får dom just väldigt många avkomma som är brun leopard och jag fattar nada!! De blå har hela tiden gått för sej själva utan inblandning av annan färg och det har aldrig varit några andra Posthornssnäckor i karet heller, ej heller några nyinköpta växter, mina snäckor kommer från Arek som bara får blå avkomma på sina, jag har COP kattsand i karet
!
Nu undrar jag om det är någon annan som har fått bruna leoparder på sina blå, eller om det är någon som kanske har en teori om vad som gör detta fenomen och varför????
Jag har också Rosa Posthornssnäckor i ett annat kar också det karet har jag kattsand i men där är det inga konstigheter, dess avkomma förblir rosa!
Räkor: Körsbär, Rili, White Pearl, Caridina sf bbaulti var. Malaya, Cr och Cb, Purple Zebra, Blue Gelly, M. assamense. Snäckor: Posthorn, rosa, blå. Tylomelania: yellow antenna. Fiskar, Vild guppy, Boraras uropthalmoides, Boraras naevus, Glasblodsfenstera, Pseudomugli gertrudae, Pseudomugil signiferi. Tanganyikaciklider, Altolamprologus compressiceps "Kigoma", Neolamprologus leleupi, Julidochromis dickfeldi, Tropheus moorii ( bärnstensmoorii).
aa men dom bruna "lepoard" är orginalsnäckan!
Dom blåa är odlade från dessa. Jag och D.akvariefantast har odlat fram rätt mycket blåa från just bruna.
Så det är rätt vanligt att dom får barn från sin ursprungs färg då dom alla har brun/leopard i sina gener!
Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!
detta händer mig med rätt så ofta.
Ok, förklara då varför Arek inte får bruna av sina blå, Majki alla Posthorn kommer från ursprungsfärgen brun så även rosa och röda faktiskt!!
Mina rosa får aldrig någon annan färg än rosa fkatiskt så det stämmer inte riktigt!!
Räkor: Körsbär, Rili, White Pearl, Caridina sf bbaulti var. Malaya, Cr och Cb, Purple Zebra, Blue Gelly, M. assamense. Snäckor: Posthorn, rosa, blå. Tylomelania: yellow antenna. Fiskar, Vild guppy, Boraras uropthalmoides, Boraras naevus, Glasblodsfenstera, Pseudomugli gertrudae, Pseudomugil signiferi. Tanganyikaciklider, Altolamprologus compressiceps "Kigoma", Neolamprologus leleupi, Julidochromis dickfeldi, Tropheus moorii ( bärnstensmoorii).
jo men det finns endå alltid en chans att man kan få bruna då dom alla har det i sina gener... inget svårt med det..
Jag förstår inte riktigt vad det är som är saken?
Det är exakt likadant med räkor? man kan hela tiden ha en chans att få en räka som inte ser ut som föräldrarna just för att dom alla har orginal i generna...
Jo men att få en räka i en kull som kanske är dåligt färgad och en jäkla massa bruna Posthorn från blåa är inte riktigt samma sak Majki.
Innebär det då att den blåa färgen är dominant gentemot den bruna - som följaktligen då är recessiv mot den blåa?
Alltså att brunt kan ligga dolt recessivt bakom den dominanta blå färgen?
Det är fult att inte ha akvarium.
Den bruna är ju ursprungsfärgen till alla färger, så den borde ju vara dominant, men jag undrar ändå då jag får en jäkla massa bruna avkomma av de blå medans Arek får bara blått då mina kommer från honomDet borde väl bli samma sak bland de rosa och röda då om den bruna är dominant
![]()
Nu skulle Erik behövas som är en fena på genetik!!
Jag ska få blåa posthorn från arek nästa vecka som ska få gå me mina 4 st blå som ja redan har, ja får väl uppdatera här sen då va ja får fram för färg på bebbar senare. Har enbart blåa i ett kar så de kan inte korsas med andra färger.
*Skönheten sitter i betraktarens ögon*
//mvh Anki//
MIna blå har också alltid gått för sej själva och jag har inte stoppat ner någon annan heller i karet och det har aldrig gått några Posthorn förut i det här karet![]()
Låter fint med blå snäckor (tror jag fått blå på hjärnan, just nu)! Du har inte några bilder? Hur mycket brukar en blå posthorn kosta? Jag kan inte snäckgenetik, men jag tycker också det låter lustigt. Du är säker på att det inte smugit sig in någon brun i någon växt eller så? Eller att någon brun "unge" blivit kvar till vuxen ålder och "gjort sitt"?
mvh Renee
Tänkte just fråga om det inte är någon som har koll på detta. Är det någon som vet vilka av de olika färganlagen som är dominanta och vilka som är recessiva i förhållande till varandra?
Mest rimligt tycker jag det är om de vilda har det dominanta anlaget. Har svårt att tro att det inte skulle vara så.
I det fallet skulle alltså brunt vara dominant, och då kunna dölja alla andra anlag. Om brun leopard är ett annat färganlag, eller om fläckarna beror på ett helt annat anlag, till exempel ett "fläckighetsanlag", så att man t.ex. skulle kunna avla fram blå leopard, har jag ingen aning om.
Som en konsekvens av detta kan andra färger då inte dölja ett brunt anlag. Det spelar absolut ingen roll vilken färg som var ursprunget, bara om anlaget är dominant eller ej. Däremot kan man givetvis tänka sig nya mutationer som ger upphov till nya färger, t.ex. att brun färg dyker upp igen. Men.. precis som andra sagt, då får man enstaka djur, inte hela kullar.
Finns det något skrivet om genetiken bakom färgerna hos posthornssnäcka? Det jag skrivit nu är skrivet ganska generellt, och för att förstå det hela lite bättre behövs mer kunskap om den specifika arten.
jag förstår fortfarande inte vad det svåra är... dom har det bruna i sig... så självklart kan dom få bruna ungar... det räcker att du har en vuxen posthornssnäcka i akvariet som inte är lika starkt blå som dom andra så kan det va kört... posthorn är 2 könade.. men kan endå para sig med varandra och därav ändra färg på skal.
Kvittar att dina är från arek och alla hans blir blå.. som han själv skrev någon gång har han fått 1-2 bruna..
Du har helt enkelt otur och får massa bruna av dina.
Bokmärken