+ Svara p mne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 24

mne: Bl Posthornssnckor fr bruna leopardbarn?

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Bl Posthornssnckor fr bruna leopardbarn?

Jag har Bl Posthornssnckor, men av ngon anledning fr dom just vldigt mnga avkomma som r brun leopard och jag fattar nada!! De bl har hela tiden gtt fr sej sjlva utan inblandning av annan frg och det har aldrig varit ngra andra Posthornssnckor i karet heller, ej heller ngra nyinkpta vxter, mina snckor kommer frn Arek som bara fr bl avkomma p sina, jag har COP kattsand i karet!
    Nu undrar jag om det r ngon annan som har ftt bruna leoparder p sina bl, eller om det r ngon som kanske har en teori om vad som gr detta fenomen och varfr????
    Jag har ocks Rosa Posthornssnckor i ett annat kar ocks det karet har jag kattsand i men dr r det inga konstigheter, dess avkomma frblir rosa!
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika frgvarianter.

Snckor:
    Posthorn bl, "guld", sandsnckor ljusa med teckning och begegr.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

aa men dom bruna "lepoard" r orginalsnckan!

Dom bla r odlade frn dessa. Jag och D.akvariefantast har odlat fram rtt mycket bla frn just bruna.

S det r rtt vanligt att dom fr barn frn sin ursprungs frg d dom alla har brun/leopard i sina gener!
    Gud gjorde inte grset grnare p andra sidan!
    Det r bara grannen som skter grsmattan bttre n vad du sjlv gr!

Guldrka wotans avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Ln
    Ack Vrmland du skna
    Inlgg
    860

Mina rkor

-Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. white,
    -Caridina multidentata,
    -Neocaridina heteropoda var. red,
    -Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. blue..

detta hnder mig med rtt s ofta.

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Ok, frklara d varfr Arek inte fr bruna av sina bl, Majki alla Posthorn kommer frn ursprungsfrgen brun s ven rosa och rda faktiskt!!
    Mina rosa fr aldrig ngon annan frg n rosa fkatiskt s det stmmer inte riktigt!!
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snckor:

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlgg
    Ok, frklara d varfr Arek inte fr bruna av sina bl, Majki alla Posthorn kommer frn ursprungsfrgen brun s ven rosa och rda faktiskt!!
    Mina rosa fr aldrig ngon annan frg n rosa fkatiskt s det stmmer inte riktigt!!
    Ja det r riktigt skumt.
    Som jag sa till dig att jag har haft mina bla sen frsta brjan, och jag har kanske slngt max 2st som var brun sen dess.
    Jag fr alltid bla, frut hade jag vanlig grus och nu har jag soil

jo men det finns end alltid en chans att man kan f bruna d dom alla har det i sina gener... inget svrt med det..

Jag frstr inte riktigt vad det r som r saken?

Det r exakt likadant med rkor? man kan hela tiden ha en chans att f en rka som inte ser ut som frldrarna just fr att dom alla har orginal i generna...

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Jo men att f en rka i en kull som kanske r dligt frgad och en jkla massa bruna Posthorn frn bla r inte riktigt samma sak Majki.
    Rkor:

Fiskar:

Snckor:

Guldrka Middes avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    705

Mina rkor

Jag har fr tillfllet inga rkor. Har haft humlerka och gul rka.

Mina snckor

Planorbella duryi - Posthornssncka - rosa
    (har haft Gyraulus acronius - Vanlig skivsncka ("kanelbulle"))

Innebr det d att den bla frgen r dominant gentemot den bruna - som fljaktligen d r recessiv mot den bla?

Allts att brunt kan ligga dolt recessivt bakom den dominanta bl frgen?
    Det r fult att inte ha akvarium.

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Den bruna r ju ursprungsfrgen till alla frger, s den borde ju vara dominant, men jag undrar nd d jag fr en jkla massa bruna avkomma av de bl medans Arek fr bara bltt d mina kommer frn honom Det borde vl bli samma sak bland de rosa och rda d om den bruna r dominant
    Nu skulle Erik behvas som r en fena p genetik!!
    Rkor:

Fiskar:

Snckor:

Rkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    1 089

Mina rkor

Amano
    Cb
    Cr
    Rda krsbr
    Gula krsbr

Mina snckor

ppelsnckor:
    vita, jade(guld)
    bl, rosa,lila,
    olive (grna)
    gula
    Zebrasnckor
    Elefantsnckor
    rosa,bl,rda,guld,bruna,oranga o leopardfrgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnckor

Jag ska f bla posthorn frn arek nsta vecka som ska f g me mina 4 st bl som ja redan har, ja fr vl uppdatera hr sen d va ja fr fram fr frg p bebbar senare. Har enbart bla i ett kar s de kan inte korsas med andra frger.
    *Sknheten sitter i betraktarens gon*

//mvh Anki//

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

MIna bl har ocks alltid gtt fr sej sjlva och jag har inte stoppat ner ngon annan heller i karet och det har aldrig gtt ngra Posthorn frut i det hr karet
    Rkor:

Fiskar:

Snckor:

Rkyngel Renees avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    66
    Blogginlgg
    5

Mina rkor

fr tillfllet bara rainbow och krsbr
    (red + black crystal, krsbrsrkor (gr inte hos mig, alla borta :( ), bl tigerrkor (alla dog i sommarvrmen :( ), WP)

Mina snckor

ppelsnckor guld, posthorn, physa, kanelbulle, damhttesncka (vilka algtare),

Lter fint med bl snckor (tror jag ftt bl p hjrnan, just nu)! Du har inte ngra bilder? Hur mycket brukar en bl posthorn kosta? Jag kan inte snckgenetik, men jag tycker ocks det lter lustigt. Du r sker p att det inte smugit sig in ngon brun i ngon vxt eller s? Eller att ngon brun "unge" blivit kvar till vuxen lder och "gjort sitt"?
    mvh Renee

Guldrka Middes avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    705

Mina rkor

Jag har fr tillfllet inga rkor. Har haft humlerka och gul rka.

Mina snckor

Planorbella duryi - Posthornssncka - rosa
    (har haft Gyraulus acronius - Vanlig skivsncka ("kanelbulle"))

Den bruna r ju ursprungsfrgen till alla frger, s den borde ju vara dominant, men jag undrar nd d jag fr en jkla massa bruna avkomma av de bl medans Arek fr bara bltt d mina kommer frn honom Det borde vl bli samma sak bland de rosa och rda d om den bruna r dominant
    Hmmm - mycket mrkligt. Kan det vara s att brun leopard inte r ursprungsfrg, men att dremot brun r det?
    Det r fult att inte ha akvarium.

Rka Smkrypets avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ln
    Jnkping
    Inlgg
    141

Mina rkor

Krsbrsrkor, Blue pearl

Mina snckor

Physa sp., Rda och bl posthornssnckor

Tnkte just frga om det inte r ngon som har koll p detta. r det ngon som vet vilka av de olika frganlagen som r dominanta och vilka som r recessiva i frhllande till varandra?

Mest rimligt tycker jag det r om de vilda har det dominanta anlaget. Har svrt att tro att det inte skulle vara s.

I det fallet skulle allts brunt vara dominant, och d kunna dlja alla andra anlag. Om brun leopard r ett annat frganlag, eller om flckarna beror p ett helt annat anlag, till exempel ett "flckighetsanlag", s att man t.ex. skulle kunna avla fram bl leopard, har jag ingen aning om.

Som en konsekvens av detta kan andra frger d inte dlja ett brunt anlag. Det spelar absolut ingen roll vilken frg som var ursprunget, bara om anlaget r dominant eller ej. Dremot kan man givetvis tnka sig nya mutationer som ger upphov till nya frger, t.ex. att brun frg dyker upp igen. Men.. precis som andra sagt, d fr man enstaka djur, inte hela kullar.

Finns det ngot skrivet om genetiken bakom frgerna hos posthornssncka? Det jag skrivit nu r skrivet ganska generellt, och fr att frst det hela lite bttre behvs mer kunskap om den specifika arten.

jag frstr fortfarande inte vad det svra r... dom har det bruna i sig... s sjlvklart kan dom f bruna ungar... det rcker att du har en vuxen posthornssncka i akvariet som inte r lika starkt bl som dom andra s kan det va krt... posthorn r 2 knade.. men kan end para sig med varandra och drav ndra frg p skal.

Kvittar att dina r frn arek och alla hans blir bl.. som han sjlv skrev ngon gng har han ftt 1-2 bruna..

Du har helt enkelt otur och fr massa bruna av dina.

+ Svara p mne

Taggar fr det hr mnet

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg