+ Svara på ämne
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Tips vid räk odling?!

Ny medlem
    Reg.datum
    Jan 2011
    Län
    jönköping

Red face Tips vid räk odling?!

Hejsan! Jag har förstått att det är här man ska skriva om man har lite frågor ang räk odling!?!
    Jag har ett gäng (ca 25 st) Red Crystal som jag har i mitt 30 liters Aquael Shrimp akvarium. Jag antar att allt som medföljer i paketet så som Pump osv är helt ok att börja med räkor i? Förutom fodret som medföljer, det har jag iaf bytt ut mot JBL NanoPrawn staple food for Shrimps, och är mycket nöjd med detta foder än så länge. Jag har även några Äppel Snäckor i akvariet också men dom ska strax få flytta över i ett 160 liters Akvarium.
    Det jag skulle vilja få svar på ang själva odlingen utav räkor är :
    Har nu under en vecka sett olika honor bära på rom, men jag tycker att det blir mindre och mindre rom för var dag, kan dom tappa rommen? Bär dom på rommen ända tills dom kläcks eller lägger dom av sig den på tex växter eller sten? Vilken är den ultimata temperaturen att ha i akvariet om man vill att dom ska komma igång med parning osv? Den doppvärmaren som man får till när man köper det här räk akvariet tycker jag är lite för bra, det går gärna upp i ca 26+, är det för mycket? Om man vill att Äppel snäckorna ska börja para sig så kan man börja mata på dom lite extra och med lite varierad kost, stämmer detta även in på räkor? Ska man göra vattenbyten lika ofta som i ett "vanligt" fisk akvarium, är det något speciellt man ska tänka på? Jag har läst de flesta artiklarna som du har skrivit ang odling mm, men jag vill veta lite mer om själva parningen! Har dom någon form utav parnings uppvaktande? Kan man se parningen? Är det något speciellt man bör tillsätta i vattnet eller temperatur man ska ändra om ser en hona med rom?! Ja kort och gott så vill jag lära mig och veta allt inom parning och odling på räkor, främst CR räkor Så jag skulle verkligen uppskatta om någon kanske skulle vilja skriva en utförlig "odlings plan"?!
    Tack på förhand,
    Tack igen, Mvh Johanna

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Här kommer inget utförligt svar (det får nån som lyckats bättre än mig på CR göra)

Två saker kan jag bidra med i alla fall. Flytta gärna äppelsnäckorna till det andra karet så inte belastning på ditt ganska lilla akvarium blir för stort.
    Temperaturen: Crystal räkor vill gärna ha det svalt i vattnet. Gärna 18-22 grader så ta du bort värmaren.

Räka
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    Östergötland

Mina räkor

CR c-ss
    CB c-ss
    Golden
    White Pearl
    Amano

Mina snäckor

Anetome Helena

Nu får de som vet mer än jag gärna rätta mig om jag skulle ha fel någonstans...

Som Broddan sa så kan du plocka bort värmaren, de verkar trivas bäst vid ca 22 grader. Ang att de tappar rom så har jag fått för mig att framför allt de som bär på rom för första gången kan göra så. Men det går bättre nästa gång. De bär på romen till ungarna är färdiga. När det gäller vattenbyten så brukar jag byta ca 10-20 % en gång i veckan för att inte störa vattenbalansen för mycket.

Ang. parning så brukar det ske när hononarna ömsat skalet. Då utsöndrar de något ämne i vattnet som sätter fart på hannarna (räkrace).

Som sagt. Jag är ganska ny på detta så om jag har fel någonstans så skulle även jag uppskatta om man fick reda på det.
    Livet är inget för amatörer...

Räka
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    Östergötland

Mina räkor

CR c-ss
    CB c-ss
    Golden
    White Pearl
    Amano

Mina snäckor

Anetome Helena

Försök att ha ett ph under 7 också...
    Livet är inget för amatörer...

Räkmaniac AMDAdesigns avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Jönköping

Mina räkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snäckor

Rosa, bronze och brun posthorn
    Thylomenia sp orange

Medaljer

Jag har ett likadant kar som du och jag kan börja som alla andra ta bort värmaren den funkar bra om du ska ha sulawesi räkor inte till CR.
    Säger även som Broddan flytta på äpplena de smutsar ner en del i ett så litet kar.
    Sen tycker jag du ska byta ut filter patronen som sitter på pumpen för räkynglen kommer komma in i porerna och sugas in i pumpen. Jag har bytt ut mitt med en reservpatron till ett billifilter de är billiga och lätta att få tag på annars kan du köpa en bit filtermatta som du gör ett hål i som du trär på pumpen.
    Att de tappar rom kan bero på många saker bla stress eller att det är något i vattnet de inte gillar.
    Vattenbyten gör du 1gång/veckan då byter du ca 15-20% vatten tillsätt gärna easy life FFM som är flytande filtermedium det tar bort kemikalier som klor och kloramin som kan finnas i ditt kranvatten det är även lugnande och tar bort sånt som nitrit.
    Vid vattenbyten brukar räkorna ha räkrace dvs de parar sig ibland kan man se hur hanen sitter på honan men oftast ser man bara hur de jagar varandra och 1-2 dagar efter brukar man se att någon hona går med rom.
    Denna romen behåller sen honan tills räkynglen är helt klara man brukar se när det börjar närma sig då romen blir ljusare och kollar man noga kan man se ögonen på de små räkynglen. När honan släpper rommen så är det alltså helt färdiga små miniräkor som simmar runt i karet. Då är det viktigt man har ett inkört kar så att det finns gott om mat till de små.
    Tror det var svar på det du undrade har du fler frågor så bara fråga på
    Personliga barnkläder med stil
    http://www.amdadesign.blogspot.com

Ny medlem
    Reg.datum
    Jan 2011
    Län
    jönköping

Red face

Kanon!
    Tusen tusen Tack för alla bra tips och råd!
    Jag ska absolut ta bort doppvärmaren och flytta över snäckorna det första jag gör imorgon! Ska också införskaffa mig Easy Life FFM, har bara läst bra saker om detta, så det ska jag absolut testa!! Jag tror inte att det var så mycket mer jag undrade! Men om ni har några andra bra tips/råd som är bra/viktiga att tänka på så är all hjälp varmt välkommen!
    Tack igen!
    Mvh Johanna

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg