+ Svara på ämne
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Äppelsnäcksbiotop

Räkrom Ninjas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Gävleborg

Mina snäckor

Posthorn, malaysiska sandsnäckor, skivsnäckor

Äppelsnäcksbiotop

Äppelsnäckor i det vilda kommer ju ursprungligen från Sydamerika. Dock har de ju vad jag förstått kalkskal och behöver mer basiskt vatten, men Sydamerika är ju annars känt för att ha lite mer surt vatten. Hur går det ihop? Någon som vet lite närmare om vilken typ av biotop de hör hemma i, och vad det finns för fiskar där? De sydamerikanska fiskarna jag kan komma på vill ju ha pH <7 eller strax över..

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Men Ph 7 - 7,5 är ju bra till Äppelsnäckor, det har jag, fast vilken biotop de är från vet jag inte tyvärr!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räkrom Ninjas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Gävleborg

Mina snäckor

Jag vill ha äppelsnäckor och skulle vilja ordna en sydamerikansk biotop, men de firrar jag funderar på vill ha 6,5-7. Vet inte om jag törs riskera att förstöra skalen på äpplena. Därför jag funderar på lite alternativa fiskar.. bara ancistrus och några corydoras av intresse i mitt 200-liters då. Men blir så tomt.. Skalarer går ju dock upp till 7,5.. hmm. Kanske går då ja, men lite tråkiga fiskar kanske. Huvudsaken för äpplen är väl att det inte är surt? Så det kan utan problem vara pH 7 eller bara lite över, så länge det inte är under?

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Ja bara inte Ph ligger under så, du kan ju också blanda i snäckskal i sanden, det höjer och de flesta fiskar funkar utmärkt ändå!!
    Varför tycker du att Scalarer är tråkiga för, tycker dom är trevliga faktiskt!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Räkrom Ninjas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Gävleborg

Mina snäckor

Är ju bara det att jag inte vill ha vattenvärdena på gränsen för någon art, ifall något skulle ske och det skulle svänga. Självklart ska det vara stabilt när nåt ska flyttas in, men om något skulle ske när det är inkört tänkte jag.. vet inte, jag är bra på att överanalysera saker och kanske nojar i onödan.

Har rätt nyligen flyttat och vet inte vad pH ligger på här, dropptest var slut i affären så ska kolla en annan i morgon annars får jag beställa. Enligt vattenverket är dock pH 8,1 och kh 2,1.. pH måste jag isf sänka, och när jag jag kollade kh så var det enligt mitt test ca 3.. kanske inte var så exakt. Men ju lägre kh desto svajigare pH.. hm. Dubbelhmm.

Är väl inget jättefel på skalarer, kom dock på att jag ju har ett stim dolkstickstetror som kan liva upp i ett sådant akvarium. Så då kan den kombon fungera ändå.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Sänka Ph kan du ju göra med soilen och även rötter!! Blir nog fint med Dolkstyngstetra i karet!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg