+ Svara på ämne
Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 37

Ämne: Ny makeover-vilka växter?

Superräka Räkan95s avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland
    Hällingsjö (ligger mellan Göteborg och Borås)

Mina räkor

Blue Tiger räkor, vanliga Tiger räkor

Mina snäckor

Rosa och lila Äppelsnäckor, Malaysiska Sandsnäckor och Posthorn.

Medaljer

Ny makeover-vilka växter?

Hej alla!

Hade för ett tag sen en fin scape i mitt kar men nu när man haft en och samma scape en lång tid så vill man ju ha en ny så tänkte be om lite tips om vad jag kan göra utan att köpa in alltför mycket växter...

Karet ser i nuläget ut som på bilden, enbart 6 soters växter: Svärdplanta, Windelov ormbunke, Marsilea hirsuta, en okänd art (enbart skott) och cryptocoryne undulata. Behöver fler växter för att fylla ut det gigantiska tomrummet i mitten av karet, tip på växter?

Ge mig tips snälla! Karet är så tråkigt!

DSCN4702.jpg
    70 liter sällskapskakvarium
    52 liter biotopakvarium (amazonas)
    30 liter räkakvarium

Mvh Niklas

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Kan du inte ha mera rötter och stenar i karet och sen bygga upp det med hjälp av dem?, sen kan man har mer av varje växt i stället för en jäkla massa olika, du har ju redan 6 sorter vilket jag tycker är mycket.
    På höger sida fattas det något lågväxande framför svärdsplantorna, kanske Sagitaria subulata, sen kan det ju vara som en vik in där vid roten snett in bakom och bygga upp något i vänstra hörnet kanske en redmorerot med mossa på och stenar instuckna under och lite kring roten. Jag vet inte, kanske några Valisineria spiralis i bak, mossa på roten och några Anubias nana eller Windelöv fastmonterade på roten.
    Hmmmm svårt det där, jag ska göra om mitt fula 60L kar men det ska vara ungefär som det är men med mera växter och annat bottenmaterial.
    Vad är det för sand du har på botten?
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Guldräka Middes avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Jag har för tillfället inga räkor. Har haft humleräka och gul räka.

Mina snäckor

Planorbella duryi - Posthornssnäcka - rosa
    (har haft Gyraulus acronius - Vanlig skivsnäcka ("kanelbulle"))

Jag gillar många olika sorters växter i karet Jag har köpt Heteranthera zosterifolia som blommar med ljuslila blommor, men jag läste om någon som var missnöjd med den för att den sprider sig så mycketl
    Det är fult att inte ha akvarium.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Japp det var jag, jag höll till slut på att bli tokig på den här växten för den är så skör och minsta lilla bit rotar sej alldeles för lätt plus att den fäster i allt nästan, den växer även fast på rötterna!! Den jag hade har aldrig blommat ens när den blivit så hög att den når lite över vattenytan, jag slängde i princip allt av den, men jag har den kvar i mitt 16 L kar, tog faktiskt ganska lång tid att få bort växten ur karet för det fanns alltid någon mikroskopisk bit kvar av den, men nu är den borta från de övriga karen.
    Egentligen är den rätt söt med sina sirliga stjälkar och jag tycker den är vacker, men att den har denna förmåga att sprida sej gillar jag inte alls!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

peckoltia: tack för tipsen! Men man kan la inte blanda flera olika sortes rötter? blir inte det väldigt konstigt? Den roten jag har nu är en mangroverot. sen ang. mera stenar, ska man ha samma soters stenar eller ska man ha lite olika? Tror jag kör på dina tips med att "bygga" upp karet med hjälp av rötter och stenar för att sedan sätta i mera växter Då blir det att sticka till affären och köpa rötter samt stenar om det skall vara en speciell sorts sten annars kan jag la hämta sten ute om jag skrubbar dom noga...?
    30 liter räkakvarium

Mvh Niklas

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Du kan ta stenar ute men du måste veta att de inte innehåller några metaller bara, glittrar det om stenen så rata den, men röd och svart granit funkar utmärkt!!
    Jag har både mangove och redmore i mitt 250L kar i vardagsrummet, så visst kan man ha båda, men du kan ju se om du hittar en mangroverot som passar in i det hörnet, men redmore kan du ju få jättesnygg med att binda fast mossa som sedan växer fast på de krokiga rötterna!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

okej, tror det är röd granit som windelov ormbunen sitter på i karet nu... vet precis var jag hittade dom så det är bara att gå dit igen och hämta
    redmore rötter är jäkligt snygga men de är också jäkligt dyra har inte mycket pengar på mig nu så då blir det inte lätt...
    30 liter räkakvarium

Mvh Niklas

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det skiljer i pris på olika ställen har jag märkt, på Hornbash är den dyr medans de är billigare på Herkules Zoo här i Göteborg, det kan vara så hos dej också!! Det finns en annan lösning också, kan du få tag i alrötter i något vattendrag ute, de går ju också att använda, jag har tänkt titta efter sådana själv när jag ska köpa och göra i ordning nanokar, fast just nu liger ju det på is, lite svårt att knalla ut och plocka alrötter med rullator liksom!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

jaha, får hoppas att de är lite billigare hos mig då Alrötter? du menar att det finns alrötter i andra sjöar, tjärn och bäckar då eller? så man kan ta dom då? nice har ett tjärn 1 km bort som jag brukar snorkla i och då kan jag ju lika gärna ta med mig lite rötter där ifrån Är det inte någon rot som finns i träsk med? kommer inte ihåg vad den roten heter men sådanna kan man ju också hitta och använda
    30 liter räkakvarium

Mvh Niklas

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Skulle vilja se dej snorkla nu är inte det lite kallt, brrrrrr!!!
    Al växer ju gärna med rötterna i vatten om den kan även om man kan hitta Al på andra ställen också, så du kan nog hitta den lite var stan, även i träsk!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

hehe, skälvklart snorklar jag inte så här års men på sommaren är det himla skönt att snorkla i ett tjärn med 27 gradigt vatten med massvis med fiskar ska lätt kolla efter rötter då funderade på en sak, om jag hittar en helt vanlig rot som ligger nere på botten i tjärnet kan jag ta den med då? gravsyran borde ju ha försvunnit så den borde la inte vålla några problem i ett akvarium? det finns MÅNGA nedsjunkna gammla träd och grenar i det tjärnet... och de grenarna/rötterna hade inte varit fel att ha i karet
    30 liter räkakvarium

Mvh Niklas

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Tror inte det är något problem med rötter och dylikt som legat under vatten en tid, det är annat med färska rötter eller rötter som bara legat och torkat uppe på land, men man kan ju alltid koka eller stoppa dem i ugnen i 100 grader innan man använder dem mest för ev. parasiter!!

Vad är det för fiskar so du ser när du snorklar,abborre?
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

okej, då kör jag på att koka dom lite innan användning då

Ser de fiskarna som finns i tjärnet dvs abborre, mört, gädda... sen finns de ål med men de har jag inte sett några ännu. Det är härligt och samtigigt läskigt att snorkla i det tjärnet, har tittat öga mot öga met en gigantisk abbore som säkert var över 2 kg och en gädda på minst en meter. Men häftigt är det!
    30 liter räkakvarium

Mvh Niklas

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Hur stor är den tjärnen då när det finns så stora Gädor???
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

Tjärnet är la ca 1 km långt och typ 500 meter brett och som djupast endast 8 meter:S det är igentligen enligt mig en liten sjö Anledningen till att det finns så stora gäddor där är för att det är ett skogstjärn/sjö, dvs det är väldigt svårt att ta sig dit och man kommer lätt vilse på vägen igenom skogen dit med så det är nog inte så många som hittar sjön, tror jag + 3 till är de enda som fiskar där Och då kan fiskarna växa sig stora och feta Det är ett drömtjärn för en fiskare!

Börjar bli lite ivrig med att skaffa rötter/grenar nu, jag vill börja kan jag inte ta vanliga grenar som ligger på marken i skogen och skala av barken ifrån dom och sedan koka dom för att kunna lägga dom i akvariet? Det borde la gå eller?
    30 liter räkakvarium

Mvh Niklas

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg