+ Svara på ämne
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Tylomelania med trasigt skal?

Räka janthinas avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Östergötland

Mina snäckor

tylomelania , physor Mina fiskar: Julidochromis marileri, neolamprologus multifaciatus, ancistrus, Corydoras pygmaeus, danio margaritatus

Exclamation Tylomelania med trasigt skal?

Jag har startat upp ett litet 20 liters akvarium som för tillfället innehåller två galax danios (det ska i några till när karet är mer stabilt!) och sedan igår en tylomelania. Det var inte förens jag fick i den i karet som jag såg att skalet var ganska illa tilltygat, en liten bit av "toppen" saknas, och på flera andra ställen saknas det flisor. Skalet är mörkt så de vita ställena där skalet är skrapat/flisat syns tydligt.

Det ser ju inte så trevligt ut, och jag blev väldigt fäst vid den lille krabaten så jag hoppas att det inte är något farligt som den kan ta skada av (antar att den har ramlat och slagit sig?) - finns det något jag kan göra för att åtgärda det?

Tacksam för svar

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Den kan leva med det bara du ser till att den får calcium (Kalk) till skalet, många av dessa snäckor har mycket dåliga skal med stora frätskador när man köper dem i en zooaffär. Ph skall helst ligga på över 7 till alla snäckor då deras skal är uppbyggda av kalk, för sur miljö ger frätskador så är det bara, det enklaste man kan göra är att blanda i snäckskalskross i sanden och om man inte vill att det ska synas kan man gömma det bakom någon sten eller lägga det längs med bakrutan eller på annat sett dölja det. Kalksköldpaddor, sepiaskal m.m. är inte tillräckligt för snäckorna!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räka janthinas avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Östergötland

Mina snäckor

tylomelania , physor Mina fiskar: Julidochromis marileri, neolamprologus multifaciatus, ancistrus, Corydoras pygmaeus, danio margaritatus

Okej! Då kanske det helt enkelt är frätskador. Stackars liten

Ph ligger på 7,5 i karet nu och det, så det är ju bra iaf. Vill nog helst inte blanda i kalk i sanden ifall jag skulle behöva möblera om/flytta snigeln men det kanske räcker med en liten nätpåse i något hörn? Vill ha i körsbärsräkor också, har för mig att de kanske inte uppskattar för mycket kalk? Oavsett så dröjer det innan det ska i några räkor, och jag kommer läsa på mer innan det. Först hjälpa snigeln att bli fin!

En fråga som inte är helt relaterad till topic, men den verkar gilla att krypa omkring lite över vattenytan, försöker den rymma eller letar den bara efter gott att äta? Är tacksam för mitt snigelsäkra täckglas.

Tack för svaret!

Räka janthinas avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Östergötland

Mina snäckor

lillasnigel2.png

Så där ser det ut, verkar inte så roligt. :s Men det ordnar sig väl förhoppningsvis snart, hoppas bara att det inte blir värre innan det blir bättre. Såg att han trilla ner en bit förut också, verkar inte vara den mest graciösa av varelser.

Och sen en liten "gullig" bild, han får en liten luftbubbla på "toppen" när han klättrar. (:

lillasnigel.png

Räkmaniac AMDAdesigns avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Jönköping

Mina räkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snäckor

Rosa, bronze och brun posthorn
    Thylomenia sp orange

Medaljer

nä klumpiga är dom men det där är frätskador får den bara gott om kalk brukar de fixa det
    Personliga barnkläder med stil
    http://www.amdadesign.blogspot.com

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Amanda, dom kan inte laga frätskadorna men det behöver inte bli mer bara den får cacium!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg