+ Svara på ämne
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Super Tigergarnele, Caridina cf. cantonensis

Räka
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    stockholm

Mina räkor

Bara blue tiger för tillfället

Super Tigergarnele, Caridina cf. cantonensis

Hittade denna på internet, ser ut som en blåtiger, men vet någon om det är någon skillnad. Blir inte klok på att alla verkar ha samma artnamn...
    http://www.garnelio.de/popup_image.p...848f358434587d
    Det här är bilden som hörde till den!

Vill räta ut detta då den var så snygg

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räka
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    stockholm

Mina räkor

just ja! Neocaridina palmata beskrivs som en blå eller brun räka, vet någon vad dem kallas i sverige och vilka av räkorna parar dem sig med? och vad f*n kallas snowballs för något som inte snowballs? Hittat massor som jag är övertygad om att det är dem, men så står det konstiga namn på allt :/ (är alltså inne på utländska sidor där våra svenska namn inte gäller )

Räkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

Latin är det som gäller om du ska veta vad det är för något.

Räka
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    stockholm

Mina räkor

Citat Ursprungligen postat av clas Visa inlägg
    Ja. Men då alla har samma artnamn på dessa sidor så är det inte det lättaste när alla heter Cardenia. Oftast står det bara "deras" beskrivning på dem efter och inte ett till latinskt namn som vi skriver ut. därav det svåra.

Guldräka Middes avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Jag har för tillfället inga räkor. Har haft humleräka och gul räka.

Mina snäckor

Planorbella duryi - Posthornssnäcka - rosa
    (har haft Gyraulus acronius - Vanlig skivsnäcka ("kanelbulle"))

Citat Ursprungligen postat av clas Visa inlägg
    Många sorter verkar ha samma latinska namn med tillägg av ett engelskt namn inom citattecken för att ange sorten.

Den räka Idun länkar till har samma latinska artnamn som Black Tiger:

http://www.redbee.se/content.php/31-Black-Tiger
    Det är fult att inte ha akvarium.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Tror det där Super Tiger står för räkans kraftigare ränder och det är ju en Tigerräka, sen är den ju även blå men jag tror inte det finns något svenskt namn på den, men det borde bli Blå Supertiger eller någonting sådant. Jag har också tittat på den här räkan och även jag tycker den är snygg om den ser ut så här med det lite gula i stjärt och nos!!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räka
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    stockholm

Mina räkor

Perfa, synd att du inte bor i stockholm då, tänkte köpa några, synd bara att det inte står om de har orange ögon eller inte :/

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Om du tittar på bilderna så ser du att ögonen är svarta Idun och det tycker jag nog personligen att är snyggast just på denna räka!!
    Ja det är ju synd att jag inte bor i Stockholm utan 50 mil för långt bort, hade jag bott närmare så hade vi kunnat beställa tillsammans
    och på så sett få ner frakten!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Räka
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    stockholm

Mina räkor

Precis min tanke
    Men det jag då undrar är, vad skulle hända om jag satte ner dem hos mina blue tigers med orange ögon tro...?
    finns det någon annan som vill sambeställa här måntro?

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Kommer att beställa men det blir inte dessa, för de har min älsklingsräka också för ett lite högre pris, Macrobrachium kulsiense Snöflingeräka!!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Räka
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    stockholm

Mina räkor

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Kommer att beställa men det blir inte dessa, för de har min älsklingsräka också för ett lite högre pris, Macrobrachium kulsiense Snöflingeräka!!!

Jäklar vilka snyggingar, har du sådana nu? Berätta lite om dem om du orkar dvs

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag har dem inte kvar, det är en mycket svår räka med vansinnigt speciella krav, de vill ha Ph mellan 8 - 8,5 om jag kommer i håg rätt och ett Kh på minst 14 gärna högre, de vill ha mycket växtlighet, många gömställen och mörk botten för att känna sej trygga, de är en skygg men mycket lugn och fredlig räka för att vara en Macobrachium. De äter helst animaliskt foder, mina rörde aldrig algtabletter och dyligt men de rosaröda flingorna i flingfoder till fiskar älskade de, mina tog gärna levande foder om det erbjöds.
    Denna räka är mycket svår pga de speciella vattenvärdena och den är mycket skygg, det går inte att hålla den i ett kar med enbart lite mossa, det ska vara tätplanterat men ändå fria utrymmen.
    Man säjer att Kardinalen är en svår räka, men jag skulle tro att denna är mycket svårare att hålla!!!
    Jag har för avsikt att fixa i ordning ett 60L kar som jag har till de nya Snöflingorna som jag kommer att beställa!!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Räka
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    stockholm

Mina räkor

Jag har dem inte kvar, det är en mycket svår räka med vansinnigt speciella krav, de vill ha Ph mellan 8 - 8,5 om jag kommer i håg rätt och ett Kh på minst 14 gärna högre, de vill ha mycket växtlighet, många gömställen och mörk botten för att känna sej trygga, de är en skygg men mycket lugn och fredlig räka för att vara en Macobrachium. De äter helst animaliskt foder, mina rörde aldrig algtabletter och dyligt men de rosaröda flingorna i flingfoder till fiskar älskade de, mina tog gärna levande foder om det erbjöds.
    Denna räka är mycket svår pga de speciella vattenvärdena och den är mycket skygg, det går inte att hålla den i ett kar med enbart lite mossa, det ska vara tätplanterat men ändå fria utrymmen.
    Man säjer att Kardinalen är en svår räka, men jag skulle tro att denna är mycket svårare att hålla!!!
    Jag har för avsikt att fixa i ordning ett 60L kar som jag har till de nya Snöflingorna som jag kommer att beställa!!!
    Holymoly dem var snygga men det dröjer nog bra länge innan jag försöker mig på sådana så som du beskrev dem!

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Ingen nybörjarräka precis nej, det är ett jäkla pyssel med vattnet även om dessa räkor inte gillar täta vattenbyten. Nu var inte mina Snöflingor som jag hade så vita men de var bara bebisar på ca 2,5 - 3cm och hade förmodligen inte färgat ut, finns bilder här om du letar under artnamnet!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Räka
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    stockholm

Mina räkor

Ingen nybörjarräka precis nej, det är ett jäkla pyssel med vattnet även om dessa räkor inte gillar täta vattenbyten. Nu var inte mina Snöflingor som jag hade så vita men de var bara bebisar på ca 2,5 - 3cm och hade förmodligen inte färgat ut, finns bilder här om du letar under artnamnet!!
    Häftigt!

Vet du vad som händer om man korsar super snygga tiger räkan med svarta ögon med mina blue tigers :S humm

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg