+ Svara p mne
Resultat 1 till 8 av 8

mne: Nybrjare p rkor... och mina Crystal Red dr...

Ny medlem
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    6

Mina rkor

Crystal red, krsbr, white pearl

Nybrjare p rkor... och mina Crystal Red dr...

Hej,
    r nybrjare p rkor, men har beslutat att ge det en chans. Har satt upp lite akvarium varav ett 50 liters som blev rkakvarium. P botten (har frsttt att botten kan vara viktig) ligger fgelsand som jag har haft till fiskar tidigare. Sanden r noggrant tvttad.

Akvariet fick st med en platy och ett gng posthornssnckor som invnare en vecka, matade dock inget den veckan. Har mycket stngelvxter (Shinnersia rivularis) som jag har tagit frn ett annat kar.

Kpte 5 Crystal red i min zoo-affr. Absolut inte ngon hg gradering enligt skalan p denna sida, men jag tnkte att det nog r positivt eftersom de d skulle vara lite tligare. Nu efter en vecka s har tv redan dtt. Min fundering r nu var jag ska brja leta fel? Har inte kollat ngra vattenvrde och har inga tester hemma. Vad ska jag brja testa? Det kan ju vara s att det bara r otur naturligtvis...

Har matat mycket lite men ngra sm grna tabletter jag kpte i zoo-affren. Temperaturen ligger p ca 21-22 grader.

Tacksam fr ideer och uppslag...

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Du br nog brja med att kolla alla vrden p vattnet i ditt kar s du fr kpa lite tester.
    De tester du behver r fr Ph, No2, Kh och Gh, kp dropptest dom r mest tillfrlitliga,
    det kan vara s enkelt at Ph r fr hgt i ditt kar, Cr och Cb r knsliga fr fr hgt Ph
    det ska ligga under Ph7 grna runt 6,5, s fr du fr hgt vrde nr du testar Ph s r
    det orsaken till att dina rkor dr, det kan ven vara en nitritspik i karet men det klarar
    du ut med No2 testet.
    Om Ph r fr hgt mste du gra ngot t det tex byta akvariesanden till shrimpsoil eller
    stoppa ner ngra rtter, alkottar och torra kokta eklv, dessa tar ocks ner Ph till en mer
    lagom niv fr dessa rkor!!
    Ls ocks under Rksorter om just din rka, dr str de vrden p vattnet den ska ha.
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika frgvarianter.

Snckor:
    Posthorn bl, "guld", sandsnckor ljusa med teckning och begegr.

Avstngd
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    55

Mina rkor

Blue Pearl

Mina snckor

Lila ppelsnckor

Hejsan ven om jag r nybrjare sjlv s vet jag att rkor r knsliga och det du behver tester fr i frsta hand r pH och NO2, helst dropp tester d sticktester ofta r miss visande. Ls under fliken rksorter, dr finns det beskrivning p crystal red och vad de behver

Resten verlmnar jag till de mer erfarna att spekulera och hjlpa dig

rkor

Rckor behver ganska lng invnjningsfas innan man kan slppa i dom i akvariet ,mnga sm vattenbyten i psen.
    vuxna rkor r knsligare en sm yngel

ngk

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    1 720

Mina rkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Jag gissar att du stoppade i rkorna fr tidigt..

Ditt akvarium har nog inte ftt igng sin kvvecykel riktigt nnu s d finns risk fr frhjda vrden av antingen ammonium/ammoniak eller nitrit (giftiga) Nr ditt akvariums kvvecykel fungerar till 100 % kommer dessa mnen nstan direkt omvandlas till nitrat och kvvgas, nitraten hller du sedan efter med regelbundna vattenbyten (helt normalt med nitrat i vattnet)

Du fr hlla tummarna att dina resterande klarar sig och sedan vnta ett tag innan du stoppar i mer levande i karet. Kp ett nitrittest och nr du inte ser nt utslag alls p testet vntar du en vecka till och sedan kper mer rkor. Kom ihg att byta vatten varje vecka hela tiden ocks.

Hoppas du fr ordning p det!

Ls denna, kanske mycket att ta in (det r lurigt) men titta p schemat ver kvvecykeln. Innan denna process r i full gng blir det en del giftiga mnen i vattnet och rkor r knsliga. Fast du inte matat har fiskar/snckor/dda vxtdelar belastat ditt kar en del.

http://www.redbee.se/content.php/14-Filtreringens-ABC

Rkmeister Sanna Karlssons avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Uppsala
    Inlgg
    2 365

Mina rkor

Caridina cf. cantonensis:
    Tiger, bl tiger, deep blue tiger
    Crystal red grad a-c, s,ss,sss, crystal black grad a-c, s,ss,sss
    Redruby, kingkong, mnga varianter + blue shadow, Blue bolt, mosura
    Pinto

Caridina cf. babuti:
    var. green

Neocaridina heteropoda:
    Var. red: krsbr, sakura
    Var. yellow: gul neon fire stripe
    Var. orange, rilli
    Blue jelly

Mina snckor

Rosa och bl posthorn, malaysiska sandsnckor, physor,

Medaljer

De rkor du kpte kan ha varit stora=gamla ocks. D r de mer knsliga fr miljombyte.

Ny medlem
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    6

Mina rkor

Crystal red, krsbr, white pearl

Hej, Tack fr alla Era ideer. Har bestllt hem ett Nitrit test s att jag kan hlla lite koll p det. Nu r det dock 3 av 5 kvar och de har har verlevt drygt en vecka nu. Tror jag har kommit p ett misstag... Nr jag satte upp detta akvariet hade jag inte bestmt vad jag skulle ha det till, utan tryckte tillsvidare i massa stngelvxter jag flyttade frn ett annat akvarie som tmdes och skulle flyttas... Fr att f fart p vxterna krde jag en dos PMDD och sg nu ngonstans att rkor tydligen r lite knsliga fr det... S det kan vara en dsorsak... Nu har jag bytt vatten i tre omgngar (sm vattenbyte) s troligen r vl det mesta borta. Ska vnta ngon vecka till och sedan inreda akvariet fr rkor och kpa fler.

Har lst att man ska ha eklv, har flera ekar runt tomten och har plockat in ngra. Ska man koka dem frst eller bara tvtta av dem?

Rkmeister Sanna Karlssons avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Uppsala
    Inlgg
    2 365

Mina rkor

Caridina cf. cantonensis:
    Tiger, bl tiger, deep blue tiger
    Crystal red grad a-c, s,ss,sss, crystal black grad a-c, s,ss,sss
    Redruby, kingkong, mnga varianter + blue shadow, Blue bolt, mosura
    Pinto

Caridina cf. babuti:
    var. green

Neocaridina heteropoda:
    Var. red: krsbr, sakura
    Var. yellow: gul neon fire stripe
    Var. orange, rilli
    Blue jelly

Mina snckor

Rosa och bl posthorn, malaysiska sandsnckor, physor,

Medaljer

Jag kokar mina eklv innan jag stoppar i dom i akvariet. Ett snabbt uppkok och sen fr de svalna.

+ Svara p mne

Taggar fr det hr mnet

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg