Hej!
Hur vet jag om äppelsnäckorna på zoo affären är den som inte äter växter? Det finns tydligen olika och jag ska ha dem i ett akvarium med ganska mycket växter och vill inte att dom ska käka upp demså hur ser jag skillnaden säkert?
![]()
Senast redigerad av chrippe den 2011-04-08 klockan 16:11.
I butiken vet de inte alltid skillnaden. Titta på bilderna på denna länk.
http://www.applesnail.net/content/species_genera.htm
Titta på speciellt på vinkeln vid skalet. Växtätaren har som ett litet "dike" i snurrkanten dvs mindre än 90grader.
- Pomacea canaliculata heter den växtätande "Äppelsnäckan"
- Pomacea diffusa heter den som INTE äter växter (andmat undantaget...mums)
EDIT Här är sidan på svenska http://www.applesnail.net/ klicka sen på rutan för "svenska"
Senast redigerad av Bladet den 2011-03-20 klockan 10:08.
220L Fisk, mal och Fire&körsbär.......................Kommande filterprojekt
31L Cocoon, Sakura Fisksson ...........................Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300
20L IKEA(räk)vas, Sakura avkommor,Paris ........Slimline m filtermatrial+ powerhead
Barnens
56L Platy, Tylos, Posthorn...svängd Hörnfiltermatta+ Eheim compact 300
20L WhitePearl..................Svampfilter+luftpump & AquaFlow60
31L Cocoon CR CB.............Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300
Okej då får jag väl kolla noga på skalen innan jag köperTack för den bra länken!
![]()
Karet har varit igång i en vecka och 1 dag nu idag och det har varit tomt... Blir det för mycket om jag släpper ner 2-3 äppelsnäckor och 20 körsbärs räkor idag? eller bör jag vänta med något av det? Karet är på 100L
Har du inte haft några fiskar i karet alls så bör du nog vänta lite med räkorna, du måste ju ha fått upp en bakteriekultur i karet först annars riskerar du ju nitritspikar!!!
Räkor: Körsbär, Rili, White Pearl, Caridina sf bbaulti var. Malaya, Cr och Cb, Purple Zebra, Blue Gelly, M. assamense. Snäckor: Posthorn, rosa, blå. Tylomelania: yellow antenna. Fiskar, Vild guppy, Boraras uropthalmoides, Boraras naevus, Glasblodsfenstera, Pseudomugli gertrudae, Pseudomugil signiferi. Tanganyikaciklider, Altolamprologus compressiceps "Kigoma", Neolamprologus leleupi, Julidochromis dickfeldi, Tropheus moorii ( bärnstensmoorii).
Okej men kan jag stoppa ner 2-3 äppelsnäckor? Pumpen är ju som sagt inkörd... Men räkor skitar väl inte ner så mycket? Det kommer vara körsbärs![]()
Nä de skitar inte ner så mycket men det gör snäckorna så jag skulle stoppa ner snäckorna först och sen räkorna!!
Räkor: Körsbär, Rili, White Pearl, Caridina sf bbaulti var. Malaya, Cr och Cb, Purple Zebra, Blue Gelly, M. assamense. Snäckor: Posthorn, rosa, blå. Tylomelania: yellow antenna. Fiskar, Vild guppy, Boraras uropthalmoides, Boraras naevus, Glasblodsfenstera, Pseudomugli gertrudae, Pseudomugil signiferi. Tanganyikaciklider, Altolamprologus compressiceps "Kigoma", Neolamprologus leleupi, Julidochromis dickfeldi, Tropheus moorii ( bärnstensmoorii).
Okej då blir set så men är det inte större risk för nitrit chock om snäckorna skiter mer?Äter äppelsnäckorna som inte äter växter alfer? och alger som sitter på växterna?
Dom brukar käka alger ja, men dom vill gärna ha annat också, vill du inte råka ut för massproduktion av kokonger och bebbar så matar du helt enkelt bara mindre, med 3 snäckor finns det ju en risk att det råkar finnas en hanne med och dom gillar tjejer jäkligt mycket när dom blir könsmogna!!
Haha blir det kokonger får jag väl ge bort domnu ska jag åka tack för hjälpen
![]()
Om du köper snäckor som inte är viltfärgade så kan du vara säker på att få rätt snäcka chrippe!!
Nu har jag varit iväg och köpt två! Den ena är Gul brun randig och den andra är Lite röd rosa lila brun randig! Ni kan få lite bilder sen
Hoppas det är rätt snöckor nu men jag tycker dom har 90 graders vinkling på skalenMen vad menar du peckoltia med inte vilt färgade?
Jag menar att om man håller sej till våra Äppelsnäckors färger så är det ingen riska att man får en växtätare av misstag då de bara finns i viltfärg!!
Okej men jag tror det blivit rätt men annars så märker jag väl det![]()
STOP!!!
Detta stämmer ju inte
De finns de som är i jade och i blått med, vi har ju bland annat diskuterat detta på forumet i vinter när det var en som hade fått hem en som var en jätteäpple fast den såldes som vanlig äpple och den var jade.
Men som bladet skrev kolla skalet så är det inget problem
Personliga barnkläder med stil
http://www.amdadesign.blogspot.com
Bokmärken