Hejsan! Skaffade två äppelsnäckor igår (Söndags) och har lagt i en broccoli idag men dom hittar den inte! Vad ska man gör då? Hur länge ska jag låta den ligga innan jag ska ta bort om det finns nått kvar? Vet ju inte hur mycket dom äter ännu![]()
Och jag vet att det kansek är lite lite med två men dem är bara mina två små städare och dem är grymma på sitt jobb![]()
![]()
Ta bort broccolin efter 1 dyggn, snäckorna äter när de är hungriga och dina har ju fullt upp med att käka upp alger
Det är ju inte säkert att de har fått broccoli förut så den kan nog ta lite tid innan de fattar att det är ätbart.
Räkor:
Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.
Fiskar:
Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.
Snäckor:
Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.
Troligen mätta och belåtna. Låt inte broccolin ligga för länge. Det luktar snabbt illa.
![]()
220L Fisk, mal och Fire&körsbär.......................Kommande filterprojekt
31L Cocoon, Sakura Fisksson ...........................Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300
20L IKEA(räk)vas, Sakura avkommor,Paris ........Slimline m filtermatrial+ powerhead
Barnens
56L Platy, Tylos, Posthorn...svängd Hörnfiltermatta+ Eheim compact 300
20L WhitePearl..................Svampfilter+luftpump & AquaFlow60
31L Cocoon CR CB.............Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300
OkejMen ett dugn är inte för mycket då? vad händer om den ligger för länge och börjar lukta?
Ops Pekoltia hann visst före----![]()
31L Cocoon, Sakura Fisksson ...........................Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300
20L IKEA(räk)vas, Sakura avkommor,Paris ........Slimline m filtermatrial+ powerhead
Barnens
Okokt blomkål = akvariet luktar fis![]()
det kommer lukta prutt. Åt vi verkligen ärtsoppa idag. eller......Vad har hunden ätit som luktar så gasigt.
![]()
Barnens
Brysselkål kan ligga några dygn innan det börjar hända saker, jag brukar lägga i ett halvt kokt eller fryst
brysselkål till mina snäckor, men räkorna är också galna i det!!
Räkor:
Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.
Fiskar:
Snäckor:
Haha okejTar upp broccolin innan akvariet släcks sen senare ikväll
Om okokt broccoli också luktar prutt okokt så var det tur att jag kokade den innan
hur ofta bör jag mata dem?
Det räcker med va 3:dje dag om de ska jobba också!!
Räkor:
Fiskar:
Snäckor:
Okej men algerna är ju typ slut! I alla fall det jag kan se med blotta ögat![]()
![]()
Om du matar dem ofta så kommer de att producera en väldans massa bebbar när de är könsmogna, de hittar annat att äta också som gamla löv och dylikt senare!
Räkor:
Fiskar:
Snäckor:
Okej! Mej jag vet ju inte ännu om det är olika kön men men det återstår att se![]()
Nu har ena hittat maten medan den andra är på upptäcks färd i akvariet![]()
Dom är roliga att studera dessa snäckor och när de blir könsmogna och om det råkar vara en av varje kön så är det faktiskt roligt att studera deras beteenden, särskilt hannarnas!!!
Räkor:
Fiskar:
Snäckor:
Bokmärken