+ Svara på ämne
Sidan 1 av 6 1 2 3 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 82

Ämne: Aquael Shrimp Set 30 L med CR!

Guldräka a.erikssons avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Taiwan bee's:

Panda, Panda "blue shade", KingKong

Mina snäckor

Posthorn snäckor blåa
    Elefantsnäckor
    Malaysiska sandsnäckor

Aquael Shrimp Set 30 L!

Tänkte att det är lika bra kanske och slänga upp ett projekt, om man nu kan kalla det för de, inget hemmabygge precis.

Planen är att göra ett mer seriöst odlingskar med högt graderade CR från S/S+ och uppåt. Och sedan sortera bort de som blir skit till mitt 110 liters Juwel som innehåller gula, och skit cr och cb räkor samt äppelsnäckor.

Teknik

Akvarium: Aquael shrimp set 30 L med medföljande pump, värmare och ljus.

Är doppvärmaren som medföljer dessa set duglig? har läst att de inte går att reglera värmen på, och den har ett inställt läge på typ 26-27 grader? jag vill ju ha kring 22-23. Bör jag köpa ett liten fjutt värmare när jag ändå är i farten och köper karet?

Inredning

Bottensubstrat: Ebi gold shrimp soil, såklart! Beställt från Tyskland, kommer nog imorgon fredag eller nästa vecka.

en liten red-moor rot och placera i bakkant.

Mossa att fästa på roten, har inte bestämt mig om vilket sort. Så ni får gärna komma med förslag på mossor som jag kan ha på roten.

Lite mer i framkant i karet tänkte jag sätta lite glosso eller något liknande, glosso har jag. Tips på annat fint?

Övriga växter att ha i karet? kring roten, bakom? eller bara köra med roten och lite mossa på den?

Stenar som CR räkor gillar? och som kan passa bra ihop med soilen som är mörk.

Tack för mig så länge!
    Senast redigerad av a.eriksson den 2011-10-18 klockan 21:20.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkrom madzors avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Län
    Dalarna

Mina räkor

White pearl
    Tiger

Mina snäckor

Posthorn

Jag har ett zolux nano cube... och tror de ska vara samma sak... min doppvärme åkte ur direkt då den höll 29C i karet... CR tål väll typ 16C så om rummet aldrig går under det borde det gå å köra utan???...

Reg.datum
    Jan 2011
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Taiwan bee's:

Mina snäckor

Posthorn snäckor blåa
    Elefantsnäckor
    Malaysiska sandsnäckor

Citat Ursprungligen postat av madzor Visa inlägg
    Jag har ett zolux nano cube... och tror de ska vara samma sak... min doppvärme åkte ur direkt då den höll 29C i karet... CR tål väll typ 16C så om rummet aldrig går under det borde det gå å köra utan???...

Jag har sett zolux också, det är ju precis identiskt som aquael, skillnaden är väl att det står zolux istället för aquael på alla grejer. Men det aquael jag hittat är någon hundring billigare än zolux. Ja det verkar som att jag får lov att köpa en liten doppvärmare, men i mitt 110 liters så har jag en värmare som knappt aldrig är på, och tempen ligger på kring 23-24 när persiennen är igendragen osv. men en liten värmare kan inte vara farligt dyr? tänkte om man ska ha ifall att.

Räka taggen76s avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Blekinge

Mina räkor

Neocaridina: Gula
    Caridina: Blue tiger

Mina snäckor

Posthorn: Rosa, Blåa, Leopard
    Tylomenia sp.

Jag har ett 20 liters och ett 30 liters och de doppvämarna som jag har fått till mätter 25 grader. Så frågan är ju om du verkligen behöver doppvärmare. Jag har mina i mitt förråd och där skiftar tempen rätt mycket, men om du hardet inomhus så brukar det ju vara ganska jämn temp...

Mvh Magnus

Räkrom madzors avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Län
    Dalarna

Mina räkor

White pearl
    Tiger

Mina snäckor

Posthorn

Just nu har jag 19.2C i rummet och tempen i karet är 25C dock har jag 10liters så lampa och pumpen värmer säkert upp det mer än om det vore 20-30L... Haft otur med en billig värmare som temostaten fastna/gick sönder så den blåste på full värme... sen såg jag det inte förens det va ca +35C i vattnet... köp inte skit bara för att ha ifall att... köp riktiga saker... men kanske bara jag som hade otur..

Reg.datum
    Jan 2011
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Taiwan bee's:

Mina snäckor

Posthorn snäckor blåa
    Elefantsnäckor
    Malaysiska sandsnäckor

inomhus är det ju alltid någon grad över 21. oftast ligger de på kring 22-24 i mitt rum, och plus att lampan värmer upp. Liksom värmaren som jag har nu i 110 liters karet är aldrig på, lampan lyser aldrig.

Reg.datum
    Jan 2011
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Taiwan bee's:

Mina snäckor

Posthorn snäckor blåa
    Elefantsnäckor
    Malaysiska sandsnäckor

Har ni inga synpunkter eller tips angående de andra grejerna?

Räkrom madzors avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Län
    Dalarna

Mina räkor

White pearl
    Tiger

Mina snäckor

Posthorn

Tyvärr e jag för ny för resten... men javamossa fastnar väll ganska enkelt... sjv tycker jag christmas moss e snygg... Rainbowstone e ganska snygg.. Shiffer e enkelt att göra nått snyggt med kanske bygga en liten trappa? eller en minigrotta... Ach va vet jag... dålig på scape och ny på nano :S

Reg.datum
    Jan 2011
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Taiwan bee's:

Mina snäckor

Posthorn snäckor blåa
    Elefantsnäckor
    Malaysiska sandsnäckor

Var lite sugen på ett litet räkhotell som jag tänkte beställa i samma order som shrimp soilen, men de hade slut på hotellen.

Guldräka Pia.Ls avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Län
    Kronoberg

Jag har köpt räkhotel av Arek, vet inte om han säljer längre...
    De är riktig fina o välgjorda. Tycker att det är snyggt o praktiskt att ha mossa på räkhotellen, gillas av räkorna...
    Sen gillar jag denna: Pogostemon helferi (http://www.tropica.dk/planter/plante....aspx?pid=053H) har inte fått tag på den själv ännu , men den blir inte så hög o är marktäckande , ser snygg ut i de olika karen jag set den i...
    Har själv Sagittaria subulata som sprider sig med sidoskott(http://www.tropica.dk/planter/plante...e.aspx?pid=079)
    Som lite högre har jag bl.a skruv vallisineria ( säkert felstavat) dem gillar räkorna oxå.
    Njut av projektet o ha kul på vägen till komplett kar....
    mvh Pia

Räkmeister Sanna Karlssons avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Caridina cf. cantonensis:
    Tiger, blå tiger, deep blue tiger
    Crystal red grad a-c, s,ss,sss, crystal black grad a-c, s,ss,sss
    Redruby, kingkong, många varianter + blue shadow, Blue bolt, mosura
    Pinto

Caridina cf. babuti:
    var. green

Neocaridina heteropoda:
    Var. red: körsbär, sakura
    Var. yellow: gul neon fire stripe
    Var. orange, rilli
    Blue jelly

Mina snäckor

Rosa och blå posthorn, malaysiska sandsnäckor, physor,

Medaljer

Det är lätt att göra räkhotell själv. Köp 2m elrör på biltema. (9kr) Såga av och fila bort fnaset. Limma ihop rören med smältlim. Sätt eventuellt även fast ett nät + mossa så blir det snyggt med.
    Att bara ha en sort är omöjligt!
    https://sites.google.com/site/sannashrimpfarm/home

Räkrom madzors avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Län
    Dalarna

Mina räkor

White pearl
    Tiger

Mina snäckor

Posthorn

Hehe Vprör (elrör) är awsome i akvarium byggde nyss ytterfilter delar av det mm.. om du klipper med sekatör eller använder en kniv så kan du bara skära ner en bit i röret sen bryta... blir bättre ändor så.. slipper man fila så mycket.. om du känner en elektriker kan du låna en böjfjäder av han så kan man göra massa fina böjar och roligheter... Finns även färdiga rörböjar och skarvmufflar man kan använda... dock kostar juh de lite mer...

Ett annat tips är att köpa krympslang och klä in rören med.. då får du precis den färgen du vill...

Räkmeister Sanna Karlssons avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Caridina cf. cantonensis:
    Tiger, blå tiger, deep blue tiger
    Crystal red grad a-c, s,ss,sss, crystal black grad a-c, s,ss,sss
    Redruby, kingkong, många varianter + blue shadow, Blue bolt, mosura
    Pinto

Caridina cf. babuti:
    var. green

Neocaridina heteropoda:
    Var. red: körsbär, sakura
    Var. yellow: gul neon fire stripe
    Var. orange, rilli
    Blue jelly

Mina snäckor

Rosa och blå posthorn, malaysiska sandsnäckor, physor,

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av madzor Visa inlägg
    Hehe Vprör (elrör) är awsome i akvarium byggde nyss ytterfilter delar av det mm.. om du klipper med sekatör eller använder en kniv så kan du bara skära ner en bit i röret sen bryta... blir bättre ändor så.. slipper man fila så mycket.. om du känner en elektriker kan du låna en böjfjäder av han så kan man göra massa fina böjar och roligheter... Finns även färdiga rörböjar och skarvmufflar man kan använda... dock kostar juh de lite mer...

Ett annat tips är att köpa krympslang och klä in rören med.. då får du precis den färgen du vill...
    En böjfjäder kostar 59:- på biltema. Den kostnaden tjänade jag snabbt in...
    Att bara ha en sort är omöjligt!
    https://sites.google.com/site/sannashrimpfarm/home

Reg.datum
    Jan 2011
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Taiwan bee's:

Mina snäckor

Posthorn snäckor blåa
    Elefantsnäckor
    Malaysiska sandsnäckor

Tack för tipsen alla!

Ja nu var karet äntligen igång. Var iväg idag och köpte ett aquael shrimp set på 30 liter, åkte även med vattenpest som jag tänkte ha som växt. En red-moor rot som jag tänkte ha i bakkant, det kommer sticka upp lite rötter hit och dit. Sedan köpte jag en typ stängel-växt eller vad man ska kalla, den var väldigt fin, tänkte ha lite bakom och kring roten bak i karet. Sedan blir det någon typ av mossa på roten, taiwan, java, christmas eller något fint. Sen lite längre fram i karet framför roten blir det nog sätta glosso lite här och där

tror det blir bra när det är klart Det här som är så kul, att starta upp kar, inreda och fixa iordning.

Just nu ligger roten i vattnet för att dra i sig vatten så den hinner sjunka innan nya invånarna kommer. Annars så har 2 äppelsnäckor åkt i för att "skita in" det nya grejerna.

Ett litet fjutt hotell vore nog fint i karet, tror jag.

Om det är bra värden till nästa vecka så inhandlas nog lite CR och någon CB av högre grad

Reg.datum
    Jan 2011
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Taiwan bee's:

Mina snäckor

Posthorn snäckor blåa
    Elefantsnäckor
    Malaysiska sandsnäckor