.... jag är helt grön i ämnet MEN har för mig att räkor precis som snäckor är hermafroditer, dvs. tvåkönade
Vill någon vara vänlig och tala om hur det egentligen står till i verkligheten![]()
Dom är inte 2 könade
![]()
Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!
Sötvattensräkorna är inte tvåkönade, och det vet jag av erfarenhet.
Räkorna vi köper frysta i affären är däremot hemafroditer. De byter kön en gång i livet. Det är mer lönsamt för dom räkorna att vara hanar när dom är små och honor när de växt sej stora. Här är en trevlig artikel om det: http://www.sjoharen.com/files/nr3_2001.pdf
Jag har inte en massa belägg för att räkor är olika kön, detta är bara fakta som jag har läst mig till på olika forum (bl.a denna) o bl.a boken Back to Nature Nano-guiden...
Sen är Maiki en mycket erfaren kille när det kommer till räkor, fast har du inte tittat in så mycket här på denna sida än , så kan du ju inte ha koll på detta.
Honorna bär äggen under sig ... o det är lite andra skillnader... Har du Körsbär/Blue pearl / Gul räka är honan oftast färgstarkare än hanen.
Honan är också oftast mera "rundat" under vart hon bär äggen än vad hannarna är...
Välkommen hit på dig ..
Mvh Pia.L
Tack! för utomordentlig informationdock nämns bara de räkor vi smaskar i oss.
Rent krasst vill jag dock att räkor i släktet Caridina ska vara hermafroditer men att räkor i släktet Neocaridina är hona eller hane...
Ledsen att jag inte hann komma över i söndags, jobbar som timmis och blev inringd på morgonen![]()
Det kan kanske verka som att jag är ett troll som bara vill ställa till med oreda men så är inte fallet.
När jag fastnat i ett ämne kan jag inte släppa det förrän hjärnan är tillfredsställd, det kan ibland ses som att jag talar mot mig själv ... jag har bara ingen åsikt men vill ha en och den ska vara vetenskapligt bevisad.
Det undrar jag också faktiskt, för bland våra räkor här finns inga hermafroditer i alla fall, de är enkönade!
Senast redigerad av Peckoltia den 2011-03-29 klockan 15:11.
Räkor:
Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.
Fiskar:
Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.
Snäckor:
Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.
Som saga sa så har jag hört att "räkorna vi äter" är det, men har aldrig hört talas om att dessa skall vara det? Svårt att tro, dem vi äter gör det pga lönsamheten i förökningssyfte osv men jag tror inte att en räka som blir ca 1-2år har en chans att hinna byta kön ens![]()
Flesta saltvattens räkor år det. Men jag har aldrig hört talas om någon sött vattens räka som är det. Av dom som finns i hobbyn
![]()
Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!
Bokmärken