Hejsan!
Om man ska skicka växter hur bär man sig år då? Hur gör ni som skickar växter?
Min fru lägger dom väl rengjorda växterna i en förslutningsbar påse.Sen lägger den i ett vadderat kuvert,skriver på adressen som ett vanligt brev frankerar med 2 frimärken och lägger på brevlådan innan dagens tömning.Tänk att välja dag så att det inte ligger på posten över helgen.Enstaka tillfällen tar posten 2 arbetsdagar för att leverera ett brev,2 dagar är inget problem för växterna men det är onödigt med 2 dagar+helg.PS hon kallar sig combat.pippi på Tradera.
Maila mig på rickard@asplundsfisk.se så skickar jag en lista på vad jag har att sälja.Kolla in www.asplundsfisk.se
Okej... men man behöver inte vatten i påsen så det håller sig fuktigt? en förslutnings påse är det en kan man använda sånna här fiskpåsare eller zipp påsar med zipp stägning?
Växten skall bara vara fuktig.Zippåsar är nog bäst för att hålla tätt.
Maila mig på rickard@asplundsfisk.se så skickar jag en lista på vad jag har att sälja.Kolla in www.asplundsfisk.se
Okej då vet jag om jag någon dag kanske skulle skicka någon växt![]()
Det går att använda vanlig plastpåse också om man inte ska skicka någon enstaka gång, se bara till att få ut den mesta luften först och knyt en knut på påsen, sen kan du ta en vanlig mjölkkartong och klippa i 2 delar ca 2 cm tjocka,sätt i hop dem till en liten platt låda med växten inuti, sen är det bara adresslapp och frimärken!!!
Räkor:
Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.
Fiskar:
Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.
Snäckor:
Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.
Jag limmar en platt låda av 1cm frigolit. Lådan blir 3cm tjock.
Växterna lägger jag i en platt plastpåse i lådan och tejpar igen.
Sen lägger jag lådan i ett stort kuvert. På med 2 frimärken och så lägger jag i kuveret i paketsäcken på ica så behöver kuveret inte ligga ute i onödan.
Fungerar bra till mossa och mindre växter.
Om det är risk för minusgrader så tycker jag att Sagas metod verkar säkrast mot kyla? För växterna klarar väl inte minusgrader?
Det är fult att inte ha akvarium.
Jag har skickat mossa när det var ca -8 grader ute och det fungerar utmärkt. Frigoliten ger ett visst skydd mot "ihoptryckning" också.
Sagas packning är en bra vinterpackning men behövs knappast när det är plussgrader, då fungerar det utmärkt med en modifierad mjölkkartong. Jag fick växter frå Singapore förra veckan, de låg i en sippåse i ett vanligt brunt kuvert, mossan hade klarat sej utmärkt, men 2st Anubias Lancelota hade kraftiga frysskador men de går att rädda observera att de åkt flyg och under flygplanet finns ingen värme plus att luften på hög höjd är ca 50-
Nu får jag 2 nya plantor sända med mer växter jag köpt och packade bättre för att klara kylan, dom borde dyka upp i slutet på nästa vecka med lite tur!! Därav har jag fattat att mossa är väldigt köldtålig och att även vanliga akvarieväxter kan tåla en hel del, men det är inget jag rekommenderar precis, bättre att skicka med isolering på vintern
!!
Räkor:
Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.
Fiskar:
Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.
Snäckor:
Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.
Bokmärken