+ Svara på ämne
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vita maskar och Acroloxus lacustri :/

Räka
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    stockholm

Mina räkor

Bara blue tiger för tillfället

Vita maskar och Acroloxus lacustri :/

har hittat Acroloxus lacustri på glaset i karet och har sedan ett par dagar även hittat vita maskar som kryper i en jävla fart på glaset med, de är runt 1cm och jätte jätte tunna inte ens en mm.. Lade ned en nylonstrumpa med shrimp soil i karet (vill inte börja stöka och byta allt när min blue tiger hona väntas släppa när som helst) och såg när jag vaknade att det var massor med dessa vita maskar på strumpan. Är dessa farliga för räkorna? Hittade planetaria artikeln men dem är jämntunna vad jag kan se, dock står det ju att ddet finns runt 200 arter så risken fnns ju att det är någon där
    Det kan nog inte vara pga övermatning eftersom mina vägrade mat de första veckorna och allt sögs upp dock får de någon pellets i veckan som de äter utav men hälften struntar i dem och sitter och äter på växter, rötter osv iaf, dem går knappt att locka med spenat eller ärtor ens som mina cr jag hade för lääänge sedan älskade
    Gör vatten byten ofta, lite olika men iaf 2 ggr veckan (dvs suga upp spenat och mat och försöka få med alla cyclops loppor och annat som hoppar runt uppe vid ytan, vart nu dem kommer ifrån )
    behöver jag köpa medlet på ebi shop eller kan jag låta det vara och ändra på något jag gör?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Tror du ska köpa medlet som Johnny har på Ebbishop, det är oskadligt för räkorna, men vissa snäckor kan reagera, det brukar bli så här när man inga fiskar har
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räkmeister Sanna Karlssons avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Caridina cf. cantonensis:
    Tiger, blå tiger, deep blue tiger
    Crystal red grad a-c, s,ss,sss, crystal black grad a-c, s,ss,sss
    Redruby, kingkong, många varianter + blue shadow, Blue bolt, mosura
    Pinto

Caridina cf. babuti:
    var. green

Neocaridina heteropoda:
    Var. red: körsbär, sakura
    Var. yellow: gul neon fire stripe
    Var. orange, rilli
    Blue jelly

Mina snäckor

Rosa och blå posthorn, malaysiska sandsnäckor, physor,

Medaljer

Låt det vara, tycker jag. Mata inte på en vecka och se om de inte är hungriga efter det.
    Att bara ha en sort är omöjligt!
    https://sites.google.com/site/sannashrimpfarm/home

Räka
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    stockholm

Mina räkor

Citat Ursprungligen postat av Saga09 Visa inlägg
    Låt det vara, tycker jag. Mata inte på en vecka och se om de inte är hungriga efter det.
    Jo men jag matar ju knappt iaf eftersom de inte ens vill ha oftast, vet inte vad det kan vara då :/ Sen kommer ju räklingarna nu strax och vill ju att de ska få en bra start med mat också...Men jag är ju inte så sugen på att sticka ner medel heller :/ såg att man kan lägga lite kött i en burk och ha nylonstrumpa över och släcka, vänta en timme så iaf en del skulle följa med upp..får nog pröva det och så matar jag nog inte förrens räklingarna kommer...

Räka
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    stockholm

Mina räkor

Såg att maskarna växt till sig lite, dem har ett blått huvud..märkligt...:S

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta