+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 26

Ämne: Akut hjälp!

Guldräka a.erikssons avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Taiwan bee's:

Panda, Panda "blue shade", KingKong

Mina snäckor

Posthorn snäckor blåa
    Elefantsnäckor
    Malaysiska sandsnäckor

Akut hjälp!

Nu har jag problem.

Räkorna sitter dröpstilla hela tiden, 4 st kryper runt och äter. Men resten är sega. Och på en räka såg jag att själva simfötterna på bakdelen eller vad det kallas, dom hänger ner lite grann eller vad man ska säga. Det har jag sett förut, och då tror jag de räkor dött som jag sett detta beteende på.

Skaffade räkorna för ca en vecka sen, och hade i dom i ett kar som är relativt nystartat. Här om dagen var det bra fart på de flesta. Men nu både idag och igår så har de flesta setat mest stilla.

Jag har bra pH och inge nitrit och övriga dödliga saker i vattnet. Jag tog vatten från det andra karet jag har, där stortrivs verkligen räkorna. Eller är det nå mer viktigt värde att ha koll på? Nitrat? Har ju gott om växter som borde ta hand om det. Och roten jag hade i karet kokade jag en halv dag innan jag startade karet. Och shrimp soil har jag, från ebi gold. Så jag har alla förutsättningar för att få en så bra miljö för räkorna som möjligt.

Jag bytte även en del vatten. Och hade i Easy Life FFM.

Fattar inte vad det kan vara för fel. Känns så frustrerande när mina dropptester visar bra värden, ändå verkar något fel, annars borde alla krypa runt hela tiden.

Jag har gjort allt jag kan och vet. Bara att hoppas att någon har något tips att ge mig.

Nu fick jag syn på ett ömsat skal. Och har även fått syn på något som ser ut som alger, det är som trådar typ.

Bytte en tredjedel vatten och tog vatten från det kar som jag också har räkor i, det akvariet har varit igång länge och där stortrivs räkorna. tänkte att de vattnet borde passa dessa räkor också.

Nå mer kan jag inte komma på nu.

hjälp tack!!!!!!!!!!!!!!!!!

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Superräka Daniel_89s avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västmanland

Mina räkor

Gula Körsbär, Amano, Blue,deep blue tigers, Crystal gold/snow,Gröna räkor, Blue pearl.

Mina snäckor

Elefanter.

Mina krabbor

Mini Krabbor
    Citat Ursprungligen postat av a.eriksson Visa inlägg
    Nu har jag problem.

Räkorna sitter dröpstilla hela tiden, 4 st kryper runt och äter. Men resten är sega. Och på en räka såg jag att själva simfötterna på bakdelen eller vad det kallas, dom hänger ner lite grann eller vad man ska säga. Det har jag sett förut, och då tror jag de räkor dött som jag sett detta beteende på.

Skaffade räkorna för ca en vecka sen, och hade i dom i ett kar som är relativt nystartat. Här om dagen var det bra fart på de flesta. Men nu både idag och igår så har de flesta setat mest stilla.

Jag har bra pH och inge nitrit och övriga dödliga saker i vattnet. Jag tog vatten från det andra karet jag har, där stortrivs verkligen räkorna. Eller är det nå mer viktigt värde att ha koll på? Nitrat? Har ju gott om växter som borde ta hand om det. Och roten jag hade i karet kokade jag en halv dag innan jag startade karet. Och shrimp soil har jag, från ebi gold. Så jag har alla förutsättningar för att få en så bra miljö för räkorna som möjligt.

Jag bytte även en del vatten. Och hade i Easy Life FFM.

Fattar inte vad det kan vara för fel. Känns så frustrerande när mina dropptester visar bra värden, ändå verkar något fel, annars borde alla krypa runt hela tiden.

Jag har gjort allt jag kan och vet. Bara att hoppas att någon har något tips att ge mig.

Nu fick jag syn på ett ömsat skal. Och har även fått syn på något som ser ut som alger, det är som trådar typ.

Bytte en tredjedel vatten och tog vatten från det kar som jag också har räkor i, det akvariet har varit igång länge och där stortrivs räkorna. tänkte att de vattnet borde passa dessa räkor också.

Nå mer kan jag inte komma på nu.

hjälp tack!!!!!!!!!!!!!!!!!

hur är det med syresättningen? dvs pump?
    Det finns inga problem! Bara lösningar!

Reg.datum
    Jan 2011
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Taiwan bee's:

Mina snäckor

Posthorn snäckor blåa
    Elefantsnäckor
    Malaysiska sandsnäckor

Just syresättningen har jag micklat med lite. Jag har ju aquael shrimp set 30 liter, och kör med medföljande pump "PAT-mini" (400 l/h)

körde med diffusor först men är så fult med bubblor överallt. Men jag har så pass stark cirkulation så det åker runt i hela karet, ytan rör sig. Och ser hur små partiklar åker runt här och där.

Vissa räkor, typ 3-4 st kryper runt lite då och då och äter. Men de övriga av totalt 12st sitter dröpstill, kan det vara för att de inte hunnit vant sig än vid vattenbytet? det är CR räkor från janne, fick dom den här vecka på tisdagen.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Körde du in karet innan du släppte i räkorna?
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Reg.datum
    Jan 2011
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Taiwan bee's:

Mina snäckor

Posthorn snäckor blåa
    Elefantsnäckor
    Malaysiska sandsnäckor

Satte igång karet förra fredagen och satte i räkorna på tisdagen den här veckan.

Lät karet gå in sig hela helgen, tog vatten från annat akvarium där det går räkor. Samt tog filtret ur ena karet och klämde ur lite skit i det nya.

Innan jag satte i räkorna var det bra värden på pH och nitrit, nå annat vet jag inte om jag behöver testa. Soilen styr ju KH och pH beroende på kranvattnet.

pH är på 6.5
    Nitrit är absolut 0.
    Mjukt vatten har vi också.

Känns som att det är en vanesak för räkorna, det är 3-4 räkor som beter sig helt normalt, kryper runt och äter osv.

Men jag såg nyss ett ömsat skal, är det ett tecken på att det är parning på gång eller varför ömsar dom? Kanske inte är några fel om en räka ömsat sitt skal?

Räkor ömsar skal när dom växer. Om dom inte ömsar så ofta är det helt normal. Ömsar dom ofta är det ett tecken på att dom får i sig för mycket animaliskt protein.

Vad är det du har i det nya karet som du inte har i det gamla karet. Börja uteslut giftiga grejer är en bra sak att börja med tror jag.

Reg.datum
    Jan 2011
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Taiwan bee's:

Mina snäckor

Posthorn snäckor blåa
    Elefantsnäckor
    Malaysiska sandsnäckor

Har läst att de ska till och para sig och greja efter att någon ömsat skal? stämmer de?

Jag har ju 2 kar igång, det nya 30 liter mot det andra 110 liters som varit igång länge.

Jag har växter och rötter precis som i båda karen. Och bottensubsrat är typ lika i båda, i 30 liters har jag lite sand som grund för växterna, sen bara massa soil, och har svart akvariegrus och soil i andra karet.

Kan inte få fram vad som kan vara giftigt. Köpte mossa och hade i nya karet, det var taiwan mossa, lär ju inte vara nå fel på det. Och gjorde idag ett vattenbyte på en tredjedel sedan uppstart. tänkte ifall det kunde vara nå gifter eller skit i karet så bytte en större del av vattnet.

Räkmeister Sanna Karlssons avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Caridina cf. cantonensis:
    Tiger, blå tiger, deep blue tiger
    Crystal red grad a-c, s,ss,sss, crystal black grad a-c, s,ss,sss
    Redruby, kingkong, många varianter + blue shadow, Blue bolt, mosura
    Pinto

Caridina cf. babuti:
    var. green

Neocaridina heteropoda:
    Var. red: körsbär, sakura
    Var. yellow: gul neon fire stripe
    Var. orange, rilli
    Blue jelly

Mina snäckor

Rosa och blå posthorn, malaysiska sandsnäckor, physor,

Medaljer

Jag skulle testa att plocka ur roten. Jag har 2 stycken här hemma som jag kokat och sen har de legat i vatten i fyra veckor och de avger fortfarande ämnen för vattnet blir mörkare, de blir slemmiga och luktar lite.

Ditt akvarium är fortfarande i nystartat fasen, du har snabbstartat med vatten och bakterier ifrån ett annat akvarium men det har inte hunnit växa till och bli stabilt ännu. Det tar minst 3-4 veckor. Har du köpt någon växt från akvarieaffären?

Det är alltid en chansning att snabbstarta akvarium. Räkor är känsligare än fiskar och höggraderade räkor kan vara känsligare än andra räkor. Hoppas det går bra och du inte förlorar dina fina räkor.

"Mina åsikter är baserade på egna erfarenheter och ingen absolut vetenskap"
    Att bara ha en sort är omöjligt!
    https://sites.google.com/site/sannashrimpfarm/home

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Pinto

Caridina cf. babuti:
    var. green

Neocaridina heteropoda:
    Var. orange, rilli
    Blue jelly

Mina snäckor

Medaljer

Har du haft i någon växtnäring?

Reg.datum
    Jan 2011
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Taiwan bee's:

Mina snäckor

Posthorn snäckor blåa
    Elefantsnäckor
    Malaysiska sandsnäckor

Citat Ursprungligen postat av Saga09 Visa inlägg
    Jag skulle testa att plocka ur roten. Jag har 2 stycken här hemma som jag kokat och sen har de legat i vatten i fyra veckor och de avger fortfarande ämnen för vattnet blir mörkare, de blir slemmiga och luktar lite.

Ditt akvarium är fortfarande i nystartat fasen, du har snabbstartat med vatten och bakterier ifrån ett annat akvarium men det har inte hunnit växa till och bli stabilt ännu. Det tar minst 3-4 veckor. Har du köpt någon växt från akvarieaffären?

Det är alltid en chansning att snabbstarta akvarium. Räkor är känsligare än fiskar och höggraderade räkor kan vara känsligare än andra räkor. Hoppas det går bra och du inte förlorar dina fina räkor.

"Mina åsikter är baserade på egna erfarenheter och ingen absolut vetenskap"
    Vattnet blir inte mörkare, inte sen jag stoppat i roten. Men har sett nå grått konstigt grejs på vissa ställen på roten.

Jag är medveten om att karet troligtvis inte blivit ordentligt inkört på bara 5-6 dagar , med ny pump och så. Men jag har ju hjälpt till mycket genom att tagit vatten och kramat ur filter från ett annat kar. Och det är väl så att det är svårare att hålla ett litet kar på 30 liter stabilt? tycker mitt 110 liters är stabilt med värden när jag gör vattenbyten och så, allt funkar klockrent.

Jag har köpt de växter jag har i nya karet på en affär ja, men när jag kom hem med dom så hade jag i dom i andra karet medans jag gjorde iordning nya karet. Så om de var fulla i gödning/gifter så borde de har sköljts bort när jag la dom i andra karet.

Tidigare idag så stoppade jag i 4-5 äppelsnäckor för att städa bort alger och smuts. Såg ju nå konstig alg på botten eller vad det nu var, såg inte ut som långa trådalger, mer som små små grenar. Och på ett annat ställe var de också som nå alg, såg ut som tunn tunn grå gelé som låg som ett täcke på soilen, men det städade äppelsnäckorna upp.

Och 4-5 räkor verkar fortfarande krypa runt helt normalt och äter och sånt. Medans de andra sitter mer och lurar och inte gör så mycket. jag gjorde iallafall ett rejälare vattenbyte idag i karet, tog kranvatten och vatten från andra karet och blandade ihop och hade i lite easy life ffm, får se om räkorna blir piggare. Borde försvunnit en del mer konstiga saker i vattnet som späds ut med vattnet.

Aja, får avvakta och se trodde det skulle vara lagom och köra in det någorlunda över några dagar med redan bra vatten från annat kar, men ingen har dött än iaf

Räkyngel Renees avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Stockholm
    Blogginlägg
    5

Mina räkor

för tillfället bara rainbow och körsbär
    (red + black crystal, körsbärsräkor (går inte hos mig, alla borta :( ), blå tigerräkor (alla dog i sommarvärmen :( ), WP)

Mina snäckor

äppelsnäckor guld, posthorn, physa, kanelbulle, damhättesnäcka (vilka algätare),

Vilken värme har du?

Sen förstog jag inte om det var i detta akvarie som du hade svart sand? En del säger att "svart sand", alltså typ deco som är färgad är giftig för räkor.

Sen är din burk väldigt nystartad, även om du använt vatten m.m. från "gammalt" akvarie. Någon månad tar det nog i alla fall innan det stabiliserar sig lite. Många små vattenbyten med fräscht vatten i rätt temp. och mata sparsamt nu i början...
    mvh Renee

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Pinto

Caridina cf. babuti:
    var. green

Neocaridina heteropoda:
    Var. orange, rilli
    Blue jelly

Mina snäckor

Medaljer

Det kan finnas växtnäring kvar i växterna, satt de i stenull? Växtnäringen lakas sakta ur och det märks mer i ett 30 liters än i ett 110 liters Hoppas alla räkor överlever Bra att du är så observant och byter vatten, det tror jag är bra.

Reg.datum
    Jan 2011
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Taiwan bee's:

Mina snäckor

Posthorn snäckor blåa
    Elefantsnäckor
    Malaysiska sandsnäckor

Jag har haft i lite lite PMDD, av dom ämnen som räkorna tål. KN03 blandar jag inte i då räkorna inte gillar det, har jag hunnit lärt mig. Och även läst här att det funkar med PMDD bara man tar bort KN03. Har kört med PMDD utan KN03 i andra räkkaret utan problem.

Men kanske är något i de andra ämnen som inte dessa räkor gillade kanske, men det borde bara så gott som borta nu då jag gjort ett stort vattenbyte, men räkorna kanske har en liten gnutta i sig av det ändå.

Borde inte vara fara ändå eftersom det är 3-4 räkor som är i full gång.

Reg.datum
    Jan 2011
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Taiwan bee's:

Mina snäckor

Posthorn snäckor blåa
    Elefantsnäckor
    Malaysiska sandsnäckor

Citat Ursprungligen postat av Renee Visa inlägg
    Vilken värme har du?

Sen förstog jag inte om det var i detta akvarie som du hade svart sand? En del säger att "svart sand", alltså typ deco som är färgad är giftig för räkor.

Sen är din burk väldigt nystartad, även om du använt vatten m.m. från "gammalt" akvarie. Någon månad tar det nog i alla fall innan det stabiliserar sig lite. Många små vattenbyten med fräscht vatten i rätt temp. och mata sparsamt nu i början...
    Då har man lärt sig något nytt, igen. trodde det skulle gå någorlunda bra, men ändå inte som jag trodde.

jag har ebi golds shrimp soil, jag har de bästa förutsättningarna för en liten räka.

tempen ligger på 22-24 grader.

Jag gjorde ett större vattenbyte idag. Även bytt små delar på ca 10-15% sen jag startade, och haft i easy life.

Jag matade lite, några räkor kröp fram direkt och åt upp en del, men som äppelsnäckorna nu städat bort resterna.

Reg.datum
    Jan 2011
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Taiwan bee's:

Mina snäckor

Posthorn snäckor blåa
    Elefantsnäckor
    Malaysiska sandsnäckor

Citat Ursprungligen postat av Saga09 Visa inlägg
    Det kan finnas växtnäring kvar i växterna, satt de i stenull? Växtnäringen lakas sakta ur och det märks mer i ett 30 liters än i ett 110 liters Hoppas alla räkor överlever Bra att du är så observant och byter vatten, det tror jag är bra.
    Funderade på det jag också, stenull eller vad det nu är tog jag bort direkt när jag kom hem. Växterna låg i gamla karet i några timmar ändå men. Tack för tipsen. Vad skulle jag ha gjort annorlunda med växterna från affären? tvätta dom med varmt vatten? om nu växterna är orsaken.

Ja minsta lilla konstighet jag ser så byter jag en del vatten. Räkorna piggnade till rätt snabbt med nytt vatten.

Ingen har ju dött än iaf tjoho! haha.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg