+ Svara på ämne
Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 4 5 6
Resultat 76 till 85 av 85

Ämne: Förberedelse in för sommaren!

Räkoholist chrippes avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Körsbärsräkor

Mina snäckor

Äppelsnäckor och Posthornssnäckor

Måste köpa silikon också men vilken sak jag köpa? kan man köpa någon av dem som finns på jula? Kan man använda Glas Silikon för att fästa fläkten på plast? den som finns på jula kan man tydligen limma akvarium med...

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Julas glas silikon som har härdning "ättika" är det du ska använda. Om du ska använda julas sorter. Det är den jag gjort mina akvarier med samt silikonerar i ramen. Den är perfekt. Går att silikonera med den på plast osv fast den heter "glas silikon"

Skickat med Tapatalk
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Reg.datum
    jan 2011
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Körsbärsräkor

Mina snäckor

Okej bra då ska jag köpa det med

Räkyngel
    Reg.datum
    mar 2011
    Län
    Hälsingland / Östergötland

Mina räkor

Crystal Red

Mina snäckor

Blå Posthorn

Sitter och funderar på detta jag med.
    Har dock inte fått mitt akvarium än.

Men vilket är bäst:

En stor fläkt i mitten
    eller
    4 små fläktar i hörnen?

Kommer ha ett Fluval Ebi (Så det är 30x30cm), så kanske dumt med en stor i mitten med tanke på lampan?

Reg.datum
    jan 2011
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Körsbärsräkor

Mina snäckor

Jag kommer köpa en 40mm fläkt till mitt lilla shrimpset med samma mått tror inte du behöver 4 inte... men det är väl inte fel att köpa 2 för säkerhetsskull
    Senast redigerad av chrippe den 2011-04-07 klockan 22:00.

Räkyngel
    Reg.datum
    mar 2011
    Län
    Hälsingland / Östergötland

Mina räkor

Crystal Red

Mina snäckor

Blå Posthorn

Kan lika gärna köpa 4, kostar ju $1 styck xD
    Köpa nått plexiglas som man kan fixa håll i

Reg.datum
    jan 2011
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Körsbärsräkor

Mina snäckor

Jaha du handlar på ebay! okej ja då är det ju värt det

Klart det är värt det.
    Men handlar man på ebay så får man i alla fall räkna med att tullen stoppar paketet och då för man betala ännu mer för att få det. Tullen har någon slags stor raid nu. varför vet jag inte men det har kostat mig dyrt. Som har stoppat alla mina senaste paket fast det står "gift" på dom. Och då får man betala en del för att få ut det. Och då är det lika bra att handla det direkt i Sverige

Skickat med Tapatalk
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Räkrom
    Reg.datum
    dec 2010
    Län
    västmanland

Mina räkor

Körsbär

Mina snäckor

Äpplen

Citat Ursprungligen postat av Majki01 Visa inlägg
    Klart det är värt det.
    Men handlar man på ebay så får man i alla fall räkna med att tullen stoppar paketet och då för man betala ännu mer för att få det. Tullen har någon slags stor raid nu. varför vet jag inte men det har kostat mig dyrt. Som har stoppat alla mina senaste paket fast det står "gift" på dom. Och då får man betala en del för att få ut det. Och då är det lika bra att handla det direkt i Sverige

Skickat med Tapatalk

Pga att de kommer in så mycke olika mediciner som säljs på "vänner emellan" och på gatan, mycke av de som hittat hitills behövde inte ha nån effekt alls tydligen vilket inte är så bra för dom som verkligen behöver de dom köper...

va på nyheterna för nån dag/vecka sen

Räka Småkrypets avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Län
    Jönköping

Mina räkor

Körsbärsräkor, Blue pearl

Mina snäckor

Physa sp., Röda och blå posthornssnäckor

Oj, oj... jag har det också varmt hemma på sommaren. Stora söderfönster utan skuggande träd. Måste nog också tänka på detta. Tur att övervåningens akvarier i alla fall står i ett rum på norrsidan.

Det första jag tänker på är hur som helst att jag ska se till att skaffa nya rullgardiner som jag kan dra ner på sydsidan soliga dagar. Det brukar spela stor roll! Jag ska skaffa vita rullgardiner, så att de reflekterar mesta möjliga ljus. Såg att någon annan också var inne på detta med att hålla solen ute.

Om volt och ampere: det är helt riktigt strömstyrkan (= det som mäts i ampere) som det är viktigast att hålla koll på. Ett elstängsel kan ha en spänning på 18 000 volt, men strömstyrkan är låg. Att ta av sig en tröja kan generera en spänning på 40 000 V, men man brukar inte dö av det!

Som Majki påpekar spelar det roll om det står ampere eller milliampere. En milliampere är bara en tusendel av en ampere. Jämför med meter och millimeter - då blir det tydligt hur stor skillnaden är.

Mer elsäkerhet: Vi kan känna 0,5 mA, mindre än så kan vi inte uppfatta med vår känsel. 5- 10mA kan ge kramp i musklerna, så att man inte kan släppa. En frisk vuxen människa kan tåla 30mA genom sig under delar av en sekund (men det betyder inte att du bara kan läsa på en elpryl om den är farlig, vi reagerar olika). En strömstyrka på 100mA kan vara direkt dödande.

Det som är farligt är kombinationen av ström, tid och strömmens väg genom kroppen (snett genom kroppen - via hjärtat alltså - är farligast). Vi har olika motstånd i våra kroppar, och kvinnor är lite känsligare än män. Det som står om 30mA i förra stycket, handlar om hur det blir i en persons kropp, inte hur elprylen är märkt.

Man borde leta upp en liten solcellsdriven fläkt, då kommer den ju helt automatiskt att jobba mest när det behövs som mest. Undrar om någon av våra solcellsleksaker går att använda? Det risk att barnen blir sura om jag lägger beslag på leksakerna bara...
    Senast redigerad av Småkrypet den 2011-04-09 klockan 17:47.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg