Hejsan!
Förra sommare hade jag som högst ca 27-35 grader i mitt rumLite varmt för fiskar och räkor. det var inte så varmt konstant men under dagarna dem varmaste dagarna var de det. hur gör jag bäst för att kula ner karen utan att kosta på en massa pengar. Skulle ju kunna öppna fönstret men det hjälper inte så värst. Fläck kan jag ju ha i rummet men det låter så otroligt mycket och kyler inte ner så värst bra i en konstant temp. Har inte råd med en ac heller och mormor vill inte ge mig sin
hur ska jag göra då?
![]()
Smyg upp på natten och sno datorfläktar från alla datorer ni har hemma![]()
Räkor i alla akvarium - Förena er!
Brukar ha jäkligt varmt på mitt rum jag också på sommrarna när det är som varmast, mot 25-28 grader inne. Och karen står så långt bort från fönstren det bara går, på andra sidan rummet.
Kanske vore värt att kosta på en AC fläkt? Kan Jula eller biltema ha tro?
Hmm bra ide fast kommer inte uppsakttas av någon tror jag förutom djuren i akvariernamen tål en sådan fläck fukt? finns ju billiga på kjell & co
![]()
Nu började jag också fundera på lösningar, hade samma problem förra sommaren :/
Då var frysen full av plastflaskor![]()
Tycker det borde finnas en "dopp kylare" som kyler ner om det blir för varm! Eller finns det?![]()
Haha, jag vet iaf att det finns en svensk hemsida där man kan köpa akvariefläktar, någon kanske har en länk ^^
Jag ska faktiskt slå på stort idag till mitt stora kar. Får tag i varorna direkt från fabrik så ska köpa en riktigt akvarie kylare/värmare. Ser ut som ett ytterfilter typ fast med digital front där man kan ställa in graderna man vill ha så kör man den på samma sätt som ett ytterfilter med slang in och slang ut .
Har använt fläktar förr men då avdunstar så otroligt mycket vatten.
![]()
Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!
Här har dom EN i alla fallhttp://www.pwss.se/product.php?produ...at=1698&page=1
BLir dock inte så billigt om man ska köpa några stycken
Jag ska investera i en luft värmeväxlare. Min svåger säljer och installerar såna och den de har i sovrummet går på ca 4000 kr. De hade det svalt och skönt i sommras, själv hade jag det varmt och gott![]()
Jag köpte det förra året finns bilder i någon av mina tråder svalde rummet skit bra men inte akvariet det va när jag hade ställning och odla kampfisk
![]()
Jag behöver inte bekymra mej om det problemet, min lägenhet blir inte så varm på somrarna, jag öppnar bara balkongdörrarna lite så får jag väldigt svalt och skönt inne![]()
Räkor:
Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.
Fiskar:
Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.
Snäckor:
Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.
önskar det var så här med men icke då! Men det bästa jag kan göra är väl att ställa in jätte fläcken!![]()
Jag körde heltäckande och rätt mycket ljus! det ger ju rätt mycket värme! Så utan det så att luften hade fått mer kontakt med akvariet så tvekar jag inte på att det kylls! precis som på vintern! Men jag har ju problem i att ens få ner akvariena i 25 grader utan fläkt på vintern också.
Bokmärken