+ Svara p mne
Resultat 1 till 11 av 11

mne: Lilla snigel p glaset dr... hjlp med ID

Rka janthinas avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ln
    stergtland
    Inlgg
    227

Mina snckor

tylomelania , physor Mina fiskar: Julidochromis marileri, neolamprologus multifaciatus, ancistrus, Corydoras pygmaeus, danio margaritatus

Lilla snigel p glaset dr... hjlp med ID

Nu p kvllen sg jag sm sm sniglar i mitt lilla 20 liters akvarium. Jag har precis kpt nya vxter s jag ska vl egentligen inte bli s frvnad. Det r tre - fyra stycken vad jag kan se, pyttesm r dom. Dom r vldigt bra p att ta alger men jag vill grna veta vad dom r innan jag bestmmer mig fr om jag ska frska f bort dom eller om dom fr bo kvar. Vill inte ha ngra snigel-explosioner, var dum nog att stoppa en elefantsnigel i ett vxtakvarium och han stller till s det rcker och blir ver fr hela snigel-slktet.

Bilderna r inte s bra, kameran ville inte riktigt fokusera p den lilla krabaten. Ber ocks om urskt fr att karet inte r helt stdat. Jag undrar ven vad fr konstiga grna korn det kan vara p roten?

snigelegg.pngsnigeln.png

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Det r Physasnckor och dom kallas ocks av en del fr skrpsnckor, men dom gr nytta dom med i karen!!
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika frgvarianter.

Snckor:
    Posthorn bl, "guld", sandsnckor ljusa med teckning och begegr.

Bara du som kallar dom skrpsnckor peckoltia, var jag n ser dig skriva om dessa snckor fr du med skrpsnckor i inlgget .

Rka janthinas avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ln
    stergtland
    Inlgg
    227

Mina snckor

tylomelania , physor Mina fiskar: Julidochromis marileri, neolamprologus multifaciatus, ancistrus, Corydoras pygmaeus, danio margaritatus

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlgg
    Det r Physasnckor och dom kallas ocks av en del fr skrpsnckor, men dom gr nytta dom med i karen!!
    Jag tycker dom r riktigt hrliga i skalet dock, grnsprckliga! Och fr att vara s sm har tvttat en stor del av rutan fr mig

Men namnet lter ju inte s lovande, vet att det brukar vara ett tecken p att man matar fr mycket om dom kar explosionsartat, men r inte s sugen p att ha karet halvfullt av sniglar heller! Finns det ngra tricks fr att hlla populationen under kontroll? Har aldrig haft "problem" med sniglar tidigare :s

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Fr att andra kallar dem fr det ja s s skriver jag att de av mnga kallas fr skrpsnckor, mina Physor fr vara dr dom r och jag har dem i alla kar utom i 60L karet!! De produserar inte en massa bebbar heller tycker jag och stora Physor kan faktiskt bli vldigt vackra!!
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika frgvarianter.

Snckor:
    Posthorn bl, "guld", sandsnckor ljusa med teckning och begegr.

Rka janthinas avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ln
    stergtland
    Inlgg
    227

Mina snckor

Jag har verkligen ingen koll nr det kommer till sniglar (frutom elefanten d, men han r ju lite speciell) s det blir vl att lsa p en del. Blir dom strre n 1 cm? Och om dom r fortsatt duktiga algtare ven vid strre storlek och inte frkar sig fr mycket fr dom stanna :p

Den strsta physa jag haft var 1,5cm. Dom frkar sig efter maten s att sga. Dom r ocks hermaphroditer s det behvs bara en fr att f en koloni.

Superrka Jinas avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ln
    Sdermanland
    Inlgg
    317

Mina rkor

crystal red, crystal black, white pearl, krsbr

Mina snckor

helenor, pplen (vita+lila), posthorn, sandisar

Medaljer

Mste sga att hitills har jag bara krossat en physa i rkkaret och en i guppykaret (hrda skal frresten!), men har en explotion av kanelbullar.

Jag krossar dom mot rutan och sedan ter rkorna upp dom, dom gillar dom

Rka Smkrypets avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ln
    Jnkping
    Inlgg
    141

Mina rkor

Krsbrsrkor, Blue pearl

Mina snckor

Physa sp., Rda och bl posthornssnckor

De blir inte stora, mina har skal som r kanske 6 mm, men det finns vl mnga arter. Hos mig brukar de inte bli fr mnga. I sonens guppy-akvarium r det lite fr mnga just nu, men dr matas en del med...

Hrlig glans och lyster p skalen tycker jag.

Nr jag bytte vatten i mitt SA kar idag s hrde jag att det var ett konstigt ljud frn ytterfiltret. Lt som att en sten hade kommit in i impellerhuset. ppnade det fr att kolla och hittade Malaysiska sandsnckor dr i. Tv stycken i impellerhuset, sen gjorde jag rent frfiltret och dr hittade jag 20-30 stycken. De som levde i filtret var mycket mrkare n de som lever i akvariet, men de r vl inte s bra att ha dem i filtret s de frstr impellern?
    Cut down your exam stress by using our latest spanish programs.com learn spanish exam with help of latest csld certification and practice questions and the exams of colostate.edu ccie security

+ Svara p mne

Taggar fr det hr mnet

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg