Hej!
Jag heter Tine och bor i Sundsvall. Mitt största intresse är djur av nästan alla de slag.
Jag har idag 4 akvarium igång - MEN inget med räkor!Förhoppningsvis ska det väl bli någon ordning på det med...
White Pearl står på önskelistan.
I mina akvarium går lite olika typer av fisk. I 720 litern går ett gäng CA Ciklider, i 350 litern har jag Polyptherus Senegalus (Fengäddor), i 135 literskaret går just nu Channa Bleheri (ormhuvudfisk) och lite olika ålar och sedan har jag ett 54 Liters yngelkar.
I min familj ingår också en sambo och liten mops (samt ett oräknerligt antal dammråttor)...
Räkor har fascinerat mig sedan första gång jag såg dem, och jag vart jätteglad när jag hittade det här forumet på nätet! Det verkar vara ett riktigt bra ställe att hitta svar på många av mina funderingar runt det här med räkor. Jag är lite så'n att ju mer jag läser och börjar lära mig om räkor - ju mer frågor får jag...
//Tine
välkommen hit
Om man inte utger sig för att kunna något kan man inte heller bli skyldig när man har fel.
Välkommen hit!
Varmt välkommen ner till oss i träsket,hoppas du kommer att trivas!!
Räkor:
Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.
Fiskar:
Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.
Snäckor:
Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.
Välkommen Tine![]()
Trevligt med en ny redbeeare![]()
220L Fisk, mal och Fire&körsbär.......................Kommande filterprojekt
31L Cocoon, Sakura Fisksson ...........................Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300
20L IKEA(räk)vas, Sakura avkommor,Paris ........Slimline m filtermatrial+ powerhead
Barnens
56L Platy, Tylos, Posthorn...svängd Hörnfiltermatta+ Eheim compact 300
20L WhitePearl..................Svampfilter+luftpump & AquaFlow60
31L Cocoon CR CB.............Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300
Välkommen![]()
Det är fult att inte ha akvarium.
Välkommen!![]()
Hej igen å tack alla som önskar mig välkommen hit! Det känns jättebra med ett så bra mottagande!
//Tine
Välkommen kul att du gillar monster fiskar med..är svag för både fengäddorna och channor har tyvärr inte utrymme till dom bara![]()
Personliga barnkläder med stil
http://www.amdadesign.blogspot.com
Varmt välkommen hit.
Hälsningar
Magnus
Här får du svar på det mesta!
-Den den ena räknörden inte kan, det kan den andra..![]()
Ja, monsterfiskar är kul, men de kräver en hel del plats och lite speciell skötsel... Mina Senegalusar (fengäddorna) är riktigt trevliga/snälla, även om de klassas som monsterfiskar, och Channa Bleheri tillhör ju de lite mindre och mer timida channorna. Men även om dem är snälla med varann så ska man ju se upp med vad man stoppar ner i deras kar. (Det mesta som inte är större än dem själva betraktas som mat...) Men visst är det härliga fiskar!
Hade velat ha vargtetra med de är häftiga
Ganska stor skillnad på att gå från monster fiskarna till de små räkorna![]()
Personliga barnkläder med stil
http://www.amdadesign.blogspot.com
Vargtetran är fin! Funderade på dem ett tag, men det vart inga just då. På önskelistan för monstertanken står en Fei Feng...
Men just nu håller jag på att klia mig i huvudet över räkorna. Av dem jag fick hem i lördags lever ungefär hälften. Ett tag misstänkte jag ett av ynglen som var lite större än de andra (mina räkor går ju tillsammans med några yngel på uppväxt) så jag plockade upp alla ynglen och satte dem i ett annat kar, men räkorna blir färre ändå... Så jag kan inte skylla på ynglen heller.
Vad kan det bero på? Vilka vattenvärden ska jag kolla? (Ph ligger på 6,5 och Nitrit: 0) Det är White Pearl jag har.
Är det vanligt att det stryker med några av räkorna i sviter av flyttar? Tänker främst på kanske stress av själva flytten eller andra vattenvärden än där de kom ifrån. När jag fick hem dem så koppade jag i dem, höll på i ca 3 timmar med detta så de borde hunnit vant sig vid mina vattenvärden... Eller...?
Karet är ju inte nystartat heller, har varit igång över 1 år.
Någon som har några idéer eller förslag på vad det kan vara för fel? Eller vad jag ska göra/ändra eller undersöka...
Bokmärken