+ Svara på ämne
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ny på räkor..

Ny medlem
    Reg.datum
    Apr 2011
    Län
    Östergötland

Ny på räkor..

Tjena!
    Är en gammal akvarist som fått för sej att försöka dra igång ett räkkar, har nu lite frågor orkar inte sitta fler timmar och leta svar så jag gör så här istället:

- Vilka sorter är att föredra som "nybörjare"?

- Hur många räkor kan man starta med i ett 54liters om man vill ha lite fisk i, och vilka fisksorter rekommenderas? Funderar på någon dvärgrasbora...

Hade fler undringar men kommer inte på dem nu så dom tar jag senare.....
    Hoppas nån kan hjälpa till med lite svar
    mvh Pelle

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Guldräka Middes avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Jag har för tillfället inga räkor. Har haft humleräka och gul räka.

Mina snäckor

Planorbella duryi - Posthornssnäcka - rosa
    (har haft Gyraulus acronius - Vanlig skivsnäcka ("kanelbulle"))

Hej, och välkommen hit Jag är också nybörjare på räkor men har läst på och lärt mig här att körsbärsräkor är en bra nybörjarräka. Om du ska ha fisk så är det bra med en räka som förökar sig mycket så att några av ynglen iaf kan överleva och då passar körsbärsräkan bra, men du måste ha mycket mossa så att ynglena kan gömma sig för fiskarna.
    Fisktips får andra komma med, men ju mindre fisk desto bättre
    Det är fult att inte ha akvarium.

Räkrom
    Reg.datum
    Apr 2011
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Neocaridina heteropoda var. 'red', Neocaridina heteropoda var. 'yellow', Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. 'blue'

Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg

- Hur många räkor kan man starta med i ett 54liters om man vill ha lite fisk i, och vilka fisksorter rekommenderas? Funderar på någon dvärgrasbora...
    Jag började med 10 st körsbär i en 17l plastburk, nu har dom fått flytta till en 35-kub och dom är lätt 20+ där i nu pluss att jag har flyttat över 10-20 st. till mitt asienkar. Well, well, jag har nu köpt 10 st. dvärgrasbora (Boraras maculatus) som just nu är mindre än vissa av räkorna, så dom ska nog inte va nått större hot

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag har Boraras uropthalmoides tillsammans med mina White Pearl och det fungerar bra, i alla fall så blir dom hela tiden fler, den största fisken är inte längre än en vuxen WP och jag har haft dessa fiskar mer än ett halvår nu i karet!! Jag har svårt att ha ett kar utan fiskar, det går bara inte liksom så jag tänkte det får bära eller brista fiskar ska jag bara ha så det så!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Ny medlem
    Reg.datum
    Apr 2011
    Län
    Östergötland

Tack för lite info!
    Undrar vad för mossa man ska ha? Och vilka växter är poppis?
    Tror ni man kan ha 10-12 Rasbora Burmese Zebra(Microrasbora erythro) och ca 6-7 White pearl + 6-7 körsbärsräkor? Eller man kanske bara ska ha en sort räkor, ca 10-12 st?
    Och ska det vara turbulens på vattnet, har en Fluval 3+ i karet just nu men funderar på att fixa ett luftdrivet filter istället...
    Har mycket undringar, men tar lite i taget....
    mvh Pelle

Guldräka Bladets avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Roliga, läs låggraderade CR & CB
    Sakura (från JanneJ, Paris2011)
    WP
    Körsbär, röda

Mina snäckor

Här är akvariets städpatruller !!!
    Clithon corona, humlerandig taggig snäcka.
    Sandsnäckor, Mönstrade
    sandsnäckor, svarta ( mini?)
    Posthorn, div färger
    Elefanter dvs
    Tylomelania sp blandat ;)
    Tylomelania sp Orange
    Tylomelania sp Towutensis

Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Tack för lite info!
    Undrar vad för mossa man ska ha? Och vilka växter är poppis?
    Tror ni man kan ha 10-12 Rasbora Burmese Zebra(Microrasbora erythro) och ca 6-7 White pearl + 6-7 körsbärsräkor? Eller man kanske bara ska ha en sort räkor, ca 10-12 st?
    Och ska det vara turbulens på vattnet, har en Fluval 3+ i karet just nu men funderar på att fixa ett luftdrivet filter istället...
    Har mycket undringar, men tar lite i taget....
    mvh Pelle
    White Pearl är en färgvariant på Körsbär (gissar du menar röda). Alla körsbär är smutsbruna/genomskinliga från början.
    Vid färgkorsning återgår (dominant) avkomman till brun (=dassiga bruna) räkor.
    Körsbär fins i färglinjerna White Pearl, Red cherry, RedFire ,Sakura, Orange, Orange Fire, YellowFire, Black, BluePearl

Pearl brukar syfta på att äggen ser ut som pärlor då honan bär dem.
    White, Red, Orange, Blue dvs enkelfärgnamn betyder vanligen en (dåligt?) färgad och transparant räka.
    Fire menas vanligen mera färg och mera täckande färg. Troligen delvis på benen oxå.
    Sakura ska betyder vanligen helt täckfärgad (utan genomskinliga partier) med hel röda ben.

Vill du blanda 2 olika räkor och fortfarande få "rena" avkommor så tjuvkika på det latinska namnet.
    Du kan ha Neocaridina och Caridina i samma kar. Du kan även ha en räka som behöver saltvatten/bräck för att kläcka sin rom. Enda risken är att den som är produktivast konkurerar ut den andra arten.
    Salt/bräck är tex Amano eller propinqua (orange)

Så totalt 3 olika sorter........Om du vill......Vanligast är en sort/kar pga priserna på vissa räkor.....Man vill helt enkelt inte chansa.

Vi har en duktig räkdommare här på forumet så rätta mej gärna om jag har rört ihop nått.

Egen observation; Det verkar som de räkor( cherry/körsbärs) som är genomskinligt färgade oftast kallas för Pearl. Troligen för att man ser äggen bättre och då namnger räkan efter äggen. Tidigare har det funits uppgifter om att White Pearl även kalats för snöboll, dvs snowboll. Numera verkar snö-namn.....tänker på snowwhite.... hänga mera med Tigerräkans Färgnyanser.
    Senast redigerad av Bladet den 2011-04-13 klockan 10:41.
    220L Fisk, mal och Fire&körsbär.......................Kommande filterprojekt
    31L Cocoon, Sakura Fisksson ...........................Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300
    20L IKEA(räk)vas, Sakura avkommor,Paris ........Slimline m filtermatrial+ powerhead

Barnens
    56L Platy, Tylos, Posthorn...svängd Hörnfiltermatta+ Eheim compact 300
    20L WhitePearl..................Svampfilter+luftpump & AquaFlow60
    31L Cocoon CR CB.............Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300

Räkrom LnGs avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Jönköpings län

Mina räkor

Körsbärsräkor
    Blue bolt

Mina fiskar:
    Nothobranchius rachovii 'Beira 98'
    Pseudomugil gertrudae 'Aru II'
    Simpsonichthys santanae 'Ribeiro Santana'

Mina snäckor

Blåa Posthornsnäckor

För ett tag sen när jag va nere i zoo affären hade några körsbärsräkor blivit kvar i ett kar som dom skulle ha guppys i istället, så för några dagar sen va jag nere igen för att skaffa lite nytt blod till min guppy stam så såg jag att körsbären va kvar och massa små räkyngel i alla storlekar, så jag bestämde mig för att testa själv. Så nu har jag körsbärsräkor i samma kar som guppy, har gått 3 dagar nu och alla 4 är fortfarande kvar, håller dom sig hela veckan ut så ska inhandla flera. Har testat många gånger innan men då hade jag platy i samma kar och då försvann alltid räkorna första eller andra natten, och platy visade större intresse för räkorna än vad mina guppy gör.

Om du är osäker på vilka som korsar sig med varandra så kolla korsningtabellen i artiklar
    Senast redigerad av LnG den 2011-04-13 klockan 12:27. Anledning: stavfel

Ny medlem
    Reg.datum
    Apr 2011
    Län
    Östergötland

Aha, ok..
    Missade att kolla om de var släkt, då blir det nog körsbär...
    Ska bara vänta på att karet ska stabilisera sej lite och sen beställa räkorna och fiskarna, men ingen som kan säga någon bra växt att ha i och vilken mossa man ska ha, java eller någon annan?

Guldräka Middes avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Jag har för tillfället inga räkor. Har haft humleräka och gul räka.

Mina snäckor

Planorbella duryi - Posthornssnäcka - rosa
    (har haft Gyraulus acronius - Vanlig skivsnäcka ("kanelbulle"))

Det behövs massor med växter som räklingarna kan gömma sig i för fiskarna. Jag har börjat med så kallade nybörjarväxter eller snabbväxande växter när jag startat upp kar. Med tiden kommer jag att inplantera även svårare, långsammare växter och växter jag hittar som jag tycker är fina.
    Javamossa rekommenderas, den kan växa fast på rot om man binder fast den. Har även snabbväxande växter som hornsärv o vattenpest för att minska ev. övergödning och algtillväxt i nystartade kar.
    Javaormbunke rekommenderas fastbunden på rot.
    Sedan finns det fina bottentäckare som är bra för räklingarna att gömma sig i - exvis glosso.
    Det är fult att inte ha akvarium.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg