+ Svara på ämne
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Urvalsodling och en bild på nya räkkaret.

Superräka
    Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    Östergötland

Urvalsodling och en bild på nya räkkaret.

Hej

Jag har inte gjort speciellt mycket väsen av mig på redbee men nu tänkte jag försöka få igång en diskussion om urvalsodling.

Jag är egentligen tanganyikanörd men mitt intresse för räkor har växt enormt sedan min flickvän skaffade sig körsbärsräkor. Jag har nu köpt ett 30l som jag tänkte försöka urvalsodla lite i eftersom att tjejen inte tycker om mina tankar om hård rensning i hennes, inte förrän det blir riktigt många. Mitt mål är att få fram så röda körsbär som möjligt men framförallt gör jag detta för att jag tycker att det är riktigt roligt. Det är givetvis lättare att köpa sig riktigt röda körsbär direkt annars. Utav dem vi har är det dock några som är riktigt röda, men plan är att ta dem 4-5 rödaste och släppa över dem i det nya och låta dem få ett par kullar. När de första kullarna börjar bli könsmogna så sorterar jag ut de bästa. De gamla får flytta tillbaka till tjejens kar sedan göra om detta och tar hela tiden yngel på de nya kullarna.

Är detta dömt att misslyckas? Hur känsliga är dem för inavel menar jag? Lite "backcrossing" blir det väl om det ploppar fram någon riktigt röd i tjejens kar. Men räcker detta? Jag är medveten om att det kommer att ta en väldig tid och att jag säkerligen inte kommer att få fram lika bra som toppodlarna men jag gör detta för att det är kul som sagt. Att dra fram yngel har alltid varit ett huvudintresse.

Vad ni än säger kommer jag förmodligen att göra ett försök, men jag skulle vilja ha så mycket tipps som möjligt och gärna få igång en diskussion om just urvalsodling.

Jag bjuder på en bild på karet så länge. Det går 3 bleka hanar i första veckan sen släpper jag i de röda.
    Bifogade bilder
    Senast redigerad av Pierre_N den 2011-04-12 klockan 09:46.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Guldräka noobs avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    Skaraborg

Mina räkor

Crystal Red S-SS,Golden, Körsbär->Sakura, Bluepearl, Grön räka, Tiger, Sunkissed orange sakura, Rilli

Mina snäckor

Gulaäpplen, Anetome Helena, Röda, Blå och Rosa Posthorn

Mina krabbor

Macrocheira kaempferi
    bara en nyfiken ot fråga vad har du fått för ph förändring i karet kontra kranvatten får för mig att det skulle bli rätt högt med den inredningen
    Om man inte utger sig för att kunna något kan man inte heller bli skyldig när man har fel.

Superräka
    Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    Östergötland

Citat Ursprungligen postat av noob Visa inlägg
    bara en nyfiken ot fråga vad har du fått för ph förändring i karet kontra kranvatten får för mig att det skulle bli rätt högt med den inredningen
    Jo pht blir nog lika högt som kranvattnet eftersom att jag inte har någon inredning som sänker det men det gör väl inget med tanke på att jag ska ha körsbärsräkor?

Räkmaniac Dodats avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Skåne
    Blogginlägg
    1

Mina räkor

Cherry
    Rili
    PRL
    Sakura
    Tiger/Blue tiger/deep blue tiger
    Amano

Mina snäckor

En massa anentome helena
    Physa
    Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Det enda problemet jag ser är att det kanske bara är honor, dom rödaste är nästan alltid honor.
    "I don't know what weapons will be used in world war three, but in world war four people will use sticks and stones."

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Hej!

Jag tycker det låter som en blivande räknörd i görandet.

Kör på och uppdatera gärna utvecklingen. Körsbärsräkor kommer säkert fungera bra i ditt kar.

Superräka
    Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    Östergötland

Jo, tack Dodat, det har jag tänkt på. Jag kanske borde skrivit de 2-3 rödaste av varje kön. =)

Hehe broddan, inte omöjligt, jag brukar snöa in mig fullständigt i mina intressen. Självklart ska jag uppdatera med hur det går. Har tyvärr ingen bra kamera så jag funderar på att försöka filma lite istället se om det gör dem rättvisa. Se om jag kommit någon vart om ett år eller så. Ska dock försöka uppdatera lite oftare.

Räkmaniac Dodats avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Skåne
    Blogginlägg
    1

Mina räkor

Cherry
    Rili
    PRL
    Sakura
    Tiger/Blue tiger/deep blue tiger
    Amano

Mina snäckor

En massa anentome helena
    Physa
    Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Okej bra, lycka till!
    "I don't know what weapons will be used in world war three, but in world war four people will use sticks and stones."

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Ja lycka till säger jag med. Ett tips, kör som du själv tror blir bra. Eftersom du är en erfaren akvarist tror jag du har ganska bra koll på det mesta. Ang ph t tror jag det funkar bra. Jag kör mina Sakuras i ph runt 8-8.2 och de trivs ypperligt.
    There be shrimp!

Guldräka Bladets avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Roliga, läs låggraderade CR & CB
    Sakura (från JanneJ, Paris2011)
    WP
    Körsbär, röda

Mina snäckor

Här är akvariets städpatruller !!!
    Clithon corona, humlerandig taggig snäcka.
    Sandsnäckor, Mönstrade
    sandsnäckor, svarta ( mini?)
    Posthorn, div färger
    Elefanter dvs
    Tylomelania sp blandat ;)
    Tylomelania sp Orange
    Tylomelania sp Towutensis

Trevlig ide

Snyggt kar. Hur högt är det? Gillar själv "bäck-å-bölja" växten men har för mej att den blir rätt stor (hög)? Följer gärna detta kar.
    Svag för ljus botten, gröna växter och färgglada räkor.

Heldre en dålig bild änn ingen bild !

Kommer bli jätte trevligt
    Senast redigerad av Bladet den 2011-04-13 klockan 08:49.
    220L Fisk, mal och Fire&körsbär.......................Kommande filterprojekt
    31L Cocoon, Sakura Fisksson ...........................Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300
    20L IKEA(räk)vas, Sakura avkommor,Paris ........Slimline m filtermatrial+ powerhead

Barnens
    56L Platy, Tylos, Posthorn...svängd Hörnfiltermatta+ Eheim compact 300
    20L WhitePearl..................Svampfilter+luftpump & AquaFlow60
    31L Cocoon CR CB.............Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300

Guldräka noobs avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    Skaraborg

Mina räkor

Crystal Red S-SS,Golden, Körsbär->Sakura, Bluepearl, Grön räka, Tiger, Sunkissed orange sakura, Rilli

Mina snäckor

Mina krabbor

Macrocheira kaempferi
    Citat Ursprungligen postat av Pierre_N Visa inlägg
    Jo pht blir nog lika högt som kranvattnet eftersom att jag inte har någon inredning som sänker det men det gör väl inget med tanke på att jag ska ha körsbärsräkor?
    det var inte det att jag inte trodde det skulle funka utan att jag funderat på ett kar i den stilen men varit orolig för att pht skall höjas förmycket ljussten för mig = kalk så det var mest att jag var nyfiken och ville veta resultatet från andras erfarenheter.
    Om man inte utger sig för att kunna något kan man inte heller bli skyldig när man har fel.

Superräka
    Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    Östergötland

Ok janne, jag får väl försöka med det. Det kanske inte är så stor skillnad mot tropheus och malawi.

Tack bladet, det är ett 30l aquael, 35 högt är det. Jo växten blir stor men när den blir det tar jag med mig nya små från lokalen. Jag gillar själv detta stuk på akvarium sen ville jag ha det väldigt enkelt så jag lätt kan fånga.

noob: Det är ingen kalksten i akvariet däremot är det väldigt lite kalkkross i gruset men det är så lite så jag tror inte det kommer att påverka alls.

Guldräka noobs avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    Skaraborg

Mina räkor

Mina snäckor

Mina krabbor

Macrocheira kaempferi
    ok fint blire iaf

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg