+ Svara på ämne
Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 37

Ämne: Idéer och frågor :)

Question Idéer och frågor :)

Hallojsan!

Jag har kommit under fund med att jag ska fixa ett växt akvarium, vivarium eller något liknande. Har inte riktigt bestämt mig än.. Jag vill göra något mysigt akvarium som man kan ha i vardagsrum, hall eller sovrum. Men en massa växter och ett par räkor där i. Då kommer mina frågor upp och jag tänkte att någon kanske har kunskapen

* Vad för räkor är "enklast" att ha att göra med?
    * Behöver man verkligen inte ha filter i ett akvarium? (Hörde något om värden osv - eller måste man verkligen vara insatt i det hela för att det ska gå bekymmersfritt?)

* Vad för botten substrat skulle du rekommendera? Jag funderar lite på Shrimp Soil eller ECS.. Soilen är ju grymt snygg.

Inget akvarium är inköpt än, jag går än så länge i funderarcirkeln.
    Men det dröjer nog inte länge
    Det Blir Vad Du Gör Det Till

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Guldräka Middes avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Jag har för tillfället inga räkor. Har haft humleräka och gul räka.

Mina snäckor

Planorbella duryi - Posthornssnäcka - rosa
    (har haft Gyraulus acronius - Vanlig skivsnäcka ("kanelbulle"))

Spännande

Filter behöver man definitivt inte, men man får hålla koll på att det inte blir för mycket slam på botten, då får man slamsuga. Man får välja en räka som lever i rel. stillastående vatten, en räka som lever i strömt vatten kommer inte att trivas om det inte är någon cirkulation. Till dem skulle man kunna ha en cirkulationspump. I mitt 20-liters-akvarium har jag ibland hjälpt till med en luftpump med syresten under natten då både växter och djur andas ut koldioxid och förbrukar syre. Den körde jag när karet var nystartat.

På zoopet finns en tråd av admin om ett lowtech-projekt med körsbär o guppies - det gick alldeles utmärkt. Jag har bumblebee-räklingar som jag köpt för ett tag sedan - hittills har de överlevt utan filter. Men man bör ha mycket växter som suger upp näring och det är bra att även ha snäckor och/eller malar som städpatrull
    Det är fult att inte ha akvarium.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Funkar inte växter som ovan vatten de förbrukar koldioxid och avger syre, det borde vara så, för utan växter bildas ingen syre
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Guldräka Middes avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Funkar inte växter som ovan vatten de förbrukar koldioxid och avger syre, det borde vara så, för utan växter bildas ingen syre
    Det är så här att när växterna har ljus på sig, under dagen så utför de den så kallade fotosyntesen då de avger syre och upptar koldioxid. Men när det är mörkst så sker det omvända - den processen kallas cellandningen - växterna kan i mörker inte utföra sin fotosyntes. Jag har märkt att det inte är så många som känner till denna process: cellandningen alltså hos växter. Växternas "gasutbyte" fick jag för första gången reda på när jag läste gymnasiebiologi.
    Under cellandningen andas alltså växterna som vi: de avger koldioxid och upptar syre. Om du inte tror mig så ska jag försöka hitta någon länk som klargör detta

Guldräka Middes avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Mina snäckor

Tillägg till min förklaring i inlägget ovan: Här finns en bra beskrivning på processerna som växterna utför i ljus respektive i mörker:
    http://www.buf.kristianstad.se/kick/...ten/luften.htm

Tack för ditt otroligt detaljrika svar! Sånt gillar vi!!

Det gav mig en liten idé, man kan ha antingen en luftpump som blåser lite fina bubblor nånstans. Eller en cirk pump som är gömt bland allt

Vad finns det för räkor som gillar stillastående vatten då? :/
    Jag är inte så pet noga om färger och sånt - räkor öht är gulliga

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Håler med, det var en intresant läsning och jag har lärt mej något nytt igen!!!

Borde inte Körsbärsräkor kunna leva i stillastående vatten den är tålig, dom är ju billiga och det går ju alltid att testa, funkar det
    så har du helt plötsligt massor av räklingar!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Guldräka Middes avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Mina snäckor

Vad bra

Jag har kollat i artbeskrivningarna och på vissa står det lever i strömt vatten har jag för mig. Jag tror väldigt många arter gillar lugnt vatten.
    Om du blir intresserad av en art så kan du ju fråga i vilken typ av vatten de lever i om det inte framgår av artbeskrivningarna

Peckoltia - Jag funderade på det, eller dem där Yellow Shrimp. Sambon har massor utav dem så man kanske kan få några till att börja med. Körsbär är inte lika många.. Det vore riktigt kul om dem kunde gå ihop utan att korsa sig Eller såå får man ha två akvarium

Midde - Jag ska in och läsa på en gång!! Se vad man kan fastna för

Ytterligare en fråga.. Jag var ute och hittade en rot, som låg löst på marken. Går den att ha i akvariumet? Självklart koka den och sånt innan. Men det ska väl gå?

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det beror väldigt mycket på vad det är för träslag, barrträ är inte bra att använda i akvarium tex. Gula räkor och Körsbär är samma art men av 2 olika färger så de korsar sej garanterat med följden att du får naturfärgade Körsbär som är vare sej gula eller röda, att ha 2 olika arter som inte kan korsa sej fungerar inte heller alltid då det är vanligt att den ena sorten konkurerar ut den andra, så bäst är att ha en sort i varje kar!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Jag vet ju inte vad det är för rot :/ Den bara låg där - ensam och övergiven - men så fiin!

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Kan du inte skrapa på den lite för att känna om den luktar barrträ!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Det ska jag ta mig tusan göra! Men.. Hur luktar barrträ?

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Lite som julgransdoft då!! Annars får du knalla ut och lukta på gran och tall först
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Det blir nog en låååång skogsrunda

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg