+ Svara på ämne
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Svensk mossa

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Svensk mossa

Har fått några stenar med mossa plockade i Gråbo här utanför Göteborg som jag tänkt ha i min damm på balkongen, just nu är den sköljd i rinnande vatten och placerad ute på utebalkongen i en spann med kallt rent vatten, vill se så att det inte är några djur i den före jag lägger den i dammen.
    Någon som vet hur varmt vatten mossan klarar? Min lilla damm är ju inte uppvärmd men den står ju på balkongen som är inglasad och det brukar bli ungefär 22 grader varmt i vattnet på sommaren när det är som varmast, fungerar det??

Har inte fotat mossan än, det är 2 sorter varav den ena är längre och ligger lös, bilder kommer snart!!

Nu är mossan fotad.

P4170079.JPG

P4170093.JPG
    Senast redigerad av Peckoltia den 2011-04-17 klockan 17:58.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räka Småkrypets avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Jönköping

Mina räkor

Körsbärsräkor, Blue pearl

Mina snäckor

Physa sp., Röda och blå posthornssnäckor

Utan att egentligen ha en aning - blir det inte varmare än 22 grader måste det väl fungera? Det blir ju ofta så varmt utomhus i Sverige på sommaren.

Skulle du ha dem varmt hela året är det risk att det inte fungerar så bra. Många svenska organismer behöver sin vintervila.

Jag har å andra sidan haft svensk mossa inne i ett terrarium hela vintern och den ser jättefin ut.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Ja, jag tycker det borde gå att ha stenarna med mossan i dammen på den inglasade balkongen, men jag får väll testa och se vad som händer, inget mer med det och det blir ju kallare på vintern, för jag har normalt ingen doppvärmare i dammen och då går temperaturen ner till ca 14 grader!!

Någon som vet vad mossorna heter då??
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Räka Småkrypets avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Jönköping

Mina räkor

Körsbärsräkor, Blue pearl

Mina snäckor

Physa sp., Röda och blå posthornssnäckor

Vad mossorna heter? Hur stor är den övre? Är grenarna kanske 5 mm tjocka med blad, kanske lite till, och den växer i (helst strömmande) vatten gissar jag på näckmossa, Fontinalis antipyretica. Den kan ha bytt namn, känns som om jag sett det någonstans, och min mossbok är lite gammal.

Den andra sötnosen ser lite speciell ut, så jag tycker att det borde gå att se vad det är, men jag kommer inte på det. Kan inte alls så många mossor som jag skulle vilja heller.

Men det finns mååånga mossor!

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Ok, då vet jag vad den övre heter, men då var frågan vad heter mossan på den undre bilden??
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg