+ Svara på ämne
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Pumpförslag till 180l, sköldpadda+guldfisk+ancistrus.

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

53l Körsbär

Mina snäckor

Anentome Helena

Mina krabbor

Mysksköldpadda, nästan som en krabba! ;)

Pumpförslag till 180l, sköldpadda+guldfisk+ancistrus.

Hejsan!
    Jag har ett kar på 180l där 1st Sternotherus odoratus går, en sumpsköldpadda, tillsammans med 2 (de var 3 i ett år, men inatt fick hon tag i ena och sade mums) guldfiskar av lite större modell. 2x ancistrusar + bebisar huserar där också.
    skalson9.jpg

I det karet har jag en Fluval 3-pump och med tanke på hur mycket sköldpaddan skitar ner så behöver jag göra rent pumpen OFTA, oerhört mycket oftare än i 160l-karet med enbart småfisk där det sitter en Fluval 4+.
    Så min fråga är: vad har ni för tips på alternativa pumpar? Större Fluvalmodell kanske? Vid rengöring av pump så tar det kanske 2 dagar sen är den igenkloggad i filtret.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag har haft rödörade vattensköldpaddor och jag har aldrig varit med om något som kan skita ner så fort i ett kar som sköldpaddor, större filter ja men det blir nog till att göra rent det var 4:de dag eller så ändå Skulle vara ett pumphuvud med en sån där blå filtersvamp under, den kloggar inte igen så snabbt i alla fall, så har jag i min damm på balkongen och den bara går och går i princip
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

ja, du har nog förstått att filtreringen är alldeles för dålig...

Du har ju arter som är kända för att skita ner mycket...
    Och för att hålla karet rent och utan gödningsämnen måste man ha väldigt hög filtrering...
    Mitt förslag:
    Köp ett innerfilter till, och tycker du att det du har fungerar fint, så köp ett likadant...
    Sen köper du också ett ytterfilter som minst filtrerar 1000L/tim... det tar hand om gödningsämnena...
    Typ ett sånt här:
    http://www.akvariumbutiken.se/filter...ilter_557.html
    De andra två får du räkna med att städa en ggr /vecka...

I vår akvarieförening har vi en mall, ang hur stor filtrering man behöver ha...
    Saker som också påverkar behovet av filtrering är ju utöver akvariets storlek, antal fiskar och hur mycket växter som finns.
    Har man en liten mängd fiskar och en stor mängd växter = Liten filtrering behövs.
    Har man en stor mängd fiskar och en stor mängd växter = medium filtrering behövs.
    Har man en stor mängd fiskar och en liten mängd växter = stor filtrering behövs.

Regel för antal fiskar man kan ha i ett akvarium:
    4cm fisk / liter vatten... ( är bara ett riktmärke, kan ju belasta akvariet mer med större filtrering)
    100L akvarium kan ta 400cm fisk,
    exempel: Kardinaltetra kan bli 5cm, 400cm/5cm = 80st fiskar.
    exempel2: Kongotetra kan bli 5cm, 400cm/8cm = 50st fiskar.

I regel så filtrerar vi akvariets volym minst 5ggr / tim.
    Några i föreningen filtrerar sina akvariers volym 10-12ggr / tim.

Detta ser ju ut så här med ditt 180L akvarium... 5ggr= 900L / tim filtrering.
    10ggr= 1800L /tim filtrering.
    12ggr= 2160L /tim filtrering.

Ett innerfilter som du använder blir snabbt igensatt, och då filtrerar det mycket mindre vatten i timmen än det som är angivit på filtret.
    Skulle tro att filtreringen kanske ligger på ca 200L / tim när det är lite ski. i det...
    Senast redigerad av Frank den 2011-04-20 klockan 07:25.

Ny medlem
    Reg.datum
    Apr 2011
    Län
    Blekinge

Fluvals ytterfilter tycker jag personligen inte är någon hitt.... Jag hade ett 405 ytterfilter till mitt 325-liters sydamerika. Jag hade mycket växter, inte så många fiskar. 20 rubytetror, 4 dorsiger (dvärgciklid), 2 apistograma iniridae och sen ett gäng pygmepansarmalar och ottocinclus.
    Filtret tappade ialla fall snabbt effekt med denna uppsättning, några 1300 liter i timmen var det inte fråga om. Det behövde rengöras ofta. Jag bytte senare till ett JBL Cristal Profi 500. Stor skillnad! Jag var mycket nöjd med det filtret. Högre kvalite överlag, lätt att plocka isär när det väl behövde rengöras.

Fluval har dock ett ytterfilter som är bra och det är Fluval FX5. Stora utblås gör att det inte blir överdrivet flås i akvariet. Det hade kanske kunna funka hos dig. Det är dock stort, filtervolym på över 10 liter...
    Men ett FX5 och ett lite större akvarium, det tror jag hade funkat bra. Och sköldpaddan behöver väl ändå ett större kar snart?

Kom på en sak: Vattenbyte en gång i veckan också!
    Senast redigerad av Emil_B den 2011-04-20 klockan 08:04. Anledning: kom på en sak
    Emil
    Räkvas ~5 liter
    Saltvattenskar - Mitt RSM 130 på saltvattensguiden.se

Guldräka Middes avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Jag har för tillfället inga räkor. Har haft humleräka och gul räka.

Mina snäckor

Planorbella duryi - Posthornssnäcka - rosa
    (har haft Gyraulus acronius - Vanlig skivsnäcka ("kanelbulle"))

Sköldpaddan är fullvuxen - det är en mysksköldpadda, en vattensköldpadda och denna art blir inte större än vad den ser ut att vara på bilden. Mycket vattenväxter är att rekommendera, de hjälper till att suga upp näring och sternotherus odoratus är väldigt karnivor (köttätande) så det är en sköldpadda man kan ha med vattenväxter, iav flytväxter eftersom den bökar upp växterna på botten. Andmar, hornsärv, vattenpest kan man ha fritt flytande i vattnet så hjälper de till att rena vattnet.
    Det är fult att inte ha akvarium.

Vill man få ner kostnaden på filterinköp så finns det bra begagnade ytterfilter för 3-500kr...
    Kör själv med märket Eheim...

Räkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

Har ett fx 5 till övers om du har vägarna förbi! skapligt billigt (det bara står och skräpar då det inte gick in under mitt nya kar)

Räkmaniac AMDAdesigns avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Jönköping

Mina räkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snäckor

Rosa, bronze och brun posthorn
    Thylomenia sp orange

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av clas Visa inlägg
    Har ett fx 5 till övers om du har vägarna förbi! skapligt billigt (det bara står och skräpar då det inte gick in under mitt nya kar)
    Vad är skapligt billigt? letar ju efter nytt ytterfilter till mina slöjor
    Personliga barnkläder med stil
    http://www.amdadesign.blogspot.com

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg