+ Svara på ämne
Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: Parasit på Kardinaltetra

Ny medlem
    Reg.datum
    Apr 2011
    Län
    Örebro

Parasit på Kardinaltetra

Vaknade idag och såg att en av mina kardinaltetror såg konstig ut på ena sidan. Min första tanke var att den hade skadat sig, möjligvis båkat med en annan fisk (Jag har en liten filur, ingen aning om art, som är lite tjurig och ibland får för sig att jaga de andra fiskarna. Dock har jag aldrig haft bråk i akvariet.). Men när jag tittade närmare så såg det definitivt ut som en parasit av nåt slag. För att beskriva den så var det som en genomskinlig knöl med något som såg ut som en liten mask inuti. Försökte att ta en bild, men det är svårt med fokus genom glas och vatten, och det faktum att en fisk inte precis ligger still och poserar gör det ju inte lättare, haha. Fick en lite suddig bild till slut, där man kan se placering och utseende.
    DSCN1168.jpg
    Det ljusa på sidan är alltså "masken".

Då jag inte vet nånting om sjukdomar osv. som kan drabba akvariefiskar så kastade jag mig direkt över google för att försöka lista ut vad som var fel, men hittade ingenting som passade in på vad min stackars lilla fisk hade.
    I ett försök att ta en bättre bild flyttade jag honom/henne till en glaskaraff en liten stund, utan framgångar. När flytten tillbaka till akvariet var klar märkte jag dock att en liten del av "masken" nu stack ut utanför knölen den låg i.

Som den typiska hemma-botare jag är greppade jag snabbt en pincett, fångade fisken i en liten håv som jag lät ligga med vattenytan ungefär halvvägs upp (så att det var vatten i håven med firren inte kunde simma iväg), nöp fast "masken" med pincetten och lyckades på tredje försöket dra ut den!

Då tog jag tag i det närmaste mörka objekt jag såg och använde det som bakgrund för att den skulle synas så bra som möjligt på bild.

DSCN1169.jpgDSCN1170.jpg
    Här är alltså den 4-5 mm långa "masken" som jag drog ut ur sidan på min kardinaltetra.

Den rörde inte på sig alls, och verkade vara fast i den böjda formen.

Fisken är nu, några timmar senare, pigg och glad. Märket efter masken är nästan borta och det verkar inte som att den är sjuk eller så. Alltså känner jag att min hemma-kirurgi fungerade

Men frågan är ju nu: Vad var det förnått egentligen? Och vart kom den ifrån? Jag skulle väldigt gärna vilja veta, så om det finns nån där ute som känner igen den lilla rackaren blir jag glad.

Om inte annat så kan väl den här tråden hjälpa någon annan som utsätts för samma sak och inte vet vad man ska göra. Kommer uppdatera om fisken och ifall den överlever och så
    Senast redigerad av Taura den 2011-04-19 klockan 16:54. Anledning: Felstavning

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar