+ Svara på ämne
Sidan 1 av 4 1 2 3 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 47

Ämne: Fattar inte vad som är fel :-O

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Kronoberg

Mina räkor

Körsbärsräkor
    Blue Tiger
    Chrystal Red
    Chrystal Black

Mina snäckor

Posthornssnäckor

Fattar inte vad som är fel :-O

Jag begriper inte vad som är fel i mitt ena räkkar. Räkorna dör en efter en :-(

Lite bakgrundsinfo:

Jag hade ett 30 liters kar med körsbär och blue tiger som jag tänkte börja urvalsodla på så då köpte jag 2 st cocoon till på 15 liter vardera. Det ena inreddes med samma svarta sand som i 30 litaren (svart quarts dekoline) och mossbollar, en mangroverot och pogestemon helferi. Det funkar bra i det karet förutom massa kiselalger som jag har svårt att bli av med. Har köpt massa hornsärv idag som jag hoppas ska hjälpa.
    Räkorna och snäckorna i det här karet mår bra.

Det andra karet dock är problem med. Jag använde dekoline grus där också men vit (Pearl White http://www.aquatic-nature.be/eng_dekoline2.html ) Lite röda platta stenar, en svart sten (vet ej vad den heter) alla köpta i akvariebutiken. Några få helferi där också och lite pellia.
    Även här har jag fått massa kiselalger men problemet är att räkorna dör en efter en och även snäckorna. Karen startades i början av mars och då hade jag mina 4 finaste Blue Tiger varav två av dem fulla med rom :-)

23 mars dog en av räkorna och sedan har de dött med någon veckas mellanrum. De med rom har släppt sin rom men det blev inga räklingar någonstans. Även snäckorna, utom 1 har dött.

Någon som har någon teori om vad det kan vara :-( Nu är karet tomt på invånare förutom några "skräpsnäckor" som jag lade i häromdagen, får se om de klarar sig.

Jag hade en nitritspik i slutet av mars men den fick jag bort efter några dagar och sedan har det varit 0 nitrit. PH ligger på ca 7 - 7,5
    Bifogade bilder

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Kan vara många saker...
    Använder du ett vattenberedningsmedel? vissa är giftiga för b.la räkor...
    Detta gäller också vissa växtgödningar...
    Även nya växter kan ha medlet i sig, så plantera aldrig nya växter i ett räkkar!
    Sen är alltid nitrit ett absolut nono...

Jag väntar minst 6veckor när jag har kört igång ett kar innan räkor får gå där...
    Kör in karet med fiskar o växter...

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Kronoberg

Mina räkor

Körsbärsräkor
    Blue Tiger
    Chrystal Red
    Chrystal Black

Mina snäckor

Posthornssnäckor

Det enda medel jag använder är Easy life och det kör jag i alla räkkaren och det har funkat bra i de andra så det borde ju funka i detta med.

Växterna var från samma omgång allihop så då borde jag ju fått problem i det andra karet med.

Det är ju "tomt" nu så jag kan slänga i lite endlers som kan få gå där några veckor så får jag se vad som händer.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag tror att det är sanden som är boven i dramat om det bara är i det här karet du har den här sanden, gick in och kollade och den ser ut att vara av den färgade sorten inte sand med naturlig färg, vad har du för sand i det andra karet?
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Guldräka Middes avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Jag har för tillfället inga räkor. Har haft humleräka och gul räka.

Mina snäckor

Planorbella duryi - Posthornssnäcka - rosa
    (har haft Gyraulus acronius - Vanlig skivsnäcka ("kanelbulle"))

OK. Kan det då vara stenarna de inte tål? Kanske avger de någon metall? Eller substratet? Tråkigt - stackars dig.
    Det är fult att inte ha akvarium.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Har jag inte tänkt på, men stenarna ser ut som färgat skiffer
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Guldräka Middes avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Mina snäckor

Ja, det tycker jag också - såg bilden nu. Stenarna kan vara boven i dramat! I så fall tycker jag du ska upplysa zooaffären om det.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Skulle tro att dom skiter i det, dom vill bara tjäna pengar på folk oftast tyvärr
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Kronoberg

Mina räkor

Körsbärsräkor
    Blue Tiger
    Chrystal Red
    Chrystal Black

Mina snäckor

Posthornssnäckor

Ingen ide att gå till affären ang stenarna för jag köpte dem när Akvarielandet lade ner och det var utförsäljning så det finns inte kvar.

Jag vet inte om jag ska testa bara att ta bort stenarna först och se om det blir bättre innan jag byter ut gruset. Göra några vatten byten och sedan lägga i några körsbär och se om de överlever.

De röda stenarna ser ju ut som skiffer fast de är röda. Men de är röda rakt igenom för jag bröt en sten och den är röd även inuti....

Har samma märke på sanden i de andra karen men den är svart. Finns på samma sida som länken till den vita fast den heter svart quarts, men den har nog utgått nu tror jag.

Guldräka Middes avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Mina snäckor

Jag skulle för säkerhets skull byta ut både substrat och stenar till något som är garanterat ofarligt.

Citat Ursprungligen postat av Torreador Visa inlägg
    Det enda medel jag använder är Easy life och det kör jag i alla räkkaren och det har funkat bra i de andra så det borde ju funka i detta med.
    Växterna var från samma omgång allihop så då borde jag ju fått problem i det andra karet med.
    Det är ju "tomt" nu så jag kan slänga i lite endlers som kan få gå där några veckor så får jag se vad som händer.
    Easy Life FFM är ett bra medel som räkorna tål.
    Har du eget brunn vatten, kan vattnet innehålla för höga halter av järn... det tål inte räkorna.
    Kan hålla med tjejerna här... färgat sand eller stenar... och även plastdekorationer kan innehålla kemikalier som inte räkor tål...

Rekommendationen till nybörjare är ju alltid, att börja med en billigare räka... typ Red Cherry...
    När man har lärt sig av misstagen och har kört in karet ordentligt, så kan man hoppa upp ett steg på räkstegen...

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Kronoberg

Mina räkor

Körsbärsräkor
    Blue Tiger
    Chrystal Red
    Chrystal Black

Mina snäckor

Posthornssnäckor

Det kan inte vara vattnet för då hade jag ju haft problem i de andra räkkaren också.

Ska börja med att ta ut alla stenar, byta vatten några gånger och ta några av cherrysarna från de andra karen och se hur det funkar. Jag TROR inte det är bottensubstratet men säker kan jag ju inte vara, men testar att ta bort stenarna först.

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Kronoberg

Mina räkor

Körsbärsräkor
    Blue Tiger
    Chrystal Red
    Chrystal Black

Mina snäckor

Posthornssnäckor

UPPDATERING!!
    Hjääääääälp :-( Sista två veckorna har det dött massa räkor i de andra karen också!!! Det ena av dem har ju varit igång i ett halvår och allt har gått bra men nu dör de som flugor och jag fattar inte vad som är fel. Inga nya saker i det karet förutom ett gäng musselblommor som jag lade i för några veckor sedan, lade i dem i alla tre karen. Men det kan väl inte vara de som ställer till det??!!

Unga som gamla räkor dör :-( Inte många kvar nu, varken blue tiger eller körsbär.

En annan sak som jag lade märke till igår är att sista två gångerna jag bytt vatten hos mina Malawi så har de direkt efter vattenbytet ställs sig vid vattenytan och där har de stått i över en timme (om inte mer, har lagt mig sedan). Så har de ALDRIG gjort förut!!! I övrigt mår de bra och idag beter de sig som vanligt (bytte vatten igår).

Har det helt plötsligt blivit något fel på vattenet eller vad händer??? (har egen brunn, har filter som rättar till PH för att slippa kopparavfällningar, kör dessutom allt vatten till akvarierna genom ett kolfilter)

Räkrom TommyCs avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Red Sakura
    Fire red
    Blue dream

Och en unik kolsvart "redcherry"

Mina snäckor

Pomacea bridgesii (Äppelsnäckor)
    Neritina natalensis (Zebrasnigel)
    Anatome helena

vattenkemin har jag inte riktigt lärt mig ännu så den vågar jag inte riktigt säga något om.
    Det jag däremot vet är att jag i mitt lilla 10l nano akvarium alltid har Kisel alger mer eller mindre.

Dessa har en tendens att visa sig om.
    Jag gör vattenbyten bara nån gång i veckan, även om jag byter upp till en 1/3 - 1/2
    eller om jag gör dem utan något system, Dvs oregelbundet.
    Idag byter jag ett glas vatten ca varannan dag. Inga stora mängder men det har fungerat, växterna mår bra, och algerna håller sig borta.

Som sagt desto mindre akvarium , desto svårare att hålla balansen
    54l Växtakvarium med räkor och oönskade snäckor.
    30l Nano med räkor
    30l Nano med kampfisk

Räka BlackGhosts avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Län
    stockholm

Mina räkor

Amano,CR,CB,King Kong:),WP,Tiger

kolla nitrithalten...under våren kan öka i vattenbrunnar.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg