+ Svara p mne
Resultat 1 till 10 av 10

mne: Vilken av dessa tv lampor r bst? Aquael vs Aquatic nature.

Superrka JWZs avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    403

Mina rkor

Red crystal, Black crystal, Snow white crystal, Taiwan bees, 50%, White pearl, Macrobrachium Assamense, Amano.

Mina snckor

Sandsnckor.

Vilken av dessa tv lampor r bst? Aquael vs Aquatic nature.

Nr jag designar om mitt 30L s tnkte jag uppgradera ljuset. Dessa tv r alternativen. Om valet faller p Aquatic nature s kper jag den tillsammans med andra grejer frn en tysk site, priset blir d ngot lgre n fr Aquael lampan. Det tillkommer dessutom ingen fraktkostnad d jag nd ska kpa annat.

Vad jag undrar r vilket alternativ som r bst fr vxterna. Vger de f extra watten upp att det r 6500k istller fr 8000k?

Aquael Decolight Duo 2x11W(plant 8000k)
    http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1394&page=1

Aquatic Nature Solar Duo 26w(6500k)
    http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1394&page=1

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Skulle tro att den sista r bst, det r i alla fall den man sett mest av.
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika frgvarianter.

Snckor:
    Posthorn bl, "guld", sandsnckor ljusa med teckning och begegr.

Ska du ha det som vxt kar hade jag krt p frsta hands valet. Hellre ngra "ls ngra" watt mindre men hgre kelvin. Kelvin talet p frsta alternativet r helt klart det bttre kelvin antalet nr vi pratar akvarie vxter.

Men sen samtidigt hgre kelvin och hgre w tillsammans r ju bra. Gr det inte att hitta en lampa med hgre kelvin 7500-10000 kelvin till det andra alternativet? Mste ju g.

6500 kelvin r totalt vrdelst om du ska satsa p vxterna

**edit kr p det andra alternativet oxh kp denna lampan till

http://www.pwss.se/product.php?productid=7619&cat=1137&page=1

Skickat med Tapatalk
    Senast redigerad av Majki01 den 2011-04-19 klockan 22:35.
    Gud gjorde inte grset grnare p andra sidan!
    Det r bara grannen som skter grsmattan bttre n vad du sjlv gr!

Guldrka Middes avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    705

Mina rkor

Jag har fr tillfllet inga rkor. Har haft humlerka och gul rka.

Mina snckor

Planorbella duryi - Posthornssncka - rosa
    (har haft Gyraulus acronius - Vanlig skivsncka ("kanelbulle"))

Citat Ursprungligen postat av Majki01 Visa inlgg
    Ska du ha det som vxt kar hade jag krt p frsta hands valet. Hellre ngra "ls ngra" watt mindre men hgre kelvin. Kelvin talet p frsta alternativet r helt klart det bttre kelvin antalet nr vi pratar akvarie vxter.

Men sen samtidigt hgre kelvin och hgre w tillsammans r ju bra. Gr det inte att hitta en lampa med hgre kelvin 7500-10000 kelvin till det andra alternativet? Mste ju g.

6500 kelvin r totalt vrdelst om du ska satsa p vxterna

**edit kr p det andra alternativet oxh kp denna lampan till

http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1137&page=1

Skickat med Tapatalk
    Det fetmarkerade hller jag inte med om - jag har det - och mina vxter trivs och vxer bra. Den frgtemperaturen kallas fr dagsljus och r bra fr vxterna - bde tillvxt och blomning.
    Det r fult att inte ha akvarium.

Citat Ursprungligen postat av Midde Visa inlgg
    Det fetmarkerade hller jag inte med om - jag har det - och mina vxter trivs och vxer bra. Den frgtemperaturen kallas fr dagsljus och r bra fr vxterna - bde tillvxt och blomning.
    Nr jag snackar vxt kar d snackar jag akvarie som r inriktade p vxterna.. Och 6500 kelvin r inte det "ultimata" till vxterna... Snarare 7500.. Och det r beprvat och bevisat.. S dr finns igentligen inget att diskutera. Det bsta ljuset fr vxter fr att triga fotosyntesen r aquarelle och dom ligger p 10000 kelvin... I ett 6500 kelvin s har du inget i spectrat som sticker t rtt. Du behver rtt blt och lite grnt... Inte bara vit. Dremot s har du 7500 kelvin som har en riktig grn spik. S oftast fr man dr ha ett extra rr som har ett spectra med rtt.. Sen kan man sjvklart ha ett vanligt
    Akvarie med vanlig belysning "6500k" och s vxer det end... Men jag kan garantera ... Att det vxer och blir nnu finare med hgre kelvin..

Min "far" har ett helt vanligt akvarie med rkor och fisk och fina vxter med orginal juwel belysning dr det vxer p hur bra som helst. Men det vxer END bttre med bttre ljus.. Thats it.

Skickat med Tapatalk

Guldrka Middes avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    705

Mina rkor

Jag har fr tillfllet inga rkor. Har haft humlerka och gul rka.

Mina snckor

Planorbella duryi - Posthornssncka - rosa
    (har haft Gyraulus acronius - Vanlig skivsncka ("kanelbulle"))

OK, men jag r inte bara ute efter tillvxt utan ven efter blomning d jag har vxter som kan blomma ocks Jag har av erfarna odlare ftt tips om att om man bara har en ljusklla och vill ha bde blomning och tillvxt br vlja en s kallad dagsljusbelysning.
    Det r fult att inte ha akvarium.

Superrka JWZs avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    403

Mina rkor

Red crystal, Black crystal, Snow white crystal, Taiwan bees, 50%, White pearl, Macrobrachium Assamense, Amano.

Mina snckor

Sandsnckor.

Vad tycker djuren om 10000k?
    Det hr verkar vara tv rr med 10000k och ett med 30000k. Fr mycket? Det var frn aquamoos jag hade tnkt handla.
    http://www.aquamoos.de/product_info....chtmittel.html

Rkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Ln
    Vrmland
    Inlgg
    1 414

Mina rkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila pplen

Vxterna gillar bltt och rtt! Sedan vad det r fr kelvin spelar inte s stor roll (kelvin beskriver vad gat ser dvs en blanding av ljuset som ljuskllan avger). Men ett 10k K ger ett ganska bltt ljus och d saknas s klart en del rtt och 30k K r riktigt bltt. Fr optimal tillvxt rekommenderas tex philips aquarelle eller sylvania aquastar, men ett vanligt 965 daylight r ox ganska hyggligt. surfa in p plantswap om du vill lra dig mer om ljus!!

Citat Ursprungligen postat av JWZ Visa inlgg
    Vad tycker djuren om 10000k?
    Det hr verkar vara tv rr med 10000k och ett med 30000k. Fr mycket? Det var frn aquamoos jag hade tnkt handla.
    http://www.aquamoos.de/product_info....chtmittel.html

Djuren har absolut inget emot 10k .. 30k trnger djupt det r mer saltvatten!

Superrka JWZs avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    403

Mina rkor

Mina snckor

Sandsnckor.

Citat Ursprungligen postat av clas Visa inlgg
    Vxterna gillar bltt och rtt! Sedan vad det r fr kelvin spelar inte s stor roll (kelvin beskriver vad gat ser dvs en blanding av ljuset som ljuskllan avger). Men ett 10k K ger ett ganska bltt ljus och d saknas s klart en del rtt och 30k K r riktigt bltt. Fr optimal tillvxt rekommenderas tex philips aquarelle eller sylvania aquastar, men ett vanligt 965 daylight r ox ganska hyggligt. surfa in p plantswap om du vill lra dig mer om ljus!!
    Nr jag skaffar ett strre akvarium s blir det armatur med T5 lysrr men nu knns det som lite verkurs fr ett 30 liters(iaf ur budgethnseende). Tror det kommer bli solar boy 26w s ska jag se om inte aquamoos kan plocka in 10000k lampan s att jag kan kpa den p samma frakt.

+ Svara p mne

Taggar fr det hr mnet

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg