+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 16

Ämne: Osmosvatten bra eller dåligt?

Räkrom
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Caridina Cf. Babaulti, Regnbågsräka
    Caridina Cf. Cantonensis var. Crystal black
    Caridina Cf. Propinqua, Orange/Lemon-räka
    Atya Gabonensis, Afrikansk jätteräka

Mina snäckor

Röda Posthorn
    Malaysiska sandsnäckor
    Brotia pagodula

Osmosvatten bra eller dåligt?

Hej
    Jag har köpt ett gäng crystal black (gradering ss till sss men med bleka färger) som just nu går i ett 30 liters cocoon akvarium. I det har jag Ferti-soil som bottenmaterial och javamossa samt M. tenerum i växtväg. Jag har skickat efter och det kommer komma ett Osmosfilter hem till mig vilken dag som helst nu. Då undrar jag om det är bra att använda RO-vatten när man byter vatten i räkkaret? räkor ska ju visst vara lite känsliga mot salter om jag inte förstått det helt fel. men i så fall hur många delar RO-vatten till kranvatten ungefär? Jag är inte bra på att testa vattenvärden i mina akvarium så fråga mig inte vad jag har just nu

Tack på förhand

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Citat Ursprungligen postat av antiss96 Visa inlägg
    Hej
    Jag har köpt ett gäng crystal black (gradering ss till sss men med bleka färger) som just nu går i ett 30 liters cocoon akvarium. I det har jag Ferti-soil som bottenmaterial och javamossa samt M. tenerum i växtväg. Jag har skickat efter och det kommer komma ett Osmosfilter hem till mig vilken dag som helst nu. Då undrar jag om det är bra att använda RO-vatten när man byter vatten i räkkaret? räkor ska ju visst vara lite känsliga mot salter om jag inte förstått det helt fel. men i så fall hur många delar RO-vatten till kranvatten ungefär? Jag är inte bra på att testa vattenvärden i mina akvarium så fråga mig inte vad jag har just nu

Tack på förhand
    ??? Ett osmos filter gör inte ditt vatten saltigt?? Ett osmos filter tvättar vattnet så det blir typ batteri vatten "destilerat" från kemikalerier osv.. Att använda osmos är ju SKIT BRA.

Skickat med Tapatalk
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Räkrom
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Mina snäckor

Röda Posthorn
    Malaysiska sandsnäckor
    Brotia pagodula

Jaha, jag kanske formulerade mig fel. Jag menade att det är en fördel med osmosfilter för att det tar bort salter i vattnet som räkor kanske är känsliga mot.

Fast egentligen kan man ju säga att det kommer salt vatten från filtret, det är ju spillvattnet men om man tar det så har man gjort lite fel

Men vad bra att det är bra att byta med osmosvatten

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Du borde kanske köpa en rad dropptester också och kolla värdena på ditt vatten
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räkrom
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Mina snäckor

Röda Posthorn
    Malaysiska sandsnäckor
    Brotia pagodula

Är det något speciellt märke som är bra gällande vattentester?

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Tycker nog alla är likvärdiga men JBL är billiga, men köp inte några teststickor dom visar inte korrekt
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Precis som Peckoltia skriver.. test stickor är värdelöst.. köp dropptester! Jag kör med Tetra test till sötvatten tycker dom fungerar bäst!!

Asså osmos är ju bara skit bra att ha endå! Dom slår ut allt "nästan det mesta i alla fall" av kemikalierna osv... Att där är några "salter" i sötvatten har jag aldrig hört talas om faktiskt.. men det kan stämma..

Men ja till ett räkkar är ju absolut ett osmos filter skit bra.. det slår ju ut allt som hade KUNNAT skada räkorna ifrån kranvattnet!

Guldräka Middes avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Jag har för tillfället inga räkor. Har haft humleräka och gul räka.

Mina snäckor

Planorbella duryi - Posthornssnäcka - rosa
    (har haft Gyraulus acronius - Vanlig skivsnäcka ("kanelbulle"))

Ja, sötvatten kan innehålla salt. Salt ät jonföreningar. Här kan man läsa mer under rubriken: Vad är ett salt?

http://www.mimersbrunn.se/Syror_och_baser_2606.htm
    Det är fult att inte ha akvarium.

Räkrom
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Mina snäckor

Röda Posthorn
    Malaysiska sandsnäckor
    Brotia pagodula

okej, jag får väl ta och köpa lite tester då

Det jag var mest orolig för var att man tar bort viktiga mineraler och ibland viktiga salter från vattnet. Och på så sätt kanske räkorna inte mår bra av rent RO-vatten som saknar det. men jag tror det är mer fördelar än nackdelar med osmos ändå.

Troligtvis kommer det med posten idag

Men du.. tänk på.. när du öppnat osmosen och startat den.. så får den aldrig bli torr igen... så den måste gå konstant!

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Hej på dig!

Kul med en till från Huddinge.

Du vill ha ett surt vatten på pH 6-6,5 gissar jag då du har crystals. Du pressar ut cirka 95-99 % av salter/mineraler med ditt osmosfilter och får ett neutralt men väldigt ostabilt vatten.
    Nu när du ska börja slabba med omvänd osmos ska du åtminstone köpa KH och pH test. Sikta på att åtminstone ha KH 3 på vattnet efter du blandat med ditt kranvatten. Du har ett substrat/bottengrus som påverkar pH neråt (tror jag mig minnas att det gör).
    Om jag var du skulle jag höja KH till 3-4 sedan mäta dagen efter vattenbyte i karet noggrant i början tills du känner att du har koll på vattenparametrarna, både KH och pH. Osmos vatten har nära 0 i KH. All blandning av vatten rekommenderas att göras i extern behållare och avluftas i ett dygn innan du byter med det vattnet i akvariet. Avluftning gör du med en luftpump/vanlig pump/cirkulations pump eller liknande.

Nu har jag egen brunn annars skulle jag kunna ge dig bra info på vattnet här i Huddinge.

Lycka till!

Ps: det räcker att membranet i osmosfiltret inte torkar ut helt men det måste inte gå jämt men bör inte stå still mer än kanske en vecka eller så.

Räkrom
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Mina snäckor

Röda Posthorn
    Malaysiska sandsnäckor
    Brotia pagodula

Tack!

Jag vet att ososvatten är instabilt och så och därför kommer jag köpa tester så fort jag åker till en djuraffär. men tyvärr har filtret inte kommit ännu, kanske för att det är påsk och allt

jo, jag kommer nog ha filtret på i stort sett hela tiden. Jag visste inte att det kunde stå i en vecka

nja en vecka är nog lite mycket! 1-2 dagar skulle jag säga på för säkerhetsskull som max.

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Vad är det som skadas om det blir torrt? Är det själva membranet eller är det något annat? Har precis fått mitt och fixat en adapter till vattenkranen så det står och pyser i badrummet.

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Jepp, det är membranet som kan gå åt pipan om det blir torrt. Nu finns det några olika typer av membran, men de vanliga till akvarium brukar höra till dem som inte ska torka ut. Kommer ofta i en försluten påse, och är redan blött/fuktigt. Behöver ändå inte köras konstant, man kan låta det vara 2-3 dagar utan problem.

Det finns salter i sötvatten, ja. Det är bland annat de man tar bort med osmosfiltret.

Hilsen,

/P
    Nothing happens until something moves (Einstein).

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg