+ Svara på ämne
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Micro mask .........skötsel och räkmat?

Guldräka Bladets avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Roliga, läs låggraderade CR & CB
    Sakura (från JanneJ, Paris2011)
    WP
    Körsbär, röda

Mina snäckor

Här är akvariets städpatruller !!!
    Clithon corona, humlerandig taggig snäcka.
    Sandsnäckor, Mönstrade
    sandsnäckor, svarta ( mini?)
    Posthorn, div färger
    Elefanter dvs
    Tylomelania sp blandat ;)
    Tylomelania sp Orange
    Tylomelania sp Towutensis

Micro mask .........skötsel och räkmat?

Efter en trevlig kväll på Uppsala akvarieförening så spontan ropade jag in en "smörask" med Micromask.
    Frågade om det gick att mata räkor med, och fick "publiksvar" att ja. Tänkte att lite Påskgodis till räkorna är väll kul.

Har egentligen ingen aning om vad det är, eller hur det sköts .
    Lyfte på locket i morse och det luktade lite åt mäsk hållet. Blomman tyckte det lukta ruttna äpplen.

Vad gör jag nu? Har ingen specialutrustning hemma.
    För 10kr är det värt ett försök ....annars blir det komposten.

Fick tips om pensel, och ströbröd..... (Vad gör jag med dem?)...men det blev lite rörigt efter auktionen så säljaren han gå.
    Tror han hade en specialbytta. Kan man bygga nått hemma?
    220L Fisk, mal och Fire&körsbär.......................Kommande filterprojekt
    31L Cocoon, Sakura Fisksson ...........................Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300
    20L IKEA(räk)vas, Sakura avkommor,Paris ........Slimline m filtermatrial+ powerhead

Barnens
    56L Platy, Tylos, Posthorn...svängd Hörnfiltermatta+ Eheim compact 300
    20L WhitePearl..................Svampfilter+luftpump & AquaFlow60
    31L Cocoon CR CB.............Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Guldräka keen-eyeds avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Län
    Örebro

Mina räkor

Caridina cf. cantonensis var.Crystal red, Crystal black,
    Snowwhite, KingKong & Tiger
    Caridina cf. babuti:
    var. green
    Neocaridina heteropoda:
    Var. red "körsbär"
    Var. Orange
    Var. Yellow
    Var. Sakura
    Var. Rili
    Neocaridina cf zangiiajiensis:
    Var. white "white pearl"
    Var. Blue "Blue pearl"
    Mina Fiskar:
    L-malar: L006, L038, L046, L128, L129, L134, L168, L174, L201, L204, L206, L239, L333, L340, L411 ancistrus brun, guld + super rot

Corydoras: c. blochi c. concolor, c. sterbai,

Mina snäckor

Anentome helena

Vi odlar mikromask och det är väl främst ett levande yngelfoder. Vi kör efter den här http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=213188

Räkrom
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Caridina Cf. Babaulti, Regnbågsräka
    Caridina Cf. Cantonensis var. Crystal black
    Caridina Cf. Propinqua, Orange/Lemon-räka
    Atya Gabonensis, Afrikansk jätteräka

Mina snäckor

Röda Posthorn
    Malaysiska sandsnäckor
    Brotia pagodula

Jag matar endast mina Caridina Cf. Babaulti-räkor med micromask och dem verkar gilla det. det är bäst om du matar i ett akvarium utan sand/grus för att maskarna annars hinner slinka emellan och då får inte räkorna tag på dem. Då blir det mest föroreningar i vattnet.

ströbröd och pensel vet jag inte riktigt vad du ska ha det till men jag antar att du skördar maskarna med hjälp av penseln. dem kryper ju upp på burkens väggar och då brukar jag använda fingret och dra av dem men man kan även använda pensel eller en bit oanvänd kökssvamp om man inte vill ta i dem.

Räkyngel
    Reg.datum
    Feb 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Cherry, Red-crystal, Black-crystal (med King-Kong-anlag!), Kardinal, Blue Tiger

Jag gör en smet med Gyllenmust, vatten och lite torrjäst och häller i en genomskinlig plastbytta. Luftinsläpp i locket via fint nät så du inte får in flugor och annat. Konsistens som milkshake, tillsätt en kladd med mikro från gamla burken. Tar en vecka så kryllar det med maskar på sidorna av burken. Tippa burken lite så du inte får med smeten och skrapa av dem med fingret. Doppa fingret i en liten burk med vatten. Mata sedan med en pipett för att inte föra vidare ev. smittor från ett kar till ett annat (vilket kan ske om du hade doppat fingrarna i karet).

Jag matar alla räkor med detta, Kardinalerna kan bli helt tokiga när det kommer ett moln mikro seglande ner i karet!
    Kristian Adolfsson
    ------
    Corydoras-freak, kolla in www.corydoras.net

Guldräka Bladets avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Uppsala

Mina räkor

WP
    Körsbär, röda

Mina snäckor

Sandsnäckor, Mönstrade
    Posthorn, div färger
    Elefanter dvs
    Tylomelania sp Orange

Citat Ursprungligen postat av C113 Visa inlägg
    Jag gör en smet med Gyllenmust, vatten och lite torrjäst och häller i en genomskinlig plastbytta. Luftinsläpp i locket via fint nät så du inte får in flugor och annat. Konsistens som milkshake, tillsätt en kladd med mikro från gamla burken. Tar en vecka så kryllar det med maskar på sidorna av burken. Tippa burken lite så du inte får med smeten och skrapa av dem med fingret. Doppa fingret i en liten burk med vatten. Mata sedan med en pipett för att inte föra vidare ev. smittor från ett kar till ett annat (vilket kan ske om du hade doppat fingrarna i karet).

Jag matar alla räkor med detta, Kardinalerna kan bli helt tokiga när det kommer ett moln mikro seglande ner i karet!
    Blev fundersam när det stod att micromasken kunde smita ner i botten. Har soil och grus i alla kar (även fiskkaret) så jag blev "harig" och spolade bort kulturen. Vad har du i botten?
    31L Cocoon, Sakura Fisksson ...........................Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300
    20L IKEA(räk)vas, Sakura avkommor,Paris ........Slimline m filtermatrial+ powerhead

Barnens

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag har startat en kultur också och tänker mata med det även fast jag har kattsand i karen, det är väl bara att ta lite i taget så att de hinner äta upp dem och de som råkar dö nere i sanden tar ju sandsnäckorna hand om, micromasken lever ändå 1 par dygn i karet!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räkyngel
    Reg.datum
    Feb 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Cherry, Red-crystal, Black-crystal (med King-Kong-anlag!), Kardinal, Blue Tiger

Citat Ursprungligen postat av Bladet Visa inlägg
    Blev fundersam när det stod att micromasken kunde smita ner i botten. Har soil och grus i alla kar (även fiskkaret) så jag blev "harig" och spolade bort kulturen. Vad har du i botten?
    Jag har fin sand överallt! Jag matar med grindal/enchyträer också i andra kar och vill inte att de heller ska försvinna ner i grus.
    Kristian Adolfsson
    ------
    Corydoras-freak, kolla in www.corydoras.net

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det fungerar bra här med fast jag har kattsand i karen, mina Kerritetror blir som hajar när de får mask, de får samma mathysteri som dem, finns inte en chans att någon mask undkommer här inte !!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Guldräka Bladets avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Uppsala

Mina räkor

WP
    Körsbär, röda

Mina snäckor

Sandsnäckor, Mönstrade
    Posthorn, div färger
    Elefanter dvs
    Tylomelania sp Orange

Hmmm

Var kanske lite snabb att spola ned micromasken . ....inte helförtjust i saker som luktar och kryper.....

Fins det nått annat tips på levandemat.....som är räkpopulärt, lättskött och luktfritt.....
    Kanske dags att sluta sjåpa sig och testa nått.

Barnens

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av Bladet Visa inlägg
    Var kanske lite snabb att spola ned micromasken . ....inte helförtjust i saker som luktar och kryper.....

Fins det nått annat tips på levandemat.....som är räkpopulärt, lättskött och luktfritt.....
    Kanske dags att sluta sjåpa sig och testa nått.
    Tycker jag låter som en bra idé, sluta sjåpa dej Bladet, så farligt är det inte och du behöver ju inte stå med näsan klistrad i burken, det är maskarna som ska bo där inte du!!!
    Du har ju Grindalsmask också som är något större än Micromasken och den kan du odla i en burk med en fuktig svamp i och så matar du bredvid, då blir det inte så sunkit heller kulturen håller sej renare längre. När det är dags för städning stäler du fram burken i ljuset då kryper maskarna in i svampen, sen är det bara att skölja ur den i rinnande vatten och diska ur burken, maskarna håller sej fast i svampen för glatta livet så de stannar kvar där!! Mata med havremust bredvid de kryper dit på en gång.
    Finns en kille på zoonen som säljer startkulturer till ett rimligt pris av all slags mask!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Guldräka Bladets avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Uppsala

Mina räkor

WP
    Körsbär, röda

Mina snäckor

Sandsnäckor, Mönstrade
    Posthorn, div färger
    Elefanter dvs
    Tylomelania sp Orange

Gubben drar en akvariegräns vid lukt.
    Och med tanke på hur glömsk jag kan va så förstår jag att han inte vill sköta mina "konstigheter" .

Fins det nån bild på Grindal-odlingen ? Förstår men ändå inte

Barnens

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Min gindalodlig kan jag fota när jag flyttat maskarna till ny burk, just nu bor dom i en sån där pizzasalladsburk sen jag köpte dem, ska åka och köpa en bit skumgummi på väg till spelningen sen kan jag fota och lägga upp en bild åt dej här, dom luktar inte!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg