+ Svara på ämne
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Går det?

Räkyngel
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Crystal red, Crystal black

Question Går det?

Har lite problem med alger i mitt 112 liters kar, och eftersom det går små l-46 i det så vill jag inte skicka i någon större mal som kanske äter upp de små. Så tänkte kolla med er om ni tror att det går att ha någon Sulawesiräka som går och käka lite alger

Det som jag tror att det faller på är min cirkulation dock.. Lite info om karet:

112 liter varav 12-15 liter filterkammare.
    Pump 480+600+660 = 1740L/H så 15-20 ggr.
    Temp 29
    Har inte mätt så mycket på senare tid så har inte riktigt koll på vattenvärdena
    pH runt 7.5 senast

Är det ens nån idé att ta hem nån räka att test eller blåser den bara bort av strömmen? Är ju självklart sugen på att ta hem några kardinaler och kolla om de klarar sig men vill ju veta om de har någon chans överhuvudtaget först.
    // Joakim
    112 liter - L-46, Corydoras habrosus | 25 liter - CR och CB

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Kanske dumt att testa med kardinaler. Blue morph är en betydligt tåligare räka och klarar dom sig kanske man kan ha kardinaler.
    Blue morph beteér sig mer som red crystal och tar för sig mer. Kardinaler drar sig undan och finns risk att man inte ser dom så ofta om man har dom med fisk.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Den bästa räkan för att bli av med alger är faktiskt helt klart Amanoräkan även om de inte är så färggranna som andra räkor, men du blir garanterat av med de flesta alger om du har ett gäng av dem och de rör inte några fiskar
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räkyngel
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Jo, amanoräkan är ju mer effektiv men vet inte hur dom tycker om runt 30 grader i vattnet, då de trivs bäst vid ca 20. Sulawesiräkor vill ju iaf ha hög temperatur.

Grottbert, Blue morphen är betydligt svårare att få tag på i handeln, och har bytt in lite fisk hos zoohandlarn så har lite pengar att spendera där och har allt till mina kar förutom städpatrullen så vill gärna köpa där. Kardinaler finns att få tag på både gula och vanliga. Den enda Sulawesiräkan som jag har sätt på några av grossisternas listor.
    // Joakim

Jag har bara erfarenheter av kardinaler men dom städar inte bra. Dom går och plockar i olika biofilmer(alger) efter mikrobdjur mm. Vet inte om dom ens äter alger som t.ex amanon gör. Dom söker inte heller upp mat utan går mest och plockar i biofilmen.
    Blue morph som jag också har haft söker upp mat och tar gärna en bit mat och simmar iväg med.

Sammanfattningsvis så beteér sig caerulean(blue morph) som vanliga sötvattenräkor medans kardinaler har ett helt annat beteénde.
    Hur c.spinata(gula kardinaler) är till sättet har jag ingen erfarenhet av men gissningsvis ligger dom närmare kardinaler än caerulea.

Detta är hur jag har upplevt dom två olika arterna. Sen att sulawesiräkor ger ett begär efter fler när man väl har skaffat dom kommer du få på köpet oavsett vilken du i slutändan köper

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Ska Zebraplecon ha 30 grader varmt!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Googlade lite snabbt och det verkar som dom trivs bäst i runt 29-30C. Så det verkar så.

Räkyngel
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Det är en av de sakerna som gör att den är så svår att hålla. Hög temp och mycket syre går inte riktigt hand i hand. Har doppvärmaren på 28 men nu under sommaren så peakar jag nog på 31. Det va därför jag tänkte att sulawesiräkor skulle passa bra

EDIT: Man blir ju galen på dessa grossister och de listorna de har ute.. Allt går under latinska namnet Caridina sp. något som gör det väääldigt svårt att veta vad som egentligen finns att beställa
    Senast redigerad av bangen den 2011-04-25 klockan 19:16.
    // Joakim

Räka Småkrypets avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Jönköping

Mina räkor

Körsbärsräkor, Blue pearl

Mina snäckor

Physa sp., Röda och blå posthornssnäckor

Tänk om det alltid fanns kompletta vetenskapliga namn. Det blir så mycket lättare då. Visst tar det tid att lära sig, men alla räkförkortningar är inte lättare!

Räkrom Ricards avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Jönköping

Om du nu släpper i räkor på 10-12mm. - hur hindrar du dem från att åka in i, eller fastna på filtermedia i dina innerfilter eller insug till ytterfilter? Spännande tråd!

Vad är det för alger? Amano som skrivits innan är dom absolut bästa och tåligaste alg ätarna . Men för att få ut "full" effekt så bör du köpa vuxna från början.. Då äter dom i princip alla alger. Men som ung djur kan dom vara rätt kräsna

Skickat med Tapatalk
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Räkmaniac AMDAdesigns avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Jönköping

Mina räkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snäckor

Rosa, bronze och brun posthorn
    Thylomenia sp orange

Medaljer

Kan då säga att blue morphen äter inte alger ..eller om den äter alger så är det så fruktansvärt lite att man inte ser någon minskning någonstans jag har 2 ancistrus ihop med mina och 5 thylos och jag får ändå alger.
    Den ena räkan jag verkligen sett äter alger så man ser skillnad är Amanos
    Personliga barnkläder med stil
    http://www.amdadesign.blogspot.com

Räkyngel
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Tre inlägg, va roligt

Ricard - Har en filterhörna byggd av Slimeline, så det är ett raster + extra påfyllnad med nät. Om det blir Sulawesiräkor så beställer jag lite större så det inte försvinner förhoppningsvis.

Majki - Det är mest tofsalger som jag vill bli av med, men det blir lite alger på rutan som kan vara skönt att bli av med oxå. Jo, amanoräkor är ju effektiv men klarar dom av 30 gradigt vatten?

AMDA - Förstår inte att alla säger att Sulawesiräkor inte käkar några alger . Måste ju hitta nåt som kan vara i karet som käkar alger och inte äter upp mina L-46. Zebrorna är ju så små..

Hur är det med Thylos och äpplen då? Klarar de värmen och äter de alger nå effektivt?
    // Joakim

Räkmaniac AMDAdesigns avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Jönköping

Mina räkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snäckor

Rosa, bronze och brun posthorn
    Thylomenia sp orange

Medaljer

thylos gillar ju värmen men om de är effektiva vet jag inte
    Äpplen är effektiva men vill ju inte ha så varmt
    Personliga barnkläder med stil
    http://www.amdadesign.blogspot.com

Thylos är ibland väldigt effektiva på växter, men alger...inte nämnvärt.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg