+ Svara på ämne
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 16 till 25 av 25

Ämne: Sewellia Lineolata

Superräka
    Reg.datum
    apr 2010
    Län
    Västragötaland

Mycket att läsa där, bra idéer

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Superräka
    Reg.datum
    apr 2010
    Län
    Västragötaland

Jag har ett gammalt innerfilter i ett av karen där tog jag keramikringar SK förfilter, blå filtermatta vanliga keramikringar (makaroner) filtermatta, har haft det några månader och vattnet är otroligt klart och fint.

Funkar jättebra.

Guldräka Bladets avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Roliga, läs låggraderade CR & CB
    Sakura (från JanneJ, Paris2011)
    WP
    Körsbär, röda

Mina snäckor

Här är akvariets städpatruller !!!
    Clithon corona, humlerandig taggig snäcka.
    Sandsnäckor, Mönstrade
    sandsnäckor, svarta ( mini?)
    Posthorn, div färger
    Elefanter dvs
    Tylomelania sp blandat ;)
    Tylomelania sp Orange
    Tylomelania sp Towutensis

Ajajaja.........nu är laptopen omloggad.

Citat Ursprungligen postat av Dodat Visa inlägg
    Fy bladet, man får inte skriva på andras profiler

Vi har samma laptop och dottern var visst inloggad

Jasså, ni såg det. Förstod att jag skulle bli avslöjad.
    Bra gjort Dodat... man ska va sunt kritisk till allt man läser på nätet.

Barnen fick en 4m studsmatta istället för godis när de gick skattjakt med lappar i trädgården. Gömde kartongen i vedboden. När den väl var ihopsatt gick det inte att få in dom igen.
    Blomman tjatade hela föra sommaren så kommentaren blev -Va....tyst...tjut...."Mamma jag hade get upp å nu fick vi den"
    Första påsken de har förätit sig på godis. Perfekt när de har så kul att de missar/glömmer/struntar i sin datortid.

Vi har haft Sewillior. Störtsköna saker. Hittade infon på nätet efter att vi köpt dem. Tyvärr dog honan en "städdag" då hon klammrat sig fast på pumpen, Fluval 2plus som skulle bytas och blev liggande (på land, dvs i en hink) tills dan efter då var hon torr och stendöd. Så kolla allttid alla saker som lyfts ur karet. Sewellian Linoelata släpper inte ovan vattenlinjen. Det fins en bra uppfödarlänk till. Ska verkligen försöka hitta den igen.
    220L Fisk, mal och Fire&körsbär.......................Kommande filterprojekt
    31L Cocoon, Sakura Fisksson ...........................Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300
    20L IKEA(räk)vas, Sakura avkommor,Paris ........Slimline m filtermatrial+ powerhead

Barnens
    56L Platy, Tylos, Posthorn...svängd Hörnfiltermatta+ Eheim compact 300
    20L WhitePearl..................Svampfilter+luftpump & AquaFlow60
    31L Cocoon CR CB.............Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300

Guldräka Bladets avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Län
    Uppsala

Mina räkor

WP
    Körsbär, röda

Mina snäckor

Sandsnäckor, Mönstrade
    Posthorn, div färger
    Elefanter dvs
    Tylomelania sp Orange

Citat Ursprungligen postat av Anna.H Visa inlägg
    Jag har ett gammalt innerfilter i ett av karen där tog jag keramikringar SK förfilter, blå filtermatta vanliga keramikringar (makaroner) filtermatta, har haft det några månader och vattnet är otroligt klart och fint.

Funkar jättebra.

Jättegärna en bild
    31L Cocoon, Sakura Fisksson ...........................Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300
    20L IKEA(räk)vas, Sakura avkommor,Paris ........Slimline m filtermatrial+ powerhead

Barnens

Superräka
    Reg.datum
    apr 2010
    Län
    Västragötaland

Bild på filtret. Det är ett innerfilter typ äldre fuval 3. Så iställeet för en filterpatron är det då från botten sett, blåfiltermatta, förfilter, ((keramikringar), blåfiltermatta, makaroner och slutligen närmast pumphuvudet en blå filtermatta igen. Detta filter sitter nu lite irriterande på sniskan men skall tas upp och spolas ur. Men på denna bild ser man det tydligt i bakkant av akvariet. sedan detta filter kom till så har vattnet blivit mycket klarare inte mycket alger heller. Finns ett ytterfilter ett fluval 405 också. Detta var en slump som verkar funka väldigt bra.

filter.jpg

Bild 2 föreställer akvariet framifrån med filtret i bakom växten. Så man ser inte mycket av det.

Bifogad fil 6959

Guldräka
    Reg.datum
    jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Begriper inte riktigt hur Sewelliorna ska kunna leka i ett godislådefilter? Det finns ju ingen ingång där? I en av länkarna ovan har de hittat yngel i ett ytterfilter, men såvitt jag begriper så lekte de inte där. Rom och/eller yngel har åkt med in i filtret och klarat sig där.

Nu blev jag sugen på "Spotted" iaf, har för mig de har dem i en butik här i närheten.

Hilsen,

/P
    Nothing happens until something moves (Einstein).

Superräka
    Reg.datum
    apr 2010
    Län
    Västragötaland

Jag begrep inte det heller med ägg och yngel i godislådan , men vågade inte skriva för man kanske fattade trögt.

Guldräka Bladets avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Län
    Uppsala

Mina räkor

WP
    Körsbär, röda

Mina snäckor

Sandsnäckor, Mönstrade
    Posthorn, div färger
    Elefanter dvs
    Tylomelania sp Orange

Måste erkänna att jag inte odlat själv. Mins inte vad personen hette. Men vi hade en mycket givande Sewellia odlings samtal på ett AkvarieMånadsmöte. Han hade bara dessa godislådor...alltså inget "flås" i karet och sewelliorna smet ner mellan godislådekanten och filtermassan. I Godislådan blir det tydligen tillräckligt "strömt" ...eller hur man uttrycker sig.....Jag var personligen lätt brydd/tveksam och fashinerad. .........Men för honom funkade det.
    Notera att man har lite sten i botten så burken står still. Sen ska det vara ett "tomt" vattenutrymme. Alltså...skippa de klippta filtermattebitarna.... och toppa med ett tillklipt blåmattefilter som läggs innanför lådan. Syresten+slang klart!

Alltså....56L akvarium med JBF-filter av en plastbytta. Eftersom "godisburkarna" är genomskinliga så ser man sewelliorna(vuxna) leka i dem. Kan bara gissa att syresättningen av äggen borde bli alldeles lysande.

Tänk vad man lär sig i småpratet på akvarieföreningsträffarna........
    PS Saga09 ska prata räkor på Spånga (sthlm) Akvarieförenings möta på Torsdag.......Jag hänger med DS
    Senast redigerad av Bladet den 2011-04-24 klockan 11:28.

Barnens

Guldräka Bladets avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Län
    Uppsala

Mina räkor

WP
    Körsbär, röda

Mina snäckor

Sandsnäckor, Mönstrade
    Posthorn, div färger
    Elefanter dvs
    Tylomelania sp Orange

Sewellian är en platt, stark, strömlevande fisk. Inga problem för den att trycka sig ned mellan ppi-mattan och plastkanten.
    Vad är väll en mjuk, böjlig plastkant mot strida strömmar och vattenfall? Hade inte honan dött och jag kan 0 om yngelfoder (levande) så hade jag haft uppfödning nu.

Barnens

Citat Ursprungligen postat av PatrikMalmo Visa inlägg
    Nu blev jag sugen på "Spotted" iaf, har för mig de har dem i en butik här i närheten.
    Ja, man får valuta för pengarna... de är väldigt underhållande att titta på...

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg