+ Svara på ämne
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Novis med frågor

Ny medlem
    Reg.datum
    Apr 2011
    Län
    Stockholm

Question Novis med frågor

Hej
    Jag har lite frågor ang räkor hoppas ni kan hjälpa mig

vilka räkor man kan ha i sötvatten?
    kan man använda en guldfiskskål?
    måste man ha pumpar och grejer?
    måste man tillsätta grejer till vattnet? (när jag hade guldfisk hade jag bara nån blå vätska jag droppade i några droppar utav)

Jag är alltså helt novis när det gäller räkor men tycker det ser så häftigt ut och skulle gärna ha själv. Jag vill att det ska vara så lättskött som möjligt, med så lite elektronik och tillsatser som möjligt. Går det inte överhuvudtaget kommer jag ju självklart införskaffa allt som behövs innan jag ens tänker på att köpa räkorna. Vill ju inte att dom små rackarna ska må dåligt! Självklart kommer jag läsa på mycket mer om räkor oxå innan jag skaffar dom men tänkte att jag kan börja med dom här frågorna iaf och se vart jag hamnar.

Hoppas ni inte tycker jag e helt bäng

MVH

Räkis

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkmeister Sanna Karlssons avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Caridina cf. cantonensis:
    Tiger, blå tiger, deep blue tiger
    Crystal red grad a-c, s,ss,sss, crystal black grad a-c, s,ss,sss
    Redruby, kingkong, många varianter + blue shadow, Blue bolt, mosura
    Pinto

Caridina cf. babuti:
    var. green

Neocaridina heteropoda:
    Var. red: körsbär, sakura
    Var. yellow: gul neon fire stripe
    Var. orange, rilli
    Blue jelly

Mina snäckor

Rosa och blå posthorn, malaysiska sandsnäckor, physor,

Medaljer

Kolla den här tråden. Så här skulle jag göra om jag hade en guldfiskskål. http://www.redbee.se/showthread.php/...guldfisksk%E5l

Det går att ha räkor med enbart mycket växter och 20% vattenbyte varje vecka. Vid vattenbytet ska du använda ett vattenberedningsmedel som är räksäkert. Körsbärsräkan är en tålig räka som rekommenderas som första nybörjarräka. Hur stor är skålen? Det är svårare att få bra balans i ett akvarium som är mindre än 30 liter.

Alla räkorna i korsningstabellen är sötvattensräkor http://www.redbee.se/content.php/33-Korsningstabell
    Att bara ha en sort är omöjligt!
    https://sites.google.com/site/sannashrimpfarm/home

Hej Räkis!
    O välkommen hit till oss!

Ja, det är bra att vara påläst... då slipper man en hel del problem...
    Ett filter är alltid bra att ha... det tar bort skadliga ämnen från vattnet... eller rättare sagt, så gör bakterierna som trivs i filtret det.
    Så man skall se filtret som ett hjälpmedel och en problemlösare.
    Dock är det förståss valfritt... är ju inte helt nödvändigt, men för en person som är helt ny på akvaristik, en liten hjälp.
    Skulle du komma på att du vill använda filter, så spring inte iväg o köp första bästa filtret, som de säljer i akvariebutiker...
    Utan ställ frågor här, så får du hjälp med de rätta typerna... och har de inte inte någon av sorterna i butikerna omkring där du bor, så kan man beställa dem på internet...
    Sen är vattenkunskap ett område som kanske är viktigast när man börjar med räkor...
    Räkor är nämligen känsliga för kemikalier och metaller... (vilket kan rätt lätt ta död på dem)
    Köper man växter och vill plantera dem i sitt räkkar måste man låta dem vara i en annan vattenbehållare några veckor innan man planterar dem i ett räkakvarium. (kan nämligen innehålla växtgödningsämnen med järn)
    Har du kommunalt vatten bör man använda några droppar av detta medlet vid vattenbyte:
    http://www.guldfisken.se/beta/catalo...-250-ml-p-5802
    När det gäller inredning, bör den vara så naturlig som möjligt...
    Dvs, inga plastväxter eller div plastprylar, ingen färgad sand eller färgad sten. (de kan innehålla kemikalier)
    Utan använd sand, en liten bit mangroverot, nån naturlig sten osv... se dock till att skålla dessa innan de kommer i akvariet... (och låt dem kallna innan de kommer i akvariet också förståss...)
    Det var lite info i alla fall...
    Ps, tänk på att vad personer skriver eller säger inte alltid behöver vara fakta...

Räkoholist CatsWhiskers avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Blekinge

Mina räkor

Sakura
    CaridinaBaulbauti Rainbow.
    Blue Tiger/ Deep Blue Tiger
    Gula räkor.

Mina snäckor

Blå Posthorn
    Rosa Posthorn.

Bra Info Frank...

Och Välkommen Räkis
    Gillar Killis...har nu Australe i original och Golden.
    Utökar mina kar med Galaxy....

Guldräka Middes avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Jag har för tillfället inga räkor. Har haft humleräka och gul räka.

Mina snäckor

Planorbella duryi - Posthornssnäcka - rosa
    (har haft Gyraulus acronius - Vanlig skivsnäcka ("kanelbulle"))

Angående vattenberedningsmedlet easylife så finns det att köpa till lägre pris hos aquantastic som drivs av en medlem här på redbee

http://www.aquantastic.se/product.php?id_product=146

Välkommen hit - du har fått bra svar av Saga och Frank
    Det är fult att inte ha akvarium.

Ny medlem
    Reg.datum
    Apr 2011
    Län
    Stockholm

Tack för svaren!! Det uppskattas verkligen

Jag kom precis på att jag även har ett gammalt "clownhotell" på 58L som varit ett saltvattenkar men som stått tomt över två år i mina föräldrars källare. Är det nått man kan "göra om" lätt, för om det går vore det ju perfekt att starta upp det istället (antar att iaf skummaren rycker). Jag har alla pumpar och filter kvar, kan jag lätt bara göra rent dom och köra på samma eller är det helt uteslutet?

Det är ungefär såhär jag vill att slutresultatet ska bli: Jag vill ha några "enkla" växter (ej för många så det är det enda man ser). Lite olika stenar och coola rötter som går uppåt så man får mer yta (inte bara botten). Vill ha mörk/svart botten, lite olika sniglar, kanske en krabba och såklart räkor(!!) gärna olika sorter/färger. Just nu ser jag inte att jag vill ha fiskar utan det är "skaldjuren" jag vill satsa på
    Såklart att jag börjar försiktigt men i slutändan är det ungefär såhär jag vill att det ska se ut.

Vad är då det viktigaste att ha i akvariet ang soil, bottengrus, tillsatser och liknande? Hur vet man att man väljer rätt när det finns så mycket olika sorter?

Sen undrar jag även om det finns nån slags "räkakvarium för dummies" bok eller artikel eller nått liknande?
    Senast redigerad av räkis den 2011-04-24 klockan 18:38.

Räkmeister Sanna Karlssons avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Caridina cf. cantonensis:
    Tiger, blå tiger, deep blue tiger
    Crystal red grad a-c, s,ss,sss, crystal black grad a-c, s,ss,sss
    Redruby, kingkong, många varianter + blue shadow, Blue bolt, mosura
    Pinto

Caridina cf. babuti:
    var. green

Neocaridina heteropoda:
    Var. red: körsbär, sakura
    Var. yellow: gul neon fire stripe
    Var. orange, rilli
    Blue jelly

Mina snäckor

Rosa och blå posthorn, malaysiska sandsnäckor, physor,

Medaljer

Läs så många trådar du orkar här på forumet så har du en gratis " bok för dummies" Det finns massor med bra tips för den som orkar leta. Använd gärna sökfunktionen.
    Att bara ha en sort är omöjligt!
    https://sites.google.com/site/sannashrimpfarm/home

Ny medlem
    Reg.datum
    Apr 2011
    Län
    Stockholm

Citat Ursprungligen postat av Saga09 Visa inlägg
    Läs så många trådar du orkar här på forumet så har du en gratis " bok för dummies" Det finns massor med bra tips för den som orkar leta. Använd gärna sökfunktionen.

Det har jag gjort hela helgen Finns väldigt mycket bra att läsa måste jag säga

Räkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

SKippa sanden och köp soil då det är mycket snyggare! Om du ska använda guppyhotell (där hela baksidan är filter med olika kammare och pump) eller liknande måste du räksäkra filtret! Skär bort slitsarna och stoppa dit en filterbit så att inte räkorna åker in!

Om du har körsbärsräkor eller dess färgvarianter så behöver du inte använda vattenberedningsmedel och inte vänta med att stoppa i växterna då de är tåliga.
    Senast redigerad av clas den 2011-04-25 klockan 06:51.

Ny medlem
    Reg.datum
    Apr 2011
    Län
    Stockholm

Har en liten fråga ang en mossvägg.. Kan man sätta den på hela baksidan även över "ventilerna" och på så sätt räksäkra det så? Eller ska man lämna hål där och bara sätta en filterbit där? På clownhotellet alltså. Så här ser det ut inuti karet på väggen där jag vill ha mossväggen.

(bilden lånad från tråden på zoopet: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=106104)

Sen undrar jag hur man på bästa sätt gör rent karet och pumparna från gamla saltvattenrester. Är det bara att skölja rent allt eller behöver man nått speciellt medel?

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg