+ Svara på ämne
Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 34

Ämne: Nybörjare med räkproblem

Räka janthinas avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Östergötland

Mina snäckor

tylomelania , physor Mina fiskar: Julidochromis marileri, neolamprologus multifaciatus, ancistrus, Corydoras pygmaeus, danio margaritatus

Exclamation Nybörjare med räkproblem

Uppdatering 2

Först vill jag tacka för all hjälp, antagligen var det skillnaden mellan mitt och butikens vatten som gav räkorna en shock, och då jag antagligen hade lite problem med syresättningen dog de. Jag har tre räkor som fortfarande lever, men de matvägrar. :/ Jag antar att de kanske hittar lite att äta i karet men de visar inget intresse för foder, dock verkar de mycket piggare och knatar omkring mer än de har gjort tidigare. Finns det något trick för att få dom att äta eller är det bara att vänta och se?

Uppdatering:

Vet inte vad jag ska göra, av tio inköpta har nu fyra dött, och allt som allt ser jag bara tre levande räkor i karet. Trodde körsbär var "lätta", det var inget fel på dom jag köpte heller friska och fina i affären men sen verkar det som att det blev något fel när dom skulle ömsa skal.

ETA: Dom verkar inte ett dugg intresserade av att äta heller, eller röra på sig överhuvudtaget. EN har lyckats ömsa skal iaf.

ETA2: Om jag inte ger upp på räkorna (om alla dör för mig så kommer jag nog göra det, har inte råd att köpa nya på en månad och hittar jag inte orsaken vet jag ju inte om det blir samma sak igen. Inget kul att se dom lida) hur många individer behövs det för en bra grupp? Jag vet inte om jag har sex kvar eller om dom tre jag har hittat är dom enda som är kvar. :/

----------------------------

Första inlägget:

Hej Redbee,

i förrgår köpte jag min första uppsättning räkor(?), dom bor för tillfället i ett litet 20 liters växtkar med en elefantsnigel och ett gäng galaxer.

Av dom tio jag köpte dog en i påsen, och en har dött nu i akvariet. Dom har i princip inte rört sig sen jag släppte ned dom och verkar inte glada alls. En har (tror jag?) börjat ömsa skal. :/ Jag tog väldigt lång tid på mig med att koppa in dom i karet (låta påsen flyta runt i akvariet, hälla i lite vatten under en längre period, flytta dom till en liten bunke och hälla lite vatten på dom under någon timme, låta dom stå en stund, hälla i lite vatten till och sen håva in dom)

Det jag funderar på är om det är dags att tvätta filtret, men då dom bara har varit i karet ett par dagar känns det inte helt optimalt. :/ Jag funderar även på om det är för dåligt med syretillförsel i vattnet?

...eller är det helt enkelt så att dom har blivit lite nervösa över att flyttas? Jag har ju aldrig haft räkor förut så jag vet inte om det här är normalt? Tacksam för svar

raka.png

Värden
    28 grader (nu 25)
    pH 7,5
    dKH 5
    Nitrit 0
    Ammonia 0
    Senast redigerad av janthina den 2011-04-26 klockan 13:46.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkmaniac Dodats avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Skåne
    Blogginlägg
    1

Mina räkor

Cherry
    Rili
    PRL
    Sakura
    Tiger/Blue tiger/deep blue tiger
    Amano

Mina snäckor

En massa anentome helena
    Physa
    Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Jag vet inget om frågorna, men räkan ser tyvärr inte ut som en sakura
    "I don't know what weapons will be used in world war three, but in world war four people will use sticks and stones."

Räka janthinas avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Östergötland

Mina snäckor

tylomelania , physor Mina fiskar: Julidochromis marileri, neolamprologus multifaciatus, ancistrus, Corydoras pygmaeus, danio margaritatus

Okej, någon aning om vad det kan vara då? :/ Förut var den ganska röd och fin, nu ser den ju mest halvdöd ut

Räkmaniac Dodats avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Skåne
    Blogginlägg
    1

Mina räkor

Cherry
    Rili
    PRL
    Sakura
    Tiger/Blue tiger/deep blue tiger
    Amano

Mina snäckor

En massa anentome helena
    Physa
    Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Ser ut som en vanlig körsbärsräka, och det är ju som en sakura med sämre röd färg

Så här ska en sakura se ut: http://www.aquaticsdesignz.com/photo...ura_shrimp.jpg
    "I don't know what weapons will be used in world war three, but in world war four people will use sticks and stones."

Räka janthinas avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Östergötland

Mina snäckor

Jag har så svårt att hålla reda på alla olika sorter Bra att det är körsbär iaf, dom såg mycket bättre ut i färgen innan skalet började spricka upp. :s Dom har i princip inte rört sig från där dom landade när jag satte ned dom i karet

Räkmaniac AMDAdesigns avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Jönköping

Mina räkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snäckor

Rosa, bronze och brun posthorn
    Thylomenia sp orange

Medaljer

Sänk värmen i karet 28grader är för varmt sänk till iaf 25
    Personliga barnkläder med stil
    http://www.amdadesign.blogspot.com

Samma sak hände mig nyligen, köpte 2 crystal en dog i påsen och den andra rörde sig inte så mycket dog efter ett tag.Jättetrist.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Ja det kan ha med värmen att göra och räkan kan vara en Red Fire som jag tror ska vara mellan vanligt Körsbär och Sakura, den är lite för röd för att vara en vanlig Körsbär. Den ser också ut att ha skalömsningsproblem, tror jag sett en liknande bild här någonstans men kommer inte ihåg var här, men den räkan dog nog tyvärr.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räka janthinas avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Östergötland

Mina snäckor

...och där dog räkan på bilden :/

Det går inte att ställa in värmen på doppvärmaren, ska se om jag kan få tag på en annan

Räka janthinas avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Östergötland

Mina snäckor

Jag har i alla fall två räkor till som ser ut likadana med skalet, vet inte vad jag ska göra riktigt. :/

Jag drog ur doppvärmaren iaf, jag får väl försöka hitta en annan inom en snar framtid.

ETA: Jag bytte även med vatten som var några grader kallare, kramade ur filtret lite vilket fick fart på syretillförseln. Jag hoppas att det gör någon skillnad
    Senast redigerad av janthina den 2011-04-23 klockan 12:05.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Vad har du för konstig doppvärmare som inte går att ställa in??
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Räka janthinas avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Östergötland

Mina snäckor

En Aquael doppvärmare, kom med Shrimpset 20

Guldräka Middes avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Jag har för tillfället inga räkor. Har haft humleräka och gul räka.

Mina snäckor

Planorbella duryi - Posthornssnäcka - rosa
    (har haft Gyraulus acronius - Vanlig skivsnäcka ("kanelbulle"))

Är det körsbär så behöver man ingen doppvärmare
    Det är fult att inte ha akvarium.

Räkyngel
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    småland

räkorna behöver lite kalk för att byta skall

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Ja men det finns i vattnet, man behöver inte tillsätta något speciellt till dem, det har jag aldrig behövt och mina har då aldrig råkat ut för denna sorts skalömsningsproblem
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg