+ Svara på ämne
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Diabas med räkor?

Räkyngel kladdkakas avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Snow White, körsbär, amano

Diabas med räkor?

Jag har ett 60-liters low tech sen två veckor tillbaka, med jordbotten och diabas över detta.

Dock har jag fått påpekat för mig att diabas är kalkrikt och höjer pH för mycket för att ha räkor med detta substrat, stämmer detta? Någon med egna erfarenheter?

Just nu går det fyra Chokladgurami och tre Black crystal däri. Alla hittills väldigt välmående (rom hos båda arterna).

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Hej, kul med en till från Göteborgstrakten!! Det beror lite på vilken sorts räka du tänkt dej, Körsbär, White Pearl, Blue Pearl, Gula räkor fungerar nog att ha, fast varför har du den där botten för och har du hållit på med akvarium länge??
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Reg.datum
    Apr 2011
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Hej
    Som jag skrev så har jag Black Crystal i karet redan nu, eftersom jag inte tänkte på att diabas kanske inte funkar med vilka räkor som helst >.<

Jag har haft akvarium många år, först senaste två-tre åren jag blivit mer insatt I julas sålde jag mitt sista kar för att jag inte orkade med det längre öht, men sen fick jag abstinens och ville börja igen. Och tidigare är det stabilaste kar jag haft just 10 L low tech med räkor (körsbär dock). Så jag satsar på att uppnå något liknande i lite större skala nu

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Välkommen hit till forumet

Svårt att säga om diabasen funkar i hop med jordbotten/räkor, vad har du för ph värde? i karet
    There be shrimp!

Reg.datum
    Apr 2011
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Citat Ursprungligen postat av Janne Johansson Visa inlägg
    Välkommen hit till forumet

Svårt att säga om diabasen funkar i hop med jordbotten/räkor, vad har du för ph värde? i karet
    Tack

Det är runt 7,5-8 (skumt kranvatten där jag bor = pH 8 KH 1-2 men ändå stabilt pH i alla kar jag haft genom åren) men mjukt vatten. Diabas hade jag även i det tidigare nämna 10-liters med jordbotten under och räkor som glatt förökade sig. Inga problem alls då. Men Black Crystal är ju inte riktigt samma som körsbär heller...
    Fast Chokladgurami ska ju vara väldigt noggranna med vattnet också, och dom trivs uppenbarligen ändå.

Räka Småkrypets avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Jönköping

Mina räkor

Körsbärsräkor, Blue pearl

Mina snäckor

Physa sp., Röda och blå posthornssnäckor

Jag har inga egna erfarenheter av basalt med räkor, men har försökt kolla upp bergarten lite. Jag är inte geolog, så kan någon mer hoppas jag ni lär mig lite.

Diabas är bildat av basisk lava. Bergarten kan bestå av några olika mineral. Åtminstone ett av dem innehåller kalk, men inte i någon större mängd, vad jag kan se.

Minns jag rätt är diabas hårt och svårvittrat? Det är väl därför de västgötska platåbergen inte nötts ner - de mjukare bergarterna har där skyddats av ett hårt skikt av diabas? Jag tycker det borde innebära att det inte så lätt vittrar och avger ämnen till vattnet - men om det stämmer vet jag inte.

Inte vet jag om någon annan blev klokare, men jag lärde mig lite mer när jag kollade i böckerna i alla fall. Min bästa bok vågar jag inte hämta, den finns inne hos ett sovande barn.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Om du redan har CB så tycker jag du ska satsa på dem om det nu fungerar, det är inte så bra att blanda räkor, vissa kan korsa sej och om de inte gör det så kan de konkurera ut varandra och då blir bara den tuffaste räksorten kvar. Vill du nu också ha räklingar så är nog inte Guramin en bra fisk i ett räkkar, den lär kalasa på räklingarna tyvärr, regeln är så att går en räka in i munnen så är fisken för stor
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    Apr 2011
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Småkrypet: Tack för informationen, tror allt jag lyckades lära mig en del på det där Tack för att du tog dig tid!

Peckoltia: Det är vad jag tänkt, provar med dom och funkar det inte så får det väl bli något lättare, är inte alls sugen på att blanda Chokladguramina har väldigt små munnar, men ja... Jag räknar inte med någon vidare förökning, jag vill ha glada räkor, räklingar är bara ett stort plus om de skulle bli/klara sig

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Släng ner en stor tuss mossa i karet, då har du större chans att någon räkling klarar sej!!
    Mitt kranvatten har samma värden som ditt, men nu är CR-CB en räka som hellst vill ha ett lågt Ph under 7
    så du får testa och se, temperaturen bör helst inte ligga över 25 grader i karet till dessa räkor då de inte
    tål för höga temperaturer!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    Apr 2011
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mossa finns en del och växter är det hyfsat med oxå (ska bli tätare med tiden såklart), tror inredningen är hyfsad för räkor De verkar inte ha nåra problem med att det finns fiskar heller, inte alls blyga faktiskt

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg