+ Svara på ämne
Sidan 1 av 4 1 2 3 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 52

Ämne: Akvarium i akvarium - möjligt?

Akvarium i akvarium - möjligt?

Eftersom jag har köpstopp när det gäller akvarium så måste jag nu klura ut en annan lösning på mitt problem.

Jag har tre stycken viltfärgade (?) körsbärsräkor som just nu strosar runt tillsammans med äpplen och posthorn. PH´t ligger alltså lite väl högt för att det ska vara optimalt för dem.

Det skulle vara kul att få dessa att yngla (räkla?) av sig men som det ser ut så är de inte alltför intresserade av detta i det kar de går i nu.

Jag har ett 120 liters med körsbär och ancistrusyngel, blandat soil och sand, där körsbären trivs som räkor i vattnet. Där skulle det vara perfekt att slänga i de viltfärgade, men sannolikheten att de istället parar sig med mina rödingar lär ligga på 98% .

Sååå, ett akvarium i akvariumet skulle vara perfekt, med genomströmning som inte riskerar att ynglena rymmer ut eller in! Det finns ju yngelboxar men det är lite väl litet tycker jag.

Finns det akvarium som är anpassade att sitta i ett annat akvarium, alternativt stora yngelboxar, eller om jag ska försöka mig på att bygga själv. Vad tror ni?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Jag skulle ju kunna slänga ur alla fiskar ur ena 180 litran och fylla på med soil. . . men det känns lite överkurs för tre räkors skull

Guldräka Middes avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Jag har för tillfället inga räkor. Har haft humleräka och gul räka.

Mina snäckor

Planorbella duryi - Posthornssnäcka - rosa
    (har haft Gyraulus acronius - Vanlig skivsnäcka ("kanelbulle"))

Jag tycker inte det låter som en bra idé med akvarium i akvarium - då stjäl man ju utrymme från det stora akvariet där invånarna trivs så bra.

Kan du inte skaffa ett litet väggakvarium o köra lowtech?
    Det är fult att inte ha akvarium.

Räka Småkrypets avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Jönköping

Mina räkor

Körsbärsräkor, Blue pearl

Mina snäckor

Physa sp., Röda och blå posthornssnäckor

Fanns det inte en tråd här nägonstans där någon hade delat av ett akvarium i tre med hjälp av filtermatta? Kan vara kommentarer till en bild med. Minns någon?

Räkrom
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Crystal Red, Crystal Black, Körsbär

Mina snäckor

äpplen

när jag delade av min burk hemma gjorde jag det med filtermatta, och det gick kanon för att få ordentlig genomströmning i vattnet trots mattan kopplade jag på en slang på utblåset på pumpen (Juwel), drog slangen genom filtermatten över på andra sidan och ledde därmed vattnet till den sidan. då skapade utblåset rörelse i vattnet där och tillbakasuget cirkulation på andra sidan genom mattan.

är man riktigt pysslig kan man ju silikona fast en glasskiva i mitten av akvariet, och på så vis få två burkar i en. men det kan nog vara lurigt att lösa cirkulation med en pump då.

alternativt gör du som i görsta förslaget, men sätter på en förgreningsventil längst ut på slangen och leder vattnet mellan delarna med två separata slangar allt går med lite fantasi.

Citat Ursprungligen postat av Midde Visa inlägg
    Jag tycker inte det låter som en bra idé med akvarium i akvarium - då stjäl man ju utrymme från det stora akvariet där invånarna trivs så bra.

Kan du inte skaffa ett litet väggakvarium o köra lowtech?
    Jag tror inte invånarna i 120 litran misstycker om jag stjäl 10-20 liter av deras utrymme faktiskt
    De håller sig mest på bottnen ändå, om jag har något slags box/akvarium hängandes uppe vid ytan gör nog inte så mycket

Inget mer akvarium. Som sagt, köpstopp.

Citat Ursprungligen postat av Småkrypet Visa inlägg
    Fanns det inte en tråd här nägonstans där någon hade delat av ett akvarium i tre med hjälp av filtermatta? Kan vara kommentarer till en bild med. Minns någon?
    Jag har ingen lust att dela på akvariumet. Har gjort så förut med ett annat, och det fungerade bra, men jag vill inte göra så denna gång

Räka Småkrypets avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Jönköping

Mina räkor

Körsbärsräkor, Blue pearl

Mina snäckor

Physa sp., Röda och blå posthornssnäckor

Köpstopp - attans! Men om du får ett akvarium av någon då? Eller byter till dig ett akvarium? Fast jag gissar att det egentligen handlar om att du inte får ha fler akvarier helt enkelt.

Men nog borde det gå att göra en egen "yngelkasse" men av lite större mått så det rymmet några liter iallafall?
    ca 2x2x2dm , runt 8 dm3 blir det då. Rent utrymmesmässigt tycker jag det borde räcka till räkorna, och vattnet hålls stabilt eftersom det blir samma vatten som det stora karet.

Allt ska ske under en övergångsperiod, har inga planer på att låta de tre räkorna gå där en längre stund

Citat Ursprungligen postat av Småkrypet Visa inlägg
    Fast jag gissar att det egentligen handlar om att du inte får ha fler akvarier helt enkelt.
    Haha helt rätt. Sambos tålamod är på bristningsgränsen och jag vill inte kliva över den fina linjen där tålamodet tar slut .
    Lyckades övertala honom att jag kunde få byta bort ett 40 liters mot detta 120 liters så jag är egentligen rätt nöjd.

Egentligen är det inget stort MÅSTE att få dessa tre räkor att leka, men jag tycker de är fräna och vill gärna ha smått från dem.

Jag har en yngelkasse som består av nät. Jag har känslan att det blir för litet, vad tror ni?
    Om man sätter ihop två stycken yngelkassar?

Räkrom
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Mina snäckor

äpplen

det stora problemet med yngelkassar är väl cirkulationen, även om man tror att man ska kunna dela den med det stora akvariet... tyvärr är nätet ofta för ´fint för att det ska bli något vettigt av det, men hittar du en större yngelkasse så kan du ju alltid försöka. kanske om du sätter den mot utblåset på pumpen, alternativt sätter ner en liten luftpump med syresten så man i alla fall får lite rörelse på vattnet och så ner med lite snabbväxande växter som filter... värt att testa
    känner igen det där med sambos och bristningsgränser jag har fått ställa mina småakvariet på jobbet, för hemma kommer det inte in ett enda till...

Ja cirkulationer... borde det inte fungera att sätta in en sådan här http://www.aquantastic.se/product.php?id_product=153 de är nästan lite väl effektiva kanske , mamma har en och det är ett jäkla sprutt på den trots dess ringa storlek.

Har surfat runt lite och det verkar inte vara några större problem att göra en egen yngelkasse. Plastburk/låda, skära ut sidorna och solikona fast ett finmaskigt nät. Sen kan man sätta fast frigolit så den flyter också.

Åh, akvarium på jobbet, hade varit fint det! Undrar vad högskolan hade sagt om jag plötsligt sätter upp en akvarieställning i lunchrummet

Räkrom
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Mina snäckor

äpplen

i värsta fall kan du säkert minska flödet lite extra med en nylonstrumpa. finns det inga flödesriktare på den, så du kan rikta vattnet mot ytan? då borde ju inte bli så mycket storm jag har en enveten räka som alltid ska sitta på utblåset på pumpen i 20l på jobbet. först har han alltid ett himla sjå med att ta sig dit, för han håller alltid på att flyga iväg, och när han väl landat får han hålla sig fast för kung och fosterland, en liten parentes, appropå storm
    annars kan du ju som sagt köpa ett par, tre yngelkassar i nät och sätta ihop dem, som du sa innan... annars är det ju en superidé att bygga en egen så har du lite att pyssla med också

ställ bar ain ett akvarium en morgon vetja! det ommer säkert bli gruff en stund, men efter någon dag kommer du hitta alla stå och fånstirra på det som zombies. det är verkligen fängslande

Haha vilken rolig räka du har
    Jag har för mig att det går att minska/öka på strömningen på den lilla pumpen, och utblåset går att vrida.

Det blir nog att göra en egen kasse av en låda. Ska se till att inte skära bort all plast så att jag kan fästa pumpen någonstans.

Ja jag fastnar ofta framför karen och bara glor

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg