+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 17

Ämne: Någonting att ha?

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Någonting att ha?

Jag har tröttnat på mitt manuella macro och tänker köpa ett automacro och funderar på detta

http://www.japanphoto.se/product/obj...ro-till-nikon/

Undrar om detta är ett så kallat fuskmacro?
    Om man läser så står det att det avbildar till skala 1:1 men jag är ändå osäker då jag inte vill ha 2st
    fuskmacroobjektiv, jag har redan ett och tycker det räcker behöver ett bättre!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Säjer mej inte så mycket, vad jag vill veta är om det går att fota räkor i närbild med det??
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Ja, det går... men det tror jag också du kan med den utrustningen du har hemma...
    Man skall bara lära sig hur...

Att köpa ett nytt objektiv är bara en liten del i att ta bra bilder...

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag vet men jag har ett manuellt och det är för krångligt, jag klarar helt enkelt inte av att komma i håg hur jag ställer in eländet tyvärr så därför kan jag inte använda kameran!
    Vad jag har är
    Panagor Auto Macro Converter och en cms Pentax-M 1:2 50mm, jag måste ställa in allt manuellt och jagv glömmer alltid bort hur jag gör
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Du får väl skriva en liten lathunds manual...
    Jag använder alltid manuella inställningar... och även manuellt fokus...
    då kameran ofta fokuserar på annat än räkan... (det går förståss att ställa om kameran så att autofokusen klarar detta, men då man ju använder kameran till annat vill man inte hålla på o ändra hela tiden...)
    Testa dig fram till några bra inställningar, o skriv ner dem när du testar... så kan du jämföra de olika inställningarna...
    Gäller bara att ha lite tålamod...
    Och du vinner på att lära dig din utrustning... även om du köper ett nytt objektiv, är det nästan ett måste att kunna det...

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Hmmm, då kan jag nästan sälja systemkameran för jag klarar inte av detta med att hitta inställningarna, jag köpte kameran för att kunna ta bra bilder, men jag behöver ha ett enklare alternativ.
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Det är många som gör det misstaget att tro att bara för att man köper en bra kamera så blir det bra bilder...

Vill man ta bra bilder, så måste man lära sig sin kamera... detta gäller också kompakt kameror...
    Kompakt kameror kan i många fall ta lika bra bilder som en spegelreflex kamera.
    Och vill man ha fina foto... så blir det att avsätta tid till att plugga o testa... är enda sättet att få bra bilder!

Guldräka Middes avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Jag har för tillfället inga räkor. Har haft humleräka och gul räka.

Mina snäckor

Planorbella duryi - Posthornssnäcka - rosa
    (har haft Gyraulus acronius - Vanlig skivsnäcka ("kanelbulle"))

Jag har en kompaktkamera Pentax Optio 555 som sägs inte ska vara så bra. Men när jag vill ta närbilder så ställer jag in på symbolen blomma och sedan tar jag från några olika avstånd med eller utan blixt, ofta blir någon bild användbar. Men även kompaktkameran kan användas med manuella inställningar men jag har inte orkat lära mig hur det funkar än så att jag kommer ihåg men Franks idé att ta sig tid o anteckna inställningar verkar bra
    Det är fult att inte ha akvarium.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Min kompaktkamera Olympus my 1020 kan jag men det blir inte samma kvalitet på bilderna som med systemkameran, jag har ju några gånger lyckats med en jätteportion tur ta några riktigt bra bilder.
    Jag har hållit på och försökt lära mej denna kamera i ett helt år nu utan att lyckas, jag har hela tiden samma problem med inställningar och så är mitt minne bra men mycket kort, så det räcker med att hitta en inställning som är godtagbar, men sen glömer jag bort att skriva upp vad jag ställt in den på, dessutom så vet jag inte heller vad som är vad på kameran och det spelar ingen roll hur mycket jag lusläser manualen
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Räkyngel Tines avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    Västernorrland

Mina räkor

Körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor: blå och lila. Posthorn: rosa, röda. Malaysiska sandsnäckor, Elefantsnäckor

Mina krabbor

Vampyrkrabbor
    Du får göra som jag... Anmäl dig till en fotokurs!
    Det är ju så mycket lättare, och kanske framför allt roligare, att ha folk omkring sig som man kan fråga istället för att försöka hitta lösningarna själv i manualer... När jag väl lärde mig de mest grundläggande funktionerna så blev fotona så mycket bättre, och det vart mycket roligare att ta bilder.
    (MEN nu använder jag nästan aldrig min systemkamera annat än på bröllop och födelsedagar för att den är för stor och otymplig att släpa runt på, och kameran jag fotar med är en liten smidig kompaktkamera som får plats i jackfickan...)

Citat Ursprungligen postat av Tine Visa inlägg
    kameran jag fotar med är en liten smidig kompaktkamera som får plats i jackfickan...)
    Det finns många fina kompaktkameror, så det är inget att skämmas för...
    Och de kan ta riktigt fina bilder...

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Fotokurs, ja kanske det men dom startar i så fall inte förens till hösten tyvärr Nää, det blir nog till att köpa sej ett macroobjektiv som är automatiskt och även går att ställa in på manuell om man vill!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Räkyngel Tines avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    Västernorrland

Mina räkor

Körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor: blå och lila. Posthorn: rosa, röda. Malaysiska sandsnäckor, Elefantsnäckor

Mina krabbor

Vampyrkrabbor
    Bra objektiv är ju aldrig fel...

Fast jag tror att mina bästa bilder är nog tagna med min lilla kompaktkamera. Inte för att den tar så fantastiskt bra kvalitetsbilder, men det är ju alltid med!

Men visst är det kul när man äntligen lyckas ta den där närbilden på magen på en myra... (När man kommer hem alldelens lerig på både byxor och jacka för att man krypit på backen för att få den där bilden... MEN med ett STORT leende över hela ansiktet)

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag är sådan men tyvärr så kan jag inte krypa omkring längre då jag inte kan ta mej upp för egen maskin, skulle få krypa hela vägen hem med ett lyckligt leende i ansiktet med den där bilden i kameran, säker förvarad i rygsäcken på ryggen, jag skulle se ut som "Skalman" i Bamse!! Men det finns ju annat att fota i insektsväg som är lite högre upp än myrorna och så vill jag kunna ta fina bilder på mina räkor och fiskar hemma!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg