+ Svara på ämne
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Odla äppelsnäckor

Odla äppelsnäckor

Hej! Vi har svårt att få upp dem i storlek, men lider ingen brist på antal. Endast en är fullvuxen, den växte rekordsnabbt när den kom. De övriga växer mycket långsamt. Den största lägger ägg regelbundet och vi har därför många små. Vad skall vi göra?
    Mvh
    Christin

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Guldräka noobs avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    Skaraborg

Mina räkor

Crystal Red S-SS,Golden, Körsbär->Sakura, Bluepearl, Grön räka, Tiger, Sunkissed orange sakura, Rilli

Mina snäckor

Gulaäpplen, Anetome Helena, Röda, Blå och Rosa Posthorn

Mina krabbor

Macrocheira kaempferi
    jag har oxå lite problem med att dom växer väldigt olika
    Om man inte utger sig för att kunna något kan man inte heller bli skyldig när man har fel.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

I bland är det någon som drar i väg rekordsnabbt i storlek, jag har en sådan snäcka och det är min blå hona Jättbebben, jag har nog bild på henne och ett normalt kullsyskon i mitt bildgalleri då hon var "liten" eller hur man nu ska säja, att de sedan kan växa lite olika fort i normaltakt är nog individuellt. Man kan inte begära att alla ska växa lika mycket så att de hela tiden är jämnstora, utan i en kull så är de oftast något olika i storlekarna om man bortser från de få som växer i raketfart, har dom tillgång till bra mat så kan man inte göra så mycket mer!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Man kan ju sänka temperaturen i karet, så växer de långsammare...

Se till så att alla får lika mycket mat. Mata på 2-5 olika ställen varje dag, så ska du se att alla får mat.
    Men det går ju aldrig att undvika ojämn takt på utvecklingen.
    Det hjälper med mycket vattenbyten och lite högre temp. (Jag har 26 grader)

Vad matar du dem med? Mina äter nästan bara broccoli, gurka och räk/mal-tabletter.
    Sen mina småttingar fick tillgång till mat 24/7 så har de dubblats i storlek (2 veckor). Mina stora snäckor växer ca 0,5-1 cm i veckan och de små ett par millimeter i veckan. Så Jag ser inga problem i takten här hemma.
    De som har blivit störst är bara en halv cm, och kan säljas snabbare ju, så det är ju en positiv sak att vissa växer olika fort.

Räkyngel
    Reg.datum
    Apr 2011
    Län
    stockholm

Mina räkor

gula räkor

Mina snäckor

5st elefantsnäckor och bebis,äppelsnäckor,helenor,posthorn

ge dom köttrik mat som tex mygglarver

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av Lindha Fairing Visa inlägg
    ge dom köttrik mat som tex mygglarver
    Vilka mygglarver menar du då, vita och svarta då för de röda har dåligt proteininnehåll
    och är mera som snacks, snäckor är också omnivara dvs. växtätare i första hand även
    om dom äter döda djur så även våra landsnäckor. Man kan ge sina snäckor bra fiskfoder
    i flingform så får de i sej även där protein.
    Jag ger aldrig mina snäckor gurka, den innehåller nästan ingenting även om dom äter den,
    jag ger mina snäckor brysselål, broccoli, gröna skalade ärtor, morötter, spenat i bland och
    maltabletter, sen knaprar dom ju i sej räkkäket med god aptit också!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Snäckmat

Hej! De får flingfoder (fiskmaten) och sjunktabletter (röda och gröna), sallad och så äter de på inredningen. Vilken mat är bäst för dem? Någon sa att alla grönsaker måste vara förvällda. Måste den och då varför?
    De eller räkorna äter även upp de döda snäckornas skal. Och smular man ner äppel-äggresterna i vattnet ät det borta dagen efter.

För att tala mer om mitt "monster" till snäcka som jag har. Detta är alltså normalt att de växer väldigt olika? Intressant! Vet någon varför?
    Mvh
    Christin

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg